Effie Awards Finland 2023 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 25 markkinointityötä, joista seitsemän työtä on ehdolla useammassa kategoriassa.
Mielestäni taso on noussut viime vuodesta. Shortilla on laaja kattaus vahvaa markkinointistrategian osaamista eri toimialoilta. Mukana on useampikin maailmanluokan työ, jossa on kirkas tavoite, selkeä strategia, laadukas luova toteutus ja hyvät tulokset. Jokaisen markkinoijan kannattaa tutustua Effie-töihin ja ammentaa oppia Suomen parhailta, kommentoi tämän vuoden päätuomari ja hasan & partnersin toimitusjohtaja Riku Vassinen.
Effie Awards -kilpailussa etsitään hyvin suunniteltuja, luovia ja tuloksellisia markkinointikampanjoita. Keskeisiä kriteereitä ovat tulosten lisäksi strateginen oivallus, kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus ja mitattavuus. Viimeisellä arviointikierroksella tuomaristo antaa pisteet myös luoville elementeille.
Päätuomari Riku Vassisen lisäksi Effie Awards Finlandin tuomaristossa on 40 liikkeenjohdon, markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kokenutta ammattilaista, jotka edustavat asiakkaita, toimistoja, korkeakouluja ja mediaa.
Tämän vuoden voittajat palkitaan 15.2.2024 järjestettävässä Effie Finland -gaalassa, Pikku- Finlandiassa. Gaalan lipunmyynti on nyt avoinna Marketing Finlandin verkkokaupassa. Finalistien joukosta parhaat palkitaan Bronze, Silver ja Gold Effie -palkinnoilla. Koko kilpailun paras kampanja saa arvostetun Grand Effie -palkinnon.
Vuoden 2023 Effie Awards Finland -shortlistalle nousseet työt ovat:
ERIKOISSARJA
Ajankohtainen markkinointiteko
Counterstrike of the Free Press
Helsingin Sanomat & Miltton, Flc
Täällä pelkään minä
Musti ja Mirri & Erma&Reinikainen, San Francisco Agency, United Imaginations, Interactive Inuits, Cocoa Media Productions Oy, Clear Channel Suomi Oy, JCDecaux Finland Oy
Brändätyt sisällöt
Iconic Niksi-Pirkka was reborn on TikTok
K-ryhmä & hasan & partners, Miltton
Brändikokemus
Counterstrike of the Free Press
Helsingin Sanomat & Miltton, Flc
McDrip – muodin takia töihin
McDonald's (Finland) & NORD DDB Helsinki, VAIN Fashion Group Oy, OMD (Finland)
Daavid vs Goljat
WTF-World´s Toughest Fix. How Adhesive Brand Became a Pop Culture Phenomenon?
Rakennuskemia Oy & hasan & partners, Warner Music Finland, Onefx
Non-Profit
Itämeri kesäkuntoon
Baltic Sea Action Group & TBWA Helsinki, Maker3D, Zetapuu
Maailman arvokkain pelipaita
Suomen Paralympiakomitea & The&Partnership Finland, Pohjoisranta-BCW, KoskiSyväri, Tremedia
UNICEFin joulukampanja rakensi lasten tulevaisuutta ennätyssummalla
Suomen Unicef & Oy SEK Ab, Director's Guild, Mediabrands, OMD (Finland)
Pienet ja alueelliset budjetit
Avaimet rauhaan
CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundation & TBWA Helsinki, Def Agency
Sosiaalinen media
McDrip – muodin takia töihin
McDonald's (Finland) & NORD DDB Helsinki, VAIN Fashion Group Oy, OMD (Finland)
Strateginen markkinointi
Mehiläisillä on elämä tehtävänä
Mehiläinen Oy & Bob the Robot Oy, OMD (Finland)
Näin myydään autoja enemmän kuin kukaan muu
Saka Finland & Avidly Oy, Grillifilms, Nöjd, Miracle Sound Oy, HotSpot
Yhtenäinen brändi, parempi mieli
Atria Suomi Oy & TBWA Helsinki, Wavemaker
Oomi Energia
Oomi Oy & Bob the Robot Oy, Omnicom, Pinata, Vild Factory, OIKIO Digital Performance Agency
Vaikuttajamarkkinointi
Kaistalla – Drive Thru Talk Show
McDonald's (Finland) & NORD DDB Helsinki, OMD (Finland), Cocoa Media Productions
Yrityskuva
Counterstrike of the Free Press
Helsingin Sanomat & Miltton, Flc
Telia Turvaverkko
Telia Finland & TBWA Helsinki, Group M (Finland)
Tilipäivä
S-RYHMÄ & Bob the Robot Oy & OMD (Finland), Pictures Helsinki, Mjölk
KAUPPA & KULUTTAJA
Brändiratkaisu
WTF-World´s Toughest Fix. How Adhesive Brand Became a Pop Culture Phenomenon?
Rakennuskemia Oy & hasan & partners, Warner Music Finland, Onefx
Oddlygood – From plant-based to taste-based
Oddlygood Global Oy & TBWA Helsinki, Dagmar, TBWA Screen
Data-Driven
K-Plussa - Kuinka iso oppi olemaan pieni?
Kesko Oyj & Dagmar & Turhala Oy
Mediainnovaatio
HIFK – miten saimme koko Suomen näkemään punaista
Helsingin IFK & hasan & partners, Inkfish studios
Uusi tuote tai palvelu
Kirjaimellisen tehokas lanseeraus
Cloetta Suomi & TBWA Helsinki, TBWA Screen, Agent Pekka, Toinen PHD
Lago di Pudas
Apetit & Make it Simple, Grillifilms, Dagmar
MEDIA
Mediaidea
McDrip - muodin takia töihin
McDonald's (Finland) & NORD DDB Helsinki, VAIN Fashion Group Oy, OMD (Finland)
Mediainnovaatio - nousevat & nykyiset mediakanavat
Avaimet rauhaan
CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundation & TBWA Helsinki, Def Agency
Täällä pelkään minä
Musti ja Mirri & Erma&Reinikainen, San Francisco Agency, United Imaginations, Interactive Inuits, Cocoa Media Productions Oy, Clear Channel Suomi Oy, JCDecaux Finland Oy
POSITIIVINEN MUUTOS
Sosiaalinen vastuu – Brändit
Counterstrike of the Free Press
Helsingin Sanomat & Miltton, Flc
Täällä pelkään minä
Musti ja Mirri & Erma&Reinikainen, San Francisco Agency, United Imaginations, Interactive Inuits, Cocoa Media Productions Oy, Clear Channel Suomi Oy, JCDecaux Finland Oy
Sosiaalinen vastuu - Non-Profit
Maailman arvokkain pelipaita
Suomen Paralympiakomitea & The&Partnership Finland, Pohjoisranta-BCW, KoskiSyväri, Tremedia
TUOTTEET & PALVELUT
Autoilu & Moottoriala
Elämäsi parhaita valintoja
Saka Finland & Avidly Oy, Grillifilms, Nöjd, HotSpot
Elintarvikkeet
Lago di Pudas
Apetit & Make it Simple, Grillifilms, Dagmar
Snellman Group - Kaikkien aikojen lihapullalanseeraus – tuplana
Snellman Group & Folk Finland Oy, Dagmar, Genero - The Growth Marketing Co., United Writers Oy, DNM13 Revolution Oy
Terveysala
S-apteekki – Iso kirjain kohti lakiuudistusta.
S-RYHMÄ & United Imaginations, Omnicom Media Group (Finland)
Vähittäiskauppa
Cittari hoitaa
Kesko Oyj & TBWA Helsinki, Lucy Loves Stories, Dagmar