Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Syöte

Vaikuttajamarkkinointi on muutakin kuin bloggausta

Moni perustaa vaikuttajamaineen rakentamisen puhtaasti digisisältöjen varaan. Näennäisesti helppo mitattavuus ei kuitenkaan huomioi kohderyhmän median käyttöä kokonaisuutena. Suosittukin sisältö voi olla vain ajankulua, jolla ei yksittäisenä toimenpiteenä saada aikaan yhtään ostopäätöstä.

Aki Karjalainen Yle Pirkanmaan päälliköksi

Yle Pirkanmaan päälliköksi on nimitetty Aki Karjalainen. Karjalainen siirtyy tehtävään Yle Keski-Suomen ja Etelä-Savon päällikön tehtävistä.

Ruotsin TV:lle sakkoja haastateltavan logopuserosta

Ruotsin TV:n (SVT) on saanut 100.000 kruunun sakot näytettyään hiihtoliiton johtajan yritysten logoilla varustettua puseroa liian kauan, peräti 37 sekuntia. Sakot antoi Ruotsin Tarkastuslautakunta.

Ekokapina -liike esti useiden sanomalehtien jakelun UK:ssa

Yli sata Ekokapina -liikkeen (Exctinction Rebellion) mielenosoittajaa ajoneuvoja ja bambu-seipäitä hyväksikäyttäen estivät useiden sanomalehtien jakelun painotaloista perjantaina Isossa-Britanniassa. Kohteina olivat Murdoch-omisteisen News Corporationin lehdet, mm. The Daily Telegraph.

Kaleva: Viestintätoimistot tehneet "vallankaappauksen"

Sanomalehti Kaleva kritisoi viestintätoimistoja "vallankaappauksesta". Viestintätoimistoista on kuin varkain tullut merkittäviä vaikuttajia suomalaisessa yhteiskunnassa. Konsultoinnissa ja vaikuttajaviestinnässä kansalaisille voi jäädä hämäräksi, kenen asialla ollaan ja kuka viime kädessä linjaa politiikan sisältöä, Kaleva kirjoittaa pääkirjoituksessaan.

Viestintätoimistot torjuvat Kalevan syytökset

Kalevan pääkirjoitus (20.8.) peräänkuulutti kriittistä keskustelua viestintätoimistojen roolista politiikan konsultoinnissa ja vaikuttajaviestinnässä. Keskustelu on aina paikallaan, mutta teksti kuvaili viestintätoimistoja sävyssä, joka voi johtaa virheellisiin tulkintoihin. MTL Viestintätoimistojen puheenjohtaja Alpo Räinä kommentoi Kalevan kirjoitusta.

STT:n toimitusjohtaja vaihtuu

Suomen Tietotoimiston toimitusjohtaja vaihtuu. Toimitusjohtaja Kimmo Pietisellä tulee syksyllä kaksi vuotta täyteen STT:n johdossa, ja hän jättää tehtävänsä. Uuden toimitusjohtajan haku käynnistyy heti.

Mitkä mediat kaatuvat koronan seurauksena?

Korona on iskenyt rajusti monien kaupallisten tiedotusvälineiden talouteen kevään ja kesän aikana. Mainostulot ovat romahtaneet jopa yli puoleen joissakin taloissa. Lehtien jakeluun tulee lisää viiveitä, kun Posti vähentää palvelujaan. Nykyinen Suomen hallitus sallii Yleisradion rokottavan ilmaistarjonnallaan mediatalojen taloutta. Suomessa on käynnissä mediatalojen pudotuspeli. Vahvat syövät heikot.

Yhdeksän maakuntalehteä vaatii Yleä kuriin

Yhdeksän maakuntalehtien päätoimittajaa vaatii valtiota lopettamaan verorahoitteisen Ylen suosimisen digitaalisen median markkinoilla.

Yle aikoo lähettää jatkossakin tekstimuotoisia uutisia

Yleisradio aikoo jatkossakin lähettää ilmaiseksi tekstimuotoisia uutisia, kirjoittaa Yleisradion toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila kolumnissaan. Hänen mielestään maakuntalehtien esittämät väitteet sananvapauden tuhoamisesta Ylen monopolistisen ilmaistarjonnan seurauksena ovat vastuuttomia.

Ylen huipputoimittaja Katri Makkonen Milttoniin

Ylen A-studion huipputoimittaja Katri Makkonen aloittaa Miltton Oy:n varatoimitusjohtajana ja johtavana neuvonantajana 1.10.2020.

