Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Syöte

Venäjä kontrolloi räikeästi kansalaistensa viestintää

Venäjän hallitus on viime vuosina järjestelmällisesti rajoittanut lehdistönvapautta ja ilmaisunvapautta keskittyen yhä enemmän kansainvälisiin alustoihin, kuten Googleen, Facebookiin ja Twitteriin, toteaa Toimittajat Ilman Rajoja -järjestö (RFS) tuoreessa Venäjän Internet-sensuuria ja valvontaa koskevassa raportissaan.

Liana laajentaa räätälöityihin sisältöpalveluihin

Liana Technologies Oy:n Liana Services -yksikkö tarjoaa räätälöityjä sisältöpalveluita. Asiakkaidemme toiveesta ryhdymme tarjoamaan Liana-työkalujen käyttöä tukevia sisältöpalveluita. Liana Services tarjoaa ratkaisun, kun tarpeena on ulkoistaa osa markkinoinnin työstä tai koko tuotanto.

Helsingin Sanomilla jo 100 000 digitilaajaa

Helsingin Sanomien puhtaasti digitaalisten tilausten määrä ylitti 100 000 kappaletta marraskuussa. Sadastuhannes digitilaaja on 28-vuotias turkulainen Viljami Hotanen.

Sanoma laajentaa alueelliseen radiomainontaan

Sanoman radiomainonnan tarjooma laajenee vuoden 2020 alusta alueellisen mainonnan ratkaisuilla. Laajentamisen mahdollistavat Sanoman loppukesällä hankkimat Aito Radioiden ja Business FM:n taajuuskokonaisuudet.

MustRead testaa mikromaksua

PressDoorin maksujärjestelmän kaupalliseen käyttöön ottanut MustRead-verkkopalvelu on tyytyväinen valintaansa. PressDoorin mikromaksujärjestelmä on toiminut ongelmitta, MustReadin CTO Tuomas Arokanto kertoo. Jo aiemmin Pressdoor on ollut testikäytössä Fokus Median Hifimaailma-lehdessä.

Andreas Berg PressDoor Oy:n toimitusjohtajaksi

Median digisisältöjen myyntiin maksuteknologiaa ja markkinointiautomaatiota kehittävän PressDoor Oy:n toimitusjohtajaksi on nimitetty DI Andreas Berg ja liiketoiminnan kehittämisestä vastaavaksi varatoimitusjohtajaksi TkT Mikael Johnson, joka on myös toinen yhtiön perustajista.

Vuoden Huiput 2019 -ylituomariksi Jyrki Poutanen

Luova johtaja Jyrki Poutanen johtaa 61-henkisen luovista suunnittelijoista koostuvan tuomariston työskentelyä.

Maija Koski A-lehtiin Sanomasta

A-lehdet järjestää toimituksensa kolmeen mediaryhmään. A-lehtien asumisen medioiden mediaryhmän vetäjäksi ja Kotivinkin, Meilläkotona.fin sekä Unelmien Talo&Kodin päätoimittajaksi on nimitetty Maija Koski. Kosken johtamaan mediaryhmään kuuluvat edellä mainittujen lisäksi Avotakka, Maku, Meidän Mökki, Meidän Talo ja Viherpiha.

Oikeuskansleri ei tutki verotietojen julkistamiskantelua

Medialiitto ja Suomen Journalistiliitto ovat vaatineet oikeuskansleria estämään verotietojen julkistamiskiellon. Oikeuskansleri Tuomas Pöysti on päättänyt, että hän ei tutki Verohallinnon menettelyä salata osa toimittajille toimitetuista verotiedoista. Oikeuskansleri ei ryhdy tutkimaan kantelua, jos siinä tarkoitettuun asiaan on mahdollista hakea muutosta.

hasan & partners Group perustaa designtoimisto hasanX:n

Markkinointialan konserni, hasan & partners Group, laajenee asiakaskokemuksen, liiketoiminnan ja palveluiden muotoiluun perustamalla uuden designtoimiston. hasanX:n vetäjänä aloittaa muotoiluosaaja Joakim Karske.

MTV3 katsotuin kanava 10-54 -vuotiaiden joukossa

MTV3 on tammi-lokakuun aikana ollut Suomen katsotuin tv-kanava 10-54-vuotiaiden kohderyhmässä. Lisäksi Sub on kolmanneksi katsotuin kaupallisista kanavista. Myös suoratoistopalvelut ovat kirittäneet suosiossaan tv-katselun rinnalle.

