Sanoman kustantama Taloussanomat on jäänyt kisassa selkeästi kakkoseksi, eikä ole päässyt lähellekään Kauppalehden asemaa. Kun Kauppalehtikin näivettyy kaiken aikaa mainosten kaikotessa verkkoon, voi vain arvailla, kuinka murheellista tulosta Taloussanomat nyt tekee. Sanoma ei ole julkistanut tämän tappiosyöverin lukuja. Tähän mennessä tehdyt investoinnit ovat joka tapauksessa kymmeniä ellei yli sata miljoonaa euroa, mikä tulee jäämään Suomen lehtihistorian huimapäisimmäksi hankkeeksi.
Mikä sitten uudistui? Tuli isompia värikuvia, kookkaampia otsikoita ja aiheittaiset osastot aiempaa paremmin esiin. Taitto on kyllä selkeytynyt ja luettavuus kehittynyt. Itse asiassa lehti vaikuttaa tyylikkäältä ja miellyttävältä ulkoasultaan.
Myös jutut ovat ammattitaitoisesti tehtyjä. Sanomassa huonoja toimittajia ei ole ollut koskaan, ja ei varsinkaan näinä aikoina, jolloin toimittajia on oven takana pilvin pimein etsimässä trendikästä media-alan moniosaajan haasteellista toimea.
Sisällön painotus herättää kuitenkin kummastusta. Onko Suomessa todella sellaisia valistuneita palkansaajalukijoita, joita kiinnostaa yleisesti talouden uutiset noin vahvasti kuten Taloussanomat tuntuu arvelevan. Eiköhän kuitenkin yritysten talousasiat, tuotteet, palvelut, firmojen menestykset ja tappiot, innovaatiot ja talouden ympäristön muutokset ole niitä aiheita, jotka pitävät lehden pinnalla. Näin ainakin Kauppalehti ja ruotsalainen Dagens Industri näyttävät uskovan. Vai onko uudistuneen talouslehden kokosivun uutinen todellakin: “Sopimusmalli lyö hoitajia korville”. Tämä otsikko sopii Demariin, mutta ei varmasti kiinnosta bisnesmaailman edustajaa.
Ei voi kuin ihmetellä mistä kumpuaa pörssiyhtiössä sellainen tahtotila, että Taloussanomia pidetään yllä vaikka väkisin. Muita yksiköitä Sanoma hoitaa normaalin liiketoiminnan periaatteen mukaisesti, minkä näkee kyllä yhtiön hyvistä tulosluvuista. Kilpailun kannalta Taloussanomat on tietysti hyvä asia, mutta kyllä joskus tulee mieleen, onko pakonomaisessa kilpailussa mitään järkeä silloin kun kenelläkään ei ole enää kunnollisia menestymisen mahdollisuuksia.
Surullisin puoli uudistuneessa lehdessä on mainosten vähyys. Siinä suhteessa uudistumista siis ei ole tapahtunut.
Kommentit
Ei kommentteja vielä. Ole ensimmäinen, joka kommentoi!