<- Back

EU sopuun mediavapauslaista

toimitus · Dec 21, 2023

Lainsäätäjien 15. joulukuuta 2023 Euroopan mediavapauslakia (European Media Freedom Act, EMFA) koskevan alustavan poliittisen sopimuksen mukaan jäsenvaltioiden on varmistettava, että kansalaisilla on mahdollisuus saada käyttöönsä monipuolista toimituksellisesti riippumatonta mediasisältöä.

Mediavapauslaki lyhyesti:

-Kielletään toimittajien pakottaminen paljastamaan lähteitään ja vakoiluohjelmien käyttö heitä vastaan, paitsi tiukasti määritellyissä tapauksissa.

-Kaikkien tiedotusvälineiden on oltava avoimia, kuka ne omistaa.

-Valtion mainonta on jaettava oikeudenmukaisesti

-Jäsenvaltioiden on varmistettava julkisten tiedotusvälineiden toimituksellinen ja toiminnallinen riippumattomuus.

Parlamentin ja neuvoston neuvottelijat pääsivät perjantaina yhteisymmärrykseen uudesta lakiehdotuksesta, jolla suojellaan EU:n toimittajia tiedotusvälineiden vapauteen ja alan elinkelpoisuuteen kohdistuvilta kasvavilta uhkilta.

EU-maiden on erityisesti varmistettava julkisten tiedotusvälineiden toimituksellinen ja toiminnallinen riippumattomuus seuraavasti:

  • nimittämällä johtajat ja johtokunnan jäsenet avoimin ja syrjimättömin menettelyin. Heidän toimikautensa on oltava riittävän pitkä, jotta tiedotusvälineiden riippumattomuus voidaan taata, ja heidän erottamisensa ennen toimikauden päättymistä on kielletty, paitsi jos he eivät enää täytä suorituskriteerejä (oikeudellinen uudelleentarkastelu mahdollista);
  • avoimet ja puolueettomat rahoitusmenettelyt sekä kestävä ja ennakoitavissa oleva rahoitus riippumattomuuden turvaamiseksi;
  • tiedotusvälineiden poliittisen riippumattomuuden riippumaton seuranta ja julkiset raportit.

Toimittajien työn suojelu

Jäsenvaltioiden viranomaisia kielletään puuttumasta toimituksellisiin päätöksiin.

Euroopan parlamentin jäsenet varmistivat, että toimittajien ja päätoimittajien ei tarvitse paljastaa lähteitään, mukaan lukien pidättäminen, sanktiot, toimistotarkastukset tai tunkeilevien valvontaohjelmien asentaminen heidän laitteisiinsa.

Poikkeuksena tällaiset puuttumiset sallitaan vain tapauskohtaisesti "yleisen edun mukaisesta pakottavasta syystä" ja oikeusviranomaisen luvalla. Jotta tunkeutuvaa valvontaohjelmistoa voidaan käyttää toimittajia vastaan, sen on oltava perusteltua myös sellaisten vakavien rikosten tutkinnassa, joista voidaan tuomita vapaudenmenetyksen käsittävä rangaistus kyseisessä jäsenvaltiossa. Tällöin oikeuslaitoksen on säännöllisesti tarkasteltava valvontatoimenpiteitä.

Näissäkin tapauksissa sovelletaan kohdehenkilöiden oikeutta saada tietoa meneillään olevasta tarkkailusta sekä oikeutta saada oikeussuojaa.

Omistuksen avoimuus

Tiedotusvälineiden riippumattomuuden arvioimiseksi EMFA:ssa velvoitetaan tiedotusvälineet, mikroyritykset mukaan luettuina, julkaisemaan kansallisessa tietokannassa tiedot välittömistä ja välillisistä omistajistaan, mukaan luettuna tieto siitä, ovatko ne suoraan tai välillisesti valtion tai viranomaisen omistuksessa.

Tiedotusvälineiden on myös raportoitava valtion mainonnasta saamistaan varoista ja valtion taloudellisesta tuesta. Tämä koskee myös EU:n ulkopuolisista maista saatuja varoja.

Säännökset, joilla estetään suurten alustojen mielivaltaiset päätökset.

Euroopan parlamentin jäsenet neuvottelivat menestyksekkäästi sellaisen järjestelmän luomisesta, jolla varmistetaan, että hyvin suurten verkkoalustojen sisällön moderointia koskevat päätökset eivät vaikuta kielteisesti tiedotusvälineiden vapauteen.

Alustojen on ensin erotettava toisistaan riippumattomat tiedotusvälineet ja ei-riippumattomat lähteet. Tiedotusvälineille ilmoitetaan, että alusta aikoo poistaa tai rajoittaa niiden sisältöä, ja niillä on 24 tuntia aikaa vastata (kriisitilanteissa lyhyempi aika).

Jos foorumi katsoo vastauksen jälkeen (tai sen puuttuessa), että tiedotusvälineen sisältö ei edelleenkään ole sen ehtojen mukaista, se voi jatkaa poistamista tai rajoittamista. Jos tiedotusvälineet kuitenkin katsovat, että päätös ei ole riittävän perusteltu ja että se heikentää tiedotusvälineiden vapautta, niillä on oikeus viedä asia tuomioistuimen ulkopuolisen riidanratkaisuelimen käsiteltäväksi ja pyytää lausuntoa Euroopan mediapalvelujen lautakunnalta (EMFA:n perustama EU:n uusi kansallisten sääntelyviranomaisten lautakunta).

Valtion mainonnan oikeudenmukainen jakaminen

Jotta varmistetaan, että tiedotusvälineet eivät tule riippuvaisiksi valtion mainonnasta, julkiset varat mediapalvelujen tarjoajille tai verkkoalustoille jaetaan avoimin ja syrjimättömin menettelyin julkisten kriteerien perusteella. Jäsenvaltioiden on jaettava valtion mainosmenot laajalle joukolle tiedotusvälineitä.

Viranomaisten on julkaistava vuosittain tiedot valtion mainosmenoista, vuosittain käytetyistä kokonaismäärärahoista ja käytetyistä määristä mediapalvelujen tarjoajia tai verkkoalustoja kohti.

"Tämä on valtava voitto tiedotusvälineiden vapaudelle", totesi esittelijä Sabine Verheyen (EPP, DE) sopimuksen hyväksymisen jälkeen. "Olemme onnistuneet varmistamaan kaikki parlamentin tärkeimmät vaatimukset: päätoimittajat voivat tehdä päätöksiä riippumattomammin, tiedotusvälineiden omistus on avoimempaa, eivätkä suuret alustat rajoita tiedotusvälineiden vapautta. Tämä on merkittävä lainsäädännöllinen virstanpylväs, jolla turvataan tiedotusvälineidemme monimuotoisuus ja vapaus sekä suojellaan demokratiaamme."

"Tämänpäiväinen sopimus on pelkkää tunnustusta. Se on tunnustus niille valtaville ponnisteluille ja kovalle työlle, jota kaikki toimittajat tekevät joka päivä ja riskeeraavat henkensä suojellakseen demokratiaamme", LIBE:n esittelijä Ramona Strugariu (Renew, RO) sanoi. "Se on valtava askel kohti tiedotusvälineiden vapauden suojelua ja turvallisen ympäristön takaamista toimittajille ja tiedotusvälineiden työntekijöille. He ansaitsevat sen."

Seuraavat vaiheet

Sopimus on hyväksyttävä virallisesti kulttuuri- ja koulutusvaliokunnassa (tammikuussa) ja koko parlamentissa (maaliskuun täysistunnossa) sekä neuvostossa.