Lehtien irtonumeromyynti päättyneenä vuonna 2010 oli 250,1 miljoonaa euroa, missä oli kasvua edellisvuodesta 2,1 prosenttia. Summa kertyi 107,8 miljoonan kappaleen myynnistä.
Kappalemyynti kasvoi aikakauslehtien, kirjojen ja muiden tuotteiden ryhmissä. Sanomalehtien kappalemyynti laski hieman. Euromääräinen myynti kasvoi kaikissa näissä ryhmissä.
Taantuman taittuminen näkyi erityisesti aikakauslehtien myynnin elpymisenä. Aikakauslehtien myynti kasvoi 2,3 prosenttia ja oli 95,2 miljoonaa euroa. Kotimaisten lehtien myynti kasvoi 1,8 prosenttia 75,4 miljoonaan euroon ja ulkomaisten 4,5 prosenttia 19,8 miljoonaan euroon.
Ulkomaisten lehtien markkinaosuus oli 20,8 prosenttia.
Aikakauslehtien myynti kasvoi myös kappaleissa. Myytyjen kotimaisten aikakauslehtien keskihinta oli 4,23 euroa ja ulkomaisten 6,23 euroa.
Aikakauslehdet
Aikakauslehdissä suurin ryhmä oli Naistenlehdet. Niiden myynti kasvoi 6,3 prosenttia ja oli 19,7 miljoonaa euroa. Ryhmän kärkilehtenä jatkoi erinomaisesti kehittynyt Me Naiset. Ryhmään tuli joitakin uusia nimikkeitä, joista merkittävin oli Elle Asusteet. Kuninkaallisista häistä tehdyt kertajulkaisut menestyivät myös hyvin.
Ulkomaisten naistenlehtien kärkisijaa piti kuninkaallisiin erikoistunut Svensk Damtidning, jonka myynti sai loistavasti lisävauhtia Ruotsin kruununprinsessan häistä. Suurin englanninkielinen lehti oli Glamour.
Toiseksi suurin ryhmä oli Yleisaikakauslehdet. Niiden myynti laski -1,4 prosenttia ja oli 11,7 miljoonaa euroa. Ryhmän kärkisijaa pitivät tuttuun tapaan 7 Päivää ja Seura, jotka onnistuivat myös kasvattamaan myyntiään. Ryhmän merkittävin uusi tuote oli Aku..
Ulkomaiset yleisaikakauslehdet kehittyivät viime vuonna kotimaisia paremmin, 2, 9 prosenttia. Ryhmän kärjessä oli hyvin myyntiään kasvattanut Allers.
Aikakauslehtien kolmanneksi suurin ryhmä oli Asuminen ja puutarha, jonka myynti kasvoi huimat 12,1 prosenttia 10,6 miljoonaan euroon. Tämän ryhmän kasvu on jatkunut edellisvuoden notkahdusta lukuun ottamatta toistakymmentä vuotta.
Ryhmän myydyin lehti oli Koti ja Keittiö ja kakkonen Maalaisunelma. Merkittävimmät uutuudet olivat Terassi ja Kauniit Kodit.
Neljänneksi suurin ryhmä oli Ristikot. Niiden myynti kasvoi 2,9 prosenttia eli 10,4 miljoonaan euroon. Ryhmän kärjessä olivat Jalmarin Helpot Plusristikot ja Matin Helpot Ristikot. Sudokujen osuus myynnistä oli sama kuin edellisenä vuonna eli 12 prosenttia.
Sanomalehdet
Sanomalehtien myynti oli päättyneenä vuonna 122,1 miljoonaa euroa, missä oli kehitystä 1,4 prosenttia.
Myynnistä 116 miljoonaa euroa tuli iltapäivälehdistä. Niiden 1,3 prosentin myynnin kasvua edesauttoivat molempien iltapäivälehtien monipuoliset ja menestyksekkäät liitelehdet. Kuluttajahintaisen myynnin kasvua nosti myös iltapäivälehtien arkihintojen korotus heinäkuussa 1,20 eurosta 1,30 euroon ja viikonloppunumeroiden hinnankorotus 2,50 eurosta 2,52 euroon.
Iltapäivälehtien kappalemyynti laski vain -2,5 prosenttia eli 77,4 miljoonaan kappaleeseen huolimatta kummankin lehden nettisivujen suuresta suosiosta.
