Mediakilpailussa pätee sääntö, että vahvimmat ja ammattimaisimmat mediat saavat yleisönsä puolelleen. Toki sosiaalinen media, netti ylipäätään ja muukin sähköinen viestintä ovat merkittäviä tiedonvälityskanavia, mutta eivät kuitenkaan vakavasti otettavia uutis- ja ajankohtaismedioita, joihin yleisö voisi täysin luottaa. Harrastajat eivät voi koskaan millään alalla päihittää ammattilaisia.
Riikka Venäläistä luonnehditaan pidetyksi henkilöksi, jonka nimitys on otettu toimituksessa iloisesti vastaan. Hänen etunaan on lisäksi alan huippukoulutus sekä kuuluisalta Tampereen yliopiston tiedotusopin laitokselta että Sanomien omasta toimittajakoulusta, jossa opetetaan talon tavoille. Työkokemustakin hänellä on takanaan eri tahoilta, joten HS teki oletettavasti varsin pätevän valinnan. Venäläisen nimityksestä on pääteltävissä, että maan suurin mediatalo luottaa journalistiseen toimittamiseen eikä lähde haahuilemaan turhan nopeasti uusille urille, kuten niin moni tiedotusväline maailmalla on tehnyt epäonnistuakseen.
Venäläisen haastattelusta ilmenee, että HS uskoo edelleenkin paperilehden voimaan. Se on luonnollista, koska printti tuo rutkasti rahaa edelleenkin. Nettilehti vain vie. Uusi päätoimittaja puolustautuu, että muillakin netin ansaintalogiikka on yhtä hukassa. HS pitää verkkosivustonsa edelleenkin maksuttomana, eikä ilmeisesti New Yorkin Timesin maksukokeilun mukailuun Hesari lähdekään. Viisas valinta.
HS:llä on nähtävästi tulossa sosiaaliseen mediaan omia ratkaisujaan, joista haetaan uutta ansaintaa. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan mitä tuleman pitää. Minä kuulun siihen suureen joukkoon, joka näkee, että nuoret ovat hylänneet printin ja sen vuoksi ainoa keino selviytyä on hyvissä ajoin kehittää online mediaan omaa, oikeaa liiketoimintaa.