Vihreät luottavat eniten perinteiseen mediaan, perussuomalaiset eivät

Näkyvimmät erot perinteistä mediaa kohtaan ilmaistuun luottamukseen ovat suhteessa vastaajan poliittiseen suuntautumiseen, todetaan tuoreessa Helsingin yliopiston tutkimuksessa. Perinteisten puolueiden kannattajien keskuudessa luottamus on varsin tasaista ja kauttaaltaan korkeaa. Vihreiden äänestäjistä peräti 91 prosenttia pitää perinteistä mediaa vähintään melko luotettavana. Vasemmistoliiton ja keskustankin äänestäjistä useampi kuin neljä viidestä ilmaisi pikemminkin luottamusta kuin epäluottamusta perinteisiin uutisvälineisiin.

Medialiitto pelkää jakelutuen valumista Postille

”Yleispalvelukirjeen jakelupäivien vähentäminen on perusteltu muutos, kunhan samalla turvataan sanomalehtien viisipäiväinen jakelu haja-asutusalueilla kustannustehokkaasti. Tämä taas riippuu täysin siitä, tuottaako ehdotettu huutokauppamalli todellista kilpailua”, Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg toteaa. Medialiitossa nähdään suurena riskinä, että sanomalehtien jakeluun ehdotettu tuki kohdistuu käytännössä vain Postille.

Schibsted maksoi hurjan hinnan Oikotiestä

Schibsted osti keskikesän helteillä Sanomalta digitaalisia markkinapaikkoja tarjoavan Oikotien hurjan kovalla hinnalla, kerroin 6,7 kertaa liikevaihto. Johtavia pohjoismaisia markkinapaikkoja operoiva Schibsted on toiminut Suomessa Tori.fi -kauppapaikallaan jo yli vuosikymmenen ajan. Oikotien oston kautta yhtiö tähtää toimintansa laajentamiseen Suomessa, panostaen erityisesti kasvuun ja kunnianhimoiseen innovointiin.

Mediamainonnan määrä romahti -32 % vuoden toisella kvartaalilla

Vuoden toisella kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 227 milj. €. Huhti–kesäkuussa koronatilanteen vaikutus mediamainonnan määrään oli merkittävä. Laskua vuoden 2019 vastaavaan aikaan verrattuna oli -32 %.

Pikku Kakkosen Eskari -sovellus on vuoden hyötypeli

Kesällä 2019 julkaistu Pikku Kakkosen Eskari -sovellus johdattaa leikin ja pelien avulla lapset esiopetuksessakin käsiteltävien aiheiden pariin. Sovellus on suunniteltu yhteistyössä eri alojen ammattilaisten sekä oppimisen asiantuntijoiden kanssa.

Alma Media laajentaa verkkokoulutukseen

Alma Talent on kehittänyt uuden digitaalisen koulutuspalvelu Seduon. Verkkokoulutuspalvelu mahdollistaa opiskelun joustavasti niin tietokoneella kuin mobiilisovelluksella.

Korona iskee mediaa moukarilla, tulot puoliutuneet

Korona-kriisi kurittaa ankaralla kädellä mediataloja. Kaupallisen median mainostulot ovat pudonneet puoleen koronan seurauksena, liikenneministeriön selvitysmies Elina Grundströn totesi julkistaessaan pikaselvityksensä median tukemisesta. Korona on iskenyt mediaa moukarilla.

Harakka: Somejäteille saatava digivero

Liikenne- ja viestintäministeriön tilaama selvitys journalismin tuesta on valmistunut. Selvityksessä ehdotetaan tukimallia, joka koostuu sekä nopeista tukimuodoista että pysyvämmästä journalismin tukijärjestelmästä.

Mediatalot ajautuivat syvään ja nopeaan lamaan

Talouden äkkipysähdyksen seurauksena kaupalliset tiedotusvälineet ovat joutuneet pahoihin talousvaikeuksiin, koska mainostulot ovat romahtaneet. Edessä on synkkiä aikoja ja lehtien lopettamisia kautta Suomen. Medialiitto esittää hallitukselle pikaisiin tukitoimiin ryhtymistä journalistisen tiedonvälityksen turvaamiseksi Suomessa koronakriisin aikana ja sen yli.

Talouskriisi.fi sivustolle yllätyssuosio

Talouskriisi.fi:n viikko sitten perustaneet kolme toimittajaa olettivat, että saisivat viikossa kokoon tuhannen ihmisen tukijoukon, mutta yllättyivät täysin: liittyjiä tulikin 5000 ja saivat noin tuhat viestiä.

TV:n katselu huippulukemissa

Poikkeuksellinen maaliskuu näkyi myös television katselussa. Suomalaiset katsoivat maaliskuussa televisiota noin 10 % edellisvuoden maaliskuuta enemmän.