Ranskan kustantajat taistelevat Googlen kanssa

Ranskalaiset kustantajat eivät niele Googlen reaktioita uuteen tekijänoikeuslakiin, kirjoittaa Medialiitto sivustollaan. Ranskassa 24. lokakuuta voimaan tullut tekijänoikeuslain muutos ja Googlen reaktio siihen kuohuttavat kustantajia. Lehtikustantajat eivät hyväksy sitä, että määräävässä markkina-asemassa oleva Google pyrkii saamaan tekijänoikeusluvat ilmaiseksi. Myös journalistit paheksuvat teknojätin toimia.

JSN: Algoritmit ovat journalismia

Julkisen Sanan Neuvosto on antanut lausuman algoritmeista, joiden se toteaa olevan osa journalistista työtä. Sen vuoksi algoritmien päätösvallan tulee olla toimittajilla, JSN vaatii.

Somesisältöjen viisi sääntöä yrityksille

Avaa suu ja sano AAAAA. No kas, näin helppoa on muistaa yrityksen somesisältöjen viisi kultaista vinkkiä! Näin kirjoittaa Nora Tamminen, Pilgrimin sisällöntuottaja.

Pauli Aalto-Setälän luotsaama Dentsu haastaa perinteiset konsulttijätit

Globaali markkinointialan raskassarjalainen Dentsu Aegis Network uskoo ihmisten valtaan ja kuluttajadataan, jota rikastetaan monialaisilla näkökulmilla. “Perinteisten liikkeenjohdon konsulttitalojen tuottama toimialadata, jota tähän asti on käytetty bisnespäätösten perustana, on auttamatta riittämätöntä”, sanoo Dentsu Aegis Networkin Suomen yksikön puikkoihin hypännyt Pauli Aalto-Setälä.

Toimittajat käyttävät tiedotteita yhä enemmän

Toimittajat käyttävät työssään enemmän lehdistötiedotteita kuin puolitoista vuotta sitten. Tämä oli yksi tärkeimmistä asioista, jotka nousivat pintaan digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän pilvipalveluita tarjoavan Liana Technologiesin aiemmin tänä vuonna toimittajille tekemässä kyselyssä. 892 toimittajaa kuudesta eri maasta vastasi kyselyyn.

Kansalaiset pitävät toimittajia demareina

Aika ajoin maassamme herätellään keskustelua toimittajien poliittisista sidonnaisuuksista. Tuoreimmassa Ilmapuntari-tutkimuksessa selvitettiin kansalaisten arvioita maamme toimittajien poliittisesta taustasta. Selvästi eniten ääniä sai SDP, todetaan Kunnallisalan kehittämissäätiön teettämässä tutkimuksessa.

Scandic Hotels valitsi OMD:n

Scandic Hotels on muuttamassa mediatoimistoyhteistyötään hajautetusta, eri maissa omat mediatoimistot -mallistaan, kohti yhden keskitetyn mediatoimiston toimintaa. Uusi kaikissa pohjoismaissa toimiva mediatoimisto vastaa strategisesta suunnittelusta ja toteutuksesta kaikilla markkinoilla. Pitkän kilpailutusprosessin jälkeen Scandic on valinnut OMD:n uudeksi mediatoimistokumppanikseen.

Bosnia-Hertsegovinan rekrytointipalvelu Kolektiv Ltd Alma Medialle

Bosnia-Hertsegovinan online-rekrytointipalvelu Kolektiv Ltd:n osakekanta on siirtynyt kokonaisuudessaan Alma Media -konsernin omistukseen. Vuonna 2012 Alma Media hankki 30 prosentin osuuden Kolektivista. Osapuolet eivät julkista kauppahintaa.

Eva Torra Ahjoon

Eva Torra on siirtynynyt Matkatoimisto Apollosta viestintätoimisto Ahjoon konsultoimaan ajatusjohtajia. Hänestä tuli uusi Ahjon partneri.

Yle Areenaa voi nyt käyttää EU-alueella

Yle Areenan ohjelmia voi katsoa ja kuunnella kaikilla laitteilla matkustettaessa EU-alueella. Aiemmin rajoituksia oli vielä Areenan selainpalvelussa. Sisältöjä voi seurata kirjautumalla Yle Tunnuksen kautta ja vahvistamalla kotipaikkansa Suomeen.

