<- Back

Canva kasvanut visuaalisen suunnittelun jättiläiseksi

toimitus · Oct 7, 2023

Visuaalisten tekoälysuunnittelutyökalujen pioneeri, australialainen Canva on kasvanut 10 vuodessa jättimäiseksi yritykseksi. Yhtiö ylitti 1,7 miljardin dollarin vuotuisen liikevaihdon ja palvelee 16 miljoonaa maksavaa tilaajaa, joilla on yli 150 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää. Viime vuonna on tullut 65 miljoonaa uutta käyttäjää. Yhtiön arvo oli jo vuonna 2021 noin 40 miljardia dollaria.

Yhtiö tuo markkinoille nyt Canvan Magic Studion, jota yhtiö kuvailee kaiken kattavaksi suunnittelutyökalujen kokonaisuudeksi.

Magic Studion avulla voi esimerkiksi muuttaa esityksen tiivistelmäksi tai luoda blogikirjoituksen ideoista ja kääntää sen samalla eri kielille. Tekstiä voi muuttaa kuviksi ja videoiksi.

Canva Apps Marketplace sisältää tekoälykäyttöiset suunnittelu- ja tuottavuustyökalut yhdessä paikassa, ja siihen on lisätty muitakin tekoälysovelluksia, kuten Dall-E, Imagen by Google Cloud, MurfAI, Soundraw.

Canva muodostaa ammattimaisille suunnittelijoille nopeamman tavan luoda ulkoasuja ja tehdä yhteistyötä asiakkaiden kanssa, mikä poistaa edestakaisen sähköpostivaihdon tarpeen. Suunnittelijat voivat ansaita rahaa tarjoamalla omia graafisia elementtejään ja ulkoasujaan Canvaan.

Canvan visiota ja teknologiaa ovat tukeneet tunnetut teknologiaihmiset, kuten Facebookin tekninen johtaja ja Google Mapsin perustaja Lars Rasmussen, Yahoo!:n talousjohtaja Ken Goldman, Twitterin sijoittaja Bill Tai sekä rahastot, kuten Matrix Partners, InterWest Partners ja 500 Startups. Canva sai vuonna 2013 kolmen miljoonan dollarin siemenrahoituksen.

Facebook ja Twitter ovat luoneet maailman, jossa kuka tahansa voi välittömästi jakaa kokemuksia ystäviensä kanssa. Canva loi online-suunnittelutyökalullaan suunnittelumarkkinoille ison murroksen uudella toimintatavallaan.