”Vuosina 2020 ja 2021 liitto tulee keskittymään vesien suojeluun. Vesi on yksi elämän perusedellytyksistä. Kaikki tarvitsevat puhdasta vettä. Ihmisen toiminta ja ilmastonmuutos ovat kuitenkin vaikuttaneet heikentävästi vesien ja niiden lajien hyvinvointiin. Kun Fabrikilta soitettiin, että he valitsivat juuri meidät lahjoituksensa saajaksi, niin ainakin omalla kohdallani toivo virisi”, toteaa Suomen Luonnonsuojeluliiton viestintäpäällikkö Matti Nieminen.
Kesän aikana Papukaija-projektiin haki 20 voittoa tavoittelematonta organisaatiota. Valintaprosessissa korostui tuettavan asian tärkeys ja valtakunnallinen vaikuttavuus.
”Kaikissa saamissamme hakemuksissa haettiin tukea erittäin tärkeisiin asioihin. Kun viime vuonna teimme yhteistyötä puhtaasti paikallisen toimijan kanssa, tänä vuonna halusimme päästä tekemään hyvää valtakunnallisella tasolla – vesi ja vesistöt koskettavat meistä ihan jokaista. Lisäksi koimme, että meillä on mahdollisuus ja osaaminen auttaa parhaiten juuri tässä konseptoinnin tarpeessa”, kertoo Fabrikin toimitusjohtaja Perttu Kouvalainen.
Fabrik ja Suomen Luonnonsuojeluliitto ryhtyvät työhön samoin tein. Kampanja tullaan lanseeraamaan kesään 2020 mennessä. Suomen Luonnonsuojeluliitolla alkavaa yhteistyötä odotetaan toiveikkain ja innokkain mielin.
”Vedessä ja vesistöissä on kyse todella holistisesta ilmiöstä, jossa kaikki on yhteydessä kaikkeen. Tämä tekee vesiensuojelusta viestimisestä terävästi yllättävän haastavaa. Uskon, että Fabrik pystyy osaamisellaan auttamaan meitä kirkastamaan viestintäämme vesien suojelusta suomalaisille ja siten kirkastamaan myös elintärkeitä vesistöjämme”, Nieminen tiivistää.