Mikko Saastamoinen Fokus Median toimitusjohtajaksi

Fokus Media Finland Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty 1.11.2019 alkaen KTM Mikko Saastamoinen. Yhtiön nykyinen toimitusjohtaja ja pääomistaja Tapani Pitzen siirtyy toimivaksi hallituksen puheenjohtajaksi.

Suomen radiofirmat pelkäävät ulkomaisten alustajättien tuloa

Suomen radioyhtiöt, sekä Yle että kaupalliset, ovat huolestuneita EU:n uudesta direktiivistä, joka avaa markkinat ulkomaisille alustajäteille digitaalisen radion avulla. Nykyinen FM-radio joudutaan lopettamaan. Kotimaiset radiot pelkäävät kilpailua. Radioyhtiöt ovat julkaisseet tänään mielipidekirjoituksen aiheesta.

Millainen on mikrokampanja?

Markkinointiviestinnän toimisto Drama Queen suunnitteli tulevalle naapurilleen Eromangalle paikallisuutta ja kotiseutuylpeyttä korostavan mikrokampanjan, joka muistuttaa persoonallisten pienyritysten merkityksestä kaupunkikuvan säilyttämisessä.

Sasha Ikonen Yle TV2:n kanavapäälliköksi

Sasha Ikonen siirtyy tehtävään Yle Urheilun tapahtumaurheilusta vastaavan toimituspäällikön paikalta. Ikonen aloittaa uudessa tehtävässään 1.11.

Venäläinen EP Today -sivusto hyökkää EU:ta vastaan

Venäläinen uutisväline RT (Russia Today) on ryhtynyt julkaisemaan valheellista EP Today verkkouutispalvelua, joka keskittyy Euroopan Unionin toiminnan vaikeuttamiseen. Sivuston aineisto on pääasiassa suoraa kopiointia RT:stä ja tarkoituksena on harhauttaa lukijoita, EU:n perustama EUvsDisinfo-keskus varoittaa analyysissään.

Juuso “Köpi” Kallio vuoden mediapersoonana

YleX Aamun juontaja Juuso “Köpi” Kallio palkittiin vuoden mediapersoonana musiikkialan Industry Awards -gaalassa Tampereella.

Liana Technologies edistää työntekijöiden työmatkapyöräilyä

Pyöräliitto tiedotti vastikään, että työmatkapyöräily on yhä suositumpaa ja yritykset satsaavat resursseja huomioidakseen pyöräilijöiden tarpeet. Digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän työkaluja tarjoava Liana Technologies on Pyöräliiton yhteistyökumppani ja esimerkkiyritys työmatkapyöräilyn edistämisessä.

Demarit ja vihreät luottavat eniten Ylen uutisiin

Demarien ja vihreiden kannattajat pitävät Ylen TV-uutisia ja radiouutisia luotettavimpina lähteinä. Tämä käy ilmi KAKS – Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimuksesta.

Tekir osti Underhood-somepalvelun

Tekir Oy on ostanut Underhood-nimisen sosiaalisen median palvelun Hupparihörhö Oy:ltä.

Google ei aio maksaa lehdille hakutuloksista

Google kieltäytyy Ranskassa maksamasta lehdille siitä, että niiden artikkeleista näkyy osa Googlen palveluissa. Google ilmoitti sen sijaan muuttavansa palvelujaan näyttämällä vain otsikon linkkinä.

Mediamainonta kasvoi 4,6 % vuoden 2019 toisella kvartaalilla

Huhti-kesäkuussa 2019 mediamainonnan määrä kasvoi +4,6 % suhteessa vuoden 2018 vastaavaan aikaan. Investoinnit mediamainontaan olivat vuoden toisen kvartaalin aikana noin 247 milj. €. Tiedot perustuvat Kantar Ad Intelligencen vertailukelpoisella mediavalikoimalla toteutettuun mediaseurantaan.

Tiedottajien merkitys kasvaa

Cisionin "Toimittaja- ja viestijätutkimuksen" mukaan toimittajat kokevat suhteet viestinnän ammattilaisiin entistä tärkeämmiksi. Viestijät eivät koe samoin.

