Amerikkalainen pörssiyhtiö Google ei anna maakohtaisia myyntilukuja julkisuuteen. IAB:n arvion mukaan 240 miljoonan euron verkkomainonnan kakusta Google nappasti sata miljoonaa.
Googlen maajohtaja Anni Ronkainen vahvistaa Kauppalehdelle, että Googlen mainosmyynti on ollut IAB:n arvioimaa suuruusluokkaa.
Suomalaisten mediayritysten kilpailukyky on heikko Googlen rinnalla. Google laskuttaa maksut Suomen ulkopuolelle ja maksaa veronsa Irlantiin, jossa yrityksen veroprosentti on 12,5.
Yhtiö toimii Yhdysvaltain lainsäädännön mukaan, jossa tekijänoikeuksiin ja tietosuojaan liittyvä sääntely on lievempää kuin Suomessa.
Kauppalehden mukaan Google työllistää Suomessa 160 henkilöä. Helsingissä toimii 15 myynti- ja markkinointiosaajaa ja Haminan serverihallissa 115 henkeä alihankkijat mukaanlukien.
Oulussa Googlella on Kauppalehden mukaan 30 hengen tuotekehitysyksikkö, joka kehittää mobiilivideon pakkausteknologiaa.
Kommentti:
Kotimaisten mediatalojen on turha syyttää Googlea siitä, että yhtiö tarjoaa palveluja suomalaisille firmoille. Mainostajat päättävät missä niiden kannattaa mainostaa.
Myöskään katkeruutta verojen välttelyyn on turha osoittaa, koska Google ei kierrä veroja. Se maksaa uudessa globaalissa verkkotaloudessa veronsa sinne, missä se pääsee vähimmällä. Miksi Googlen kuuluisi maksaa veroja Suomeen? Sehän on globaali yritys, jonka toiminnalla ei ole oikeastaan isänmaata. Osakkaatkin ovat hajautuneet ympäri maapalloa.
Kaikki yritykset toteuttavat verosuunnittelua kykyjensä mukaan, jopa Kauppalehteä kustantava Alma Media, jolla on liiketoimintaa ympäri Eurooppaa. On vaikea uskoa, että verkkomaailman globaaleja yrityksiä saadaan pakotettua maksamaan veroja kaikkialle. Aina löytyy joku maa, joka pistää veroprosenteissa toista paremmaksi.
Kommentit
Ei kommentteja vielä. Ole ensimmäinen, joka kommentoi!