Taannoin KMT lanseerattiin työkaluksi lehtien mainosmyynnin tueksi, mutta nyt alkaa näyttää siltä, että KMT:n idea kääntyy sitä itseään vastaan. KMT on antimarkkinointia. Mainostajaa ei juurikaan innosta lukea, kuinkahan paljon vuodessa kohderyhmä on taas kutistunut. Joukosta puuttuukin jo sellaisia lehtiä, joilla on tiukkaa, kuten Talentumin julkaisema pikkuruinen Markkinointi&Mainonta.
Sanomalehdet menettävät vuodessa nyt lukijoita sitä mukaa kuin lukijoiden vuosikerta poistuu joukostamme. Uusia lukijoita ei juurikaan tule tilalle. Sanomalehtien lukijoista enää noin 17 prosenttia on alle 30-vuotiaita. Yli puolet lukijoista on yli 50-vuotiaita.
Myöskään ilmaiseksi jaettavat sanomalehden tapaiset julkaisut eivät enää pure. City-lehti kadotti yli 10 prosenttia lukijoista.
Piristävän poikkeuksen tekevät kuitenkin yleiset naisten lehdet. Niiden suosio säilyy viihdelukemistona. Naisten erikoislehdillä puolestaan ei mene niin hyvin. Positiivisia numeroita osoittaa luonnollisesti eläkeläisten ET-lehti, koska varttunut väestö lukee edelleen mielellään painettua sanaa.
Myönteisen pyrähdyksen tekee asumiseen ja sisustamiseen erikoistunut Divaani. Se on kasvattanut peräti 21,9 % lukijoidensa määrää. Ehkä se kertoo, että jotain erikoista ja sisällöltään koskettavaa arkiasiaa tietty lukijaryhmä kaipaa.
Yllätys ei ole sekään että Aku Ankka jaksaa edelleen olla tilattavista lehdistä toiseksi suosituin HS:n kuukausiliitteen jälkeen. Akulla on aina ystäviä.
Kommentit
Ei kommentteja vielä. Ole ensimmäinen, joka kommentoi!