Briiffi ostaa Ground Communicationsin

Mainostoimisto Briiffi Oy ostaa strategiseen viestintään ja maineenhallintaan erikoistuneen viestintätoimisto Groundin.

Yle taas STT:n asiakkaaksi

Yle ja pääosin Sanoman omistama STT ovat solmineet sopimuksen Yle Uutisten yövuorojen tekemisestä. Kumppanuus tulee voimaan joulukuun 2019 alussa.

Mika Vehmersuo Valve Median johtoon

Valve Groupiin kuuluvan Valve Median uutena toimitusjohtajana on 19.8.2019 aloittanut Mika Vehmersuo.

Luotettava journalismi yritetään kirjata standardiksi

Toimittajat ilman rajoja -järjestön aloitteesta käynnistynyt työ yhteisten vaatimusten kirjaamiseksi luotettavalle journalismille Euroopassa on edennyt kommentointivaiheeseen. Nykyisellä digitaalisella ajalla on aina vaikeampaa erottaa eri tarkoitusperistä laadittua yksipuolista informaatiota puolueettomasta ja luotettavasta uutisoinnista.

Sanoma saa jatkaa Businessradion pyörittämistä

Valtioneuvosto päätti 15. elokuuta 2019, ettei se peruuta Businessradio Finland Oyj:n ja Kevyt Kanava Oy:n paikalliseen radiotoimintaan myönnettyjä ohjelmistotoimilupia, vaikka määräysvalta yhtiöissä vaihtuu Sanoma Media Finland Oy:lle.

Väitös: Ylen riippumattomuus lisääntynyt

Martti Soramäen tuoreen väitöskirjan mukaan Yleisradion rakenteellinen riippumattomuus on vahvistunut voimakkaasti. “Eduskunnan roolin vahvistuminen suhteessa Yleisradioon, ulkopuolinen hallitus ja viimeisimpänä Yleisradion rahoitusuudistus vuonna 2013 ovat kaikki osaltaan lisänneet Yleisradion riippumattomuutta.”

Avidly osti Hubspot-partnerin Saksasta

Avidly ja saksalainen HubSpot-partneri NetPress yhdistyvät. Avidlyn kasvaminen Pohjoismaiden rajojen ulkopuolelle yrityskauppojen myötä on olennainen osa Avidlyn kasvustrategiaa. NetPressin koko osakekannan ostaminen on ensimmäinen askel tähän suuntaan.

Oulun kaupungin "journalistinen nettimedia" saa arvostelua

Oulun kaupungin viestintäpäällikkö Mikko Salmi (sd.) suunnittelee kaupungin oman "journalistisen" nettimedian perustamista. Hän aikoo palkata viisi toimittajaa tekemään julkaisua. Julkisen Sanan Neuvosto suhtautuu varauksellisesti kaupungin tuottamaan "journalismiin". Demarien pää-äänenkannattajan Demokraatin entisen pöäätoimittajan ja demarien ex-kaupunginvaltuutettu Mikko Salmen hanketta luonnehditaan Oulun katutasolla demarien uudeksi oululaiseksi propagandamediaksi.

Verkkoruokakauppa Ekamarket.com järjestää joukkorahoituksen

Riippumaton verkkoruokakauppa Ekamarket.com Oy on käynnistänyt ensimmäisenä Suomessa verkkoruokakaupan joukkorahoituksen. Oulussa toimiva yksityinen yhtiö on rakentanut liiketoimintansa perustan nopeaa kasvua varten. Yhtiö kerää varoja palvelunsa kehittämiseen pääkaupunkiseudulla.

Ilkka-Yhtymä osti Mynninmaailman enemmistön

Ilkka-Yhtymään kuuluva I-Mediat Oy on hankkinut 6. elokuuta 2019 tehdyllä kaupalla omistukseensa enemmistön markkinointitoimisto Myynninmaailma Oy:stä. Yrityskauppa toteuttaa Ilkka-Yhtymä-konsernin strategiaa ja laajentaa I-Mediat Oy:n yritysasiakkaille tarjottavien markkinointipalveluiden valikoimaa.

Kasvojen tunnistuksesta uhkana Facebookille miljardien lasku

San Franciscon oikeus ei hyväksynyt, että Facebookin kasvojentunnistuksesta nostettu kanne hylätään. Facebookia uhkaa miljardien dollarien korvaukset, jos oikeus lopulta päättää, että Facebