Verkkomainonnan kasvu tuli ensisijaisesti display- ja luokitellun mainonnan kiihtyvästä vauhdista. Puolivuositasolla kasvua on edellisvuoteen yli 25 % panostusten ollessa 39,8 M€! Talouden elpyminen on kääntänyt luokitellun mainonnan voimakkaaseen kasvuun. Display-mainonnan puolella uudet isommat mainosmuodot ovat houkutelleet merkkimainostajia panostamaan yhä enemmän näyttävään verkkomainontaan.
Verkkomainonnan osuus koko mediamainonnasta ensimmäisellä vuosipuoliskolla oli jo 14 % kun se viime vuonna oli 12,6 %.
Alkuvuonna hakusanamainonta kasvoi 5 % panostusten ollessa 17,1 M€. Sähköisten hakemistojen osuus laski 9,8 % ja panostukset olivat nyt 18,9
M€, joten hakusanamainonnan ja hakemistojen yhteinen panostus jäi alkuvuonna display- ja luokiteltua mainontaa pienemmäksi.
Toisella kvartaalilla verkkomainonnan kasvu oli 16,1 % verrattuna edellisvuoteen ja panostukset olivat yhteensä 39,9 M€. Toisen kvartaalin
odotettua kovemmat kasvajat olivat display- ja luokiteltu mainonta 32,9 prosentin nousulla. Panostuksia oli 21,2 M€:n arvosta. Hakusanamainonnan
kasvu jäi yksinumeroiseksi 6 %:n kasvulla ja 9,1 M€:n panostuksella. Sähköisten hakemistojen pieneneminen hidastui -2,2 prosenttiin 9,7 M€
panostuksilla.
Verkkomainonnassa asiakkaat ovat huomanneet, että ”löydettävissä oleminen” ei riitä vaan verkkomainonnassakin on panostettava mielikuvan
rakentamiseen, toteaa IAB:n hallituksen puheenjohtaja Petri Karjalainen ja jatkaa: ”On ilahduttavaa huomata, miten perinteisessä mainonnassa hyväksi todetut asiat ovat mahdollista ja toimivat myös verkossa.”
Kommentit
Ei kommentteja vielä. Ole ensimmäinen, joka kommentoi!