Nimityksestä voidaan päätellä, että lehden talousasiat nousevat entistäkin tärkeämmiksi, koska Pentikäisestä tulee myös kustantaja. Koskaan aiemmin Hesarissa päätoimittaja ei ole vastannut markkinoinnista ja mainosmyynnistä. Perinteisesti journalismi ja mainoskauppa on pidetty erillään, jotta pysyy riippumattomuus toimituksellisessa sisällössä.
Pentikäisellä on takanaan pitkä ura sekä Helsingin Sanomien toimittajana, Etelä-Saimaan päätoimittajana että toimitusjohtajana STT:ssä ja kuusi vuotta Sanoma News Oy:ssä. Sanomissa hänen vastuullaan olivat sekä Ilta-Sanomat että kaupunkilehdet, uutistoimisto ja monta muuta lohkoa. Paluu toimitukseen vetämään pelkästään Hesaria on siten äkkiä ajatellen ikään kuin takapakkia.
Valinnan takana voidaan kuitenkin nähdä laajempia tarkoitusperiä kuin pelkkä johtajan vaihdos. Sanomille Hesari on arvokkain syömähammas, joka halutaan pitää jatkossakin iskussa. Pentikäisen valinta saattaa pikemminkin korostaa, että nyt rahasammon pyörittämiseen halutaan tarmokas uuden aikakauden mies, joka tekee järkeviä päätöksiä koskien organisaatiota, toimitustyötä ja myyntiä, ja ennen muuta verkkomediaa. Pentikäiseltä odotetaan uskallusta ja tietämystä nettimedian kehittämiseen siten, että Hs.fi tuo myös tuloja taloon.
Pentikäinen jatkaa jo vuosia sitten ilmoittamallaan peruslinjalla, että verkkolehti pysyy ilmaisena lukijoille. Päätös on puhtaasti rationaalinen. Yleisradio, ja monet muut kilpailijat kuten Uusisuomi.fi ja myös esimerkiksi plaza.fi julkaisevat netissä uutisiaan ilmaiseksi joka tapauksessa. Jos Hs.fi olisi maksullinen, se kuihtuisi pikavauhtia markkinoilta. Hesarin uutissisältö ei ole sen kummallisempaa kuin muillakaan. Kukaan ei alkaisi maksamaan erikseen Hesarille uutisista, jotka kolmessa minuutissa julkaisemisesta kiertävät vapaasti netissä kaikkien nähtävillä.
Hesarin verkkolehden ilmaistarjonta on nähtävissä myös iskuksi muita medioita , ennen muuta maakuntalehtiä kohtaan. Monet maakuntalehdet uhkaavat laittaa sivunsa maksullisiksi, koska nyt verkko vain vie niiden rahoja. Hesari voi helposti tuoda sivuilleen alueellisia uutisia lisää, joten lukijat siirtyvät äkkiä Hs.fi-sivustolle. Näin Hesari valloittaa lukijat ja myös mainosmarkkinat, ja maakuntalehtien sivut surkastuvat. Esimerkiksi Keskisuomalainen, joka muuttuu maksulliseksi, ei tarjoa juuri mitään enempää kuin Hesarikaan. Hesari uhkaa siirtää siis printissä hankkimansa monopoliaseman myös verkkoon.
Pentikäinen lupaa tuoda verkkomediaansa muita ansaintamenetelmiä kuin tilausmaksut ja mainokset. Mitä ne mahtavat olla, on kiintoisaa nähdä. Toistaiseksi edes internetin emämaassa, Yhdysvalloissa, ei ole keksitty, miten uutismedia voi tienata verkossa.
TV-uutiset toi esiin Pentikäisen keskustalaisen taustan. Hän on tukenut Paavo Väyrystä poliittisessa nuoruudessaan. On uskomatonta ja ennenkuulumatonta, että “etelän media” valitsee kipparikseen kepulaisen. Mediahistoriassa tämä on yhtä häkellyttävää kuin Neuvostoliiton hajoaminen poliittisessa historiassa. Onko tämäkin lopulta liiketoiminnallinen hyökkäys maakuntalehtiä vastaan? Joka tapauksessa nyt on todistettu, että Sanoman hallitus ei pidä keskustalaisuutta rajoitteena, jos valittava henkilö on muutoin kyvykäs, pätevä ja sopiva tehtävään.
Mikael Pentikäiselle on paikallaan toivottaa onnea ja menestystä tehtäväänsä, jossa haasteita ja paineita ei tule puuttumaan. Hänen työnsä on yksi Suomen tärkeimpiä ja vaikutusvaltaisimpia. Jos pitää veikata, onnistuuko hän vai ei, niin arvaukseni on plusmerkkinen.
Kommentit
Ei kommentteja vielä. Ole ensimmäinen, joka kommentoi!