Alma Media Oyj on hankkinut enemmistöomistusosuuden Suomen Tunnistetieto Oy:stä. Suomen Tunnistetiedon DOKS-palvelu tarjoaa tehokkaan ja turvallisen digitaalisen työkalun rahanpesuvelvoitteiden hoitoon, pakoteseurantaan sekä yleisesti asiakkaan tunnistamiseksi ja tuntemiseksi (Know Your Customer, KYC-prosessi).
Suomen Tunnistetieto on perustettu vuonna 2014 ja DOKS-palvelu lanseerattiin vuonna 2019. Vuonna 2022 yhtiön liikevaihto oli noin miljoona euroa. Alma Media Oyj hankki yhtiöstä 25 prosenttia kesällä 2021 ja omistus nousi nyt 51 %:iin.
– Alma Talent hakee kasvua yrityksille suunnatuista skaalautuvista digitaalisista palveluista. Jatkuvasti lisääntyvä sääntely kasvattaa compliance-prosesseja tukevien palveluiden kysyntää. DOKS-palvelu täydentää tuoteportfoliotamme ja mahdollistaa markkinaosuutemme kasvattamisen edelleen, sanoo Alma Talentin toimitusjohtaja Juha-Petri Loimovuori.
– KYC-palveluiden kysyntää tukee sekä lainsäädännön vaatimukset että sidosryhmien lisääntyneet odotukset vastuulliseen liiketoimintaan. Yritykset ovat yhä kiinnostuneempia maineenhallinnasta ja pyrkivät luomaan vastuullisuudella kilpailuetua. KYC-prosesseja halutaan toteuttaa myös sinne, minne regulaation vaatimukset eivät vielä ulotu. Tuleva vastuullisuuslainsäädäntö tiukentaa yrityksen huolellisuusvelvoitteita entisestään. Enemmistöosuuden hankinta tässä vaiheessa olikin luonteva jatko Alma Talentin kasvustrategiassa, jatkaa Alma Talent Palveluiden liiketoimintajohtaja Taru Lehtinen.
– Suomen Tunnistetieto on voimakkaassa kasvun vaiheessa oleva yritys, jonka tavoitteena on kehittää sujuvaa ja mahdollisimman pitkälle automatisoitua digitaalista palvelua KYC- ja AML-toimintojen tehokkaaksi hoitamiseksi. Olemme erityisen tyytyväisiä yhteistyöhön Alma Median kanssa ja nyt toteutettu järjestely vahvistaa entisestään palveluamme sekä tuottaa lisähyötyjä jatkuvasti kasvavalle asiakaskunnallemme, Suomen Tunnistetiedon hallituksen puheenjohtaja Petteri Tenhunen puolestaan toteaa.