Aamulehtien myynti kasvoi 2,6 prosenttia 6,1 miljoonaan euroon. Niiden kappalemyynti putosi -1,4 prosenttia.
Ulkomaisten sanomalehtien myynti laski -2,0 prosenttia ja oli 1,1 miljoonaa euroa. Kappaleissa niiden myynti laski -3,9 prosenttia. Myyntiä heikensivät lentoliikenteen katkot ja myöhästymiset, jotka johtuivat Islannin tuhkapilvestä, lakoista ja lumisateista.
Kirjat
Kirjojen myynti kasvoi päättyneenä vuonna 3,9 prosenttia ja oli 23 miljoonaa euroa. Kappalemyynti nousi 1,5 prosenttia 3,7 miljoonaan kappaleeseen.
Suurin kirjaryhmä oli sarjakuva-albumit. Se kasvoi 0,5 prosenttia eli 12,9 miljoonaan euroon. Ryhmän merkittävin tuote oli Aku Ankan taskukirja.
Pokkareiden myynti kasvoi 17,2 prosenttia eli 6,2 miljoonaan euroon ja kappaleissa 13,9 prosenttia. Ryhmän kärjessä oli Harlequin Romantiikka Antologia.
Pokkareiden myyntiä kasvatti tarjonnan lisääntyminen sekä laajennettu myyntipisteverkosto. Myös esittelyjen konseptointi edesauttoi menekin kasvua.
Muut tuotteet
Keräily- ja trendituotteet ovat kasvava ryhmä. Päättyneen vuoden irtonumeromyynnissä niiden osuus oli 8,8 miljoonaa euroa, ja niiden kappalemyynti kasvoi 12,1 prosenttia.
Ryhmän suurimpia tuotteita olivat edelleen Gogo's-keräilytuotteet sekä keräilysarjat Maailman aarteet ja Mestarien ralliautot. Myös Pokémon- ja Gormiti-keräilytuotteet olivat edelleen lasten suosikkeja.
Kartta- ja kalenterimyynti kasvoi 61,7 prosenttia 1,1 miljoonaan euroon. Suuri kasvu johtui siitä, että Lehtipiste aloitti Karttakeskuksen karttojen jakelijana vuoden 2010 alussa.
Lehtimyynti kävi hyvin S- ja K-ryhmän myymälöissä
S-ryhmä vahvisti päättyneenä vuonna 2010 asemiaan lehtikaupan markkinajohtajana. S-ryhmän lehtimyynti kasvoi 6,6 prosenttia ja sen markkinaosuus nousi 36,2 prosenttiin. Kasvua edellisvuodesta 1,7 prosenttiyksikköä.
Myös K-ryhmän myymälöissä lehtikauppa kävi hyvin. Kasvua oli 4,2 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. K-ryhmän markkinaosuus nousi 25,2 prosenttiin, missä oli kasvua edellisvuodesta 0,7 prosenttiyksikköä.
Kummassakin kaupparyhmässä isot yksiköt, Prismat ja K-citymarketit, kasvattivat lehtimyyntiään muita enemmän. Mutta myös pienemmissä myymälöissä on riittänyt lehdistä kiinnostuneita ostajia.
Lehtimyynti toimialoittain
Asiakkaat ostavat lehtiä eniten päivittäistavarakaupoista. Pt-kaupan osuus 250,1 miljoonan euron lehtimyynnistä oli päättyneenä vuonna 68,8 prosenttia. Markkinaosuuttaan kasvattivat hypermarketit ja isot supermarketit: hypermarketit 0,5 prosenttiyksikköä ja isot supermarketit 0,3 prosenttiyksikköä.
Kokonaisuudessa lehtikauppa kasvoi päättyneenä vuonna 2,1 prosenttia. Kuluttajien luottamus oman taloutensa tilanteeseen on säilynyt suhteellisen hyvänä, mikä heijastuu myös lehtien ostamiseen. Lehdistä saa pienellä rahalla monipuolista tietoa, virikkeitä ja mielihyvää.
Lehtimyynnin menestystekijät ovat hyvät esittelyt oikeilla paikoilla, monipuoliset, asiakaskuntaa palvelevat valikoimat, tehokkaat ja näyttävät kampanjat sekä toimiva yhteistyö. Ne ovat perusta onnistuneelle lehtimyynnille myös alkaneena vuonna 2011.
Kommentit
Ei kommentteja vielä. Ole ensimmäinen, joka kommentoi!