Liikevaihtoa painoi ennakoidusti rekrytointiliiketoiminnan liikevaihdon lasku, mutta myös painetun median sisältö- ja mainosmyynnin heikko kehitys, toimitusjohtaja Kai Telanne kertoo.
Kantar TNS:n mukaan tammi–helmikuussa mainonnan kokonaismäärä Suomessa laski 13,8 % (-2,3 %) 108,9 miljoonaan euroon. Verkkomediamainonta kasvoi 2,7 % (+4,6 %), josta luokiteltu mainonta kasvoi 4,0 % (-4,0 %). Mainonta aikakaus- ja sanomalehdissä laski 20,5 % (-10,9 %). Iltapäivälehtien kappalemääräinen markkina laski 15 % (laski 12 %) vuoden 2021 ensimmäisellä vuosineljänneksellä.
Alma Median uudistettu segmenttirakenne astui voimaan 1.3.2021. Alma Media uudisti myös liikevaihdon raportointiaan jakaen liikevaihdon markkinapaikka-, media- ja palveluliikevaihtoon. Segmenttiuudistuksessa aiemmin osana Alma Markets -liiketoimintasegmenttiä raportoidut Alma Mediapartnersin palvelut siirrettiin raportoitavaksi Alma Consumer -liiketoimintasegmenttiin. Uudistuksen yhteydessä Alma Marketsin nimi muuttui Alma Career:ksi.
Taloudellinen kehitys tammi—maaliskuussa 2021:
- Liikevaihto 58,1 (61,9) milj. euroa, laskua 6,1 %.
- Digiliiketoiminnan osuus liikevaihdosta, 74,1 % (67,3 %)
- Oikaistu liikevoitto 11,1 (11,2) milj. euroa, laskua 1,1 %.
- Liikevoitto 10,8 (12,2) milj. euroa, laskua 11,6 %.
- Osakekohtainen tulos, jatkuvat toiminnot 0,09
(0,10) euroa.
- Omavaraisuusaste 40,5 % (56,0 %), gearing 31,2 % (0,8 %).
- Alma Career: Liikevaihto ja kannattavuus laskivat odotetusti vertailukaudesta. Laskutuksen elpyminen oli ennakoitua parempaa ja lisäarvopalvelut kehittyivät hyvin.
- Alma Talent: Liikevaihto kasvoi 6 % ilman myytyjen Ruotsin liiketoimintojen vaikutusta ja kannattavuus parani merkittävästi. Digitaaliset palvelut, digisisällöt ja suoramarkkinointi kasvoivat vahvasti.
- Alma Consumer: Asumisen markkinapaikkaliiketoiminnan ja kilpailutuspalveluiden liikevaihto kasvoi ja kannattavuus parani. Segmentin liikevaihtoa laski painettu media.