Basso siirtyy Bauer Medialle

Valtioneuvosto päätti 2. huhtikuuta 2020, ettei se peruuta Oy Basso Media Ltd:n osavaltakunnalliseen ja paikalliseen radiotoimintaan myönnettyjä ohjelmistotoimilupia, vaikka määräysvalta yhtiöissä vaihtuu.

Koronavirus muuttaa yritysten markkinointia

Koronavirus on lyhyessä ajassa onnistunut voimakkaasti ravistelemaan sekä kuluttajakäyttäytymistä että yritystoimintaa. Viruksen torjumiseksi tehtyjen rajujen toimenpiteiden vaikutukset ovat jo nyt muuttaneet esimerkiksi yritysten markkinointitapoja.

Sanna Ukkola ja Tomi Lindblom Alfa TV:n koronastudioon

AlfaTV aloittaa korona-aiheiset suorat päivälähetykset, joiden vetäjinä aloittavat Sanna Ukkola ja Tomi Lindblom.

Vuoden aikakauslehtimainos 2019 muistuttaa roskaamisen haitallisuudesta

Aikakausmedian Editkilpailussa parhaana aikakauslehtimainoksena palkittiin tuomariston yksimielisellä päätöksellä Pidä Saaristo Siistinä ry:n mainos ”Suomen roskakalat”.

Katja Huumo oikeusministeriön viestintäjohtajaksi

Valtioneuvosto on nimittänyt oikeusministeriön viestintäjohtajaksi valtiotieteiden tohtori, viestintäjohtaja Katja Huumon viiden vuoden määräajaksi 1.4.2020 lukien.

Sanoman Alma-kaupat siunattiin

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on arvionsa jälkeen antanut hyväksyntänsä yritysjärjestelylle, jossa Sanoma ostaa alueellisen media- ja painoliiketoiminnan Alma Medialta.

Euroopassa tiedotusvälineiden koronauutisointi sekä faktapohjaista että mässäilevää

Suomessa mediaa on osittain syytetty hysterian lietsomisesta koronavirusuutisoinnissa, ja myös Euroopassa eri tiedostusvälineiden tapa uutisoida koronasta vaihtelee. Viruksen vaikutuksia yhteiskunnassa tarkastellaan niin politiikan, talouden kuin terveydenhuollonkin näkökulmasta.

Nordea ja A-lehdet voittivat natiivimainonnalla

Nordea ja A-lehdet palkittiin Aikakausmedian Editkilpailussa monimediallisesta natiivimainonnasta.

Ylen Jouko Jokinen: ”Kaikenlainen vähättely olisi erittäin vahingollista, sillä tarina taitaa olla vasta alussa”

Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan vastaava päätoimittaja Jouko Jokisen mukaan kansalaisten tiedontarve koronavirukseen liittyen on suurta.

HS:n toimitus koronaviruksesta johtuen poikkeustilassa

Koronavirus on viime viikkoina hallinnut eri medioiden otsikoita ja valtaa päivittäin yhä enemmän palstatilaa. Mediatalojen sisäisiä resursseja on jouduttu jakamaan uusiksi, kun osa toimituksista fokusoituu viruksesta tiedottamiseen.

Media Metrics Finland valitsi Internet-mittauksen toteuttajaksi AudienceProjectin

Media Metrics Finland on solminut kumppanuuden tanskalaisen teknologiapohjaisen markkinatutkimusyrityksen AudienceProjectin kanssa suomalaisten verkkosivustojen ja sovellusten käyttäjätilastojen virallisesta mittauksesta.

Vastalääke-sivusto palkittiin Vuoden journalistisena tekona

Kansanvalistusseuran tuottama Vastalääke-sivusto palkittiin keskiviikkona 11. maaliskuuta Vuoden journalistisena tekona 2019.

Ylen toimittaja Antti Kuronen on Vuoden journalisti 2019

Vaativissa olosuhteissa työskentelevä Ylen ulkomaantoimittaja Antti Kuronen on voittanut Vuoden journalisti -palkinnon Suuri Journalistipalkinto -gaalassa. Vuonna 2019 hän profiloitui erityisesti jutuilla, jotka käsittelivät al-Holin pakolaisleiriä Syyriassa.

Mediaviikko.fi etsii avustajia toimitukseen ja myyntiin

Mediaviikko.fi etsii avustajia toimitukseen ja mainostilan sekä muun aineiston myyntiin itsenäisiä myyjiä tai myyntitoimistoja

Viestintätoimistot Medita ja Jooli yhdistyvät

Strategista viestintää ja vastuullista sisältömarkkinointia teknologia- ja asiantuntijayrityksille tarjoavat viestintätoimistot Medita Communication Oy ja Jooli markkinointi & viestintä Oy fuusioituvat maaliskuusta alkaen.

