Digilukemisen suosio jatkaa kasvuaan ja reilusti yli puolet talouksista tilaa
maksullista kotimaista lehtisisältöä painettuna tai digitaalisena.
Kehitys digitaalisen lukemisen vahvistumisesta on ollut nähtävissä Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) tuloksissa useamman vuoden ajan.
Reilu 70 prosenttia vastaajista kertoo lukevansa lehtien digisisältöä enimmäkseen puhelimella. Yli puolet nvastaajista (51 %) käy lukemassa sanomalehtien verkkosivuja tai sovelluksia useita kertoja päivässä ja kun lehden sivuilla vieraillaan, lähes kolme neljästä (73 %) lukee yleensä monta artikkelia kerrallaan.
Näköislehti on korvannut painetun sanomalehden lukemista reilulla kolmanneksella (38 % vastaajista), yli 55-vuotiailla ilmiö korostuu.
Sanomalehtien viikoittainen kokonaistavoittavuus on 94 prosenttia, digitaalisen sisällön lukemien on osa arkea 63 prosentilla ja painetun lehden avaa lähes päivittäin 37 prosenttia suomalaisista. Maksullista painettua tai digitaalista sanomalehteä tilataan 58 prosenttiin talouksista, se tarkoittaa 2, 5 miljoonaa suomalaista.
Lähes kolme miljoonaa suomalaista lukee aikakauslehtiä painettuna tai digitaalisen vähintään kuukausittain. Aikakauslehdillä painettu lehti on edelleen digitaalista versiota hieman suositumpi, mutta sisällön lukeminen digitaalisena kasvaa. Maksettu ja tilattu kotimainen aikakauslehti tulee 47 prosenttiin talouksista eli lähes
kahdelle miljoonalle suomalaiselle.