Kahdella amerikkalaisjätillä Googlella ja Facebookilla on yli 60 prosentin markkinaosuus Suomen digimainonnasta. Eniten digimainostuloja saavat Sanoma ja Alma Media, kumpikin 15 prosenttia. Maakuntalehdille ja muille medioille jää vain murusia.
HS kirjoittaa pääkirjoituksessaan, että Suomen kaupallisen median murros on ollut 2000-luvulla raju. 2000-luvun alussa mainoseuroja oli jaossa eri toimijoille runsaat miljardi euroa vuodessa. Nyt määrä on laskenut alle 800 miljoonaan euroon vuodessa.
"Yksi suurimpia mullistuksia on ollut paperisen sanomalehtimainonnan väheneminen. Kun 2000-luvun alussa niin sanottu sanomalehtien printtimainonta toi mediayhtiöille 600 miljoonaa euroa vuodessa, nyt jäljellä on enää neljännes eli 150 miljoonaa euroa."
"Suomalaisten mediayhtiöiden myynnistä katosi 450 miljoonaa euroa vuodessa. Kahden yhdysvaltalaisen teknologiajätin, Googlen omistajayhtiö Alphabetin ja Facebookin ja Instagramin omistajayhtiö Metan, osuus mainostuloista on saman ajanjakson aikana kasvanut saman verran."
Kommentit
Ei kommentteja vielä. Ole ensimmäinen, joka kommentoi!