THL:n viestintä paineen alla koronaviruksen takia

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen eli THL:n tavoite on jakaa koronavirukseen liittyen kansalaisille luotettavaa tietoa ja ohjeita, ohjeistaa palvelujärjestelmää sekä tukea muiden viranomaisten ja päättäjien työtä.

Päällikkönimityksiä Ylen aluetoimituksissa

Ylen kolmessa aluetoimituksessa vaihtuu päällikkö. Kaikki uudet päälliköt aloittavat tehtävissään 6.4.2020 mennessä.

Kaleva lopettaa Oulu-lehden

Oululainen sanomalehti Kaleva osti puolitoista vuotta sitten 62-vuotiaan paikallislehti Oulu-lehden, joka Kaleva ilmoittaa nyt lakkauttavansa. Kaleva jatkaa paikallislehti Forum24:n julkaisemista kahdesti viikossa.

Toimittaja Eeva Lennon on Vuoden ulkosuomalainen 2020

Suomi-Seura ry on valinnut Vuoden ulkosuomalaiseksi 2020 Isossa-Britanniassa asuvan toimittajan Eeva Lennonin.

STT moderoi Ylen nettikeskustelut

Yle panostaa Yle Uutisten verkkokeskusteluiden laatuun entistä enemmän. Tavoitteena on, että uudistus parantaa keskusteluiden laatua ja että uutisten kommenttiosioita voidaan pitää auki pidempään. STT-sopimuksen ansiosta jatkossa jokainen Yle Uutisten artikkeleihin tuleva kommentti luetaan ja hyväksytään ihmisvoimin, ilman tekoälyä.

Median keskittyminen kiihtyy: Sanoma ostaa Aamulehden ja Satakunnan Kansan kovaan hintaan

Sanoma ostaa Alma Median alueelliset sanomalehdet ja suunnittelee myyvänsä luokiteltujen ilmoitusten sivustonsa Oikotie.fi:n.

Grafian Vuoden Graafikko 2020 on kirjainmuotoilustudio Schick Toikka

Grafian Vuoden Graafikko 2020 on kirjainmuotoilustudio Schick Toikka. Helsingissä ja Berliinissä toimivan suunnittelijakaksikon Lauri Toikan ja Florian Schickin työt vaihtelevat käyttäjäfonteista ja taideprojekteista Niken kaltaisille suuryrityksille tehtäviin tilausfontteihin. Vuoden Graafikko -palkintonäyttely pidetään Designmuseon Galleriassa 3.4.–31.5.2020.

TBWA\Helsinki paras isoista mainostoimistoista

Koko markkinointiviestintäalan kattavan Vuoden toimisto -tutkimuksen vuoden 2020 voittajat on palkittu. Asiakkaiden arviointiin perustuen parhaat toimistot valittiin kymmenessä kategoriassa.

Huiput Creative Festivalin teemana positiivisuus

Luovan suunnittelun kansainväliset kärkinimet tuovat uusia näkökulmia 5.3. Huiput-festivaaleilla. Festivaalin teemana on positiivisuus.

Radio Classicin toimilupa Bauer Medialle

Bauer Media ostaa Kuunappi Oy:n radioliiketoiminnan. Kaupan myötä kiinalaistaustainen Radio Classic -kanavan toimilupa siirtyy Bauer Medialle.

Sanna Keskinen Kalevan päätoimittajaksi

Sanna Keskinen, 45, on valittu Oulussa ilmestyvän Kalevan uudeksi vastaavaksi päätoimittajaksi. Hän aloittaa tehtävässään toukokuun alussa.

Viro ajaa venäläisen propagandasivuston ulos maasta

Kaikki Venäjän valtion kontrolloiman uutissivusto Sputnikin 35 toimittajaa on irtisanottu Tallinnassa sen jälkeen, kun Viron viranomaiset ovat asettaneet syyteharkinnan sivustoa kohtaan EU:n pakotteiden seurauksena. Myös Viron yrityksen varat on takavarikoitu.

Sanna Marin pesee kilpailijansa viestinnällään

Kuka Suomen tämän hetken huippupoliitikoista on onnistunut mediassa ja somessa? Kenellä heistä on paras imago? Hän on ilman muuta pääministeri Sanna Marin. Hän on kyennyt nopeasti luomaan itsestään varsin positiivisen mielikuvan, jota media ja some kilvan vielä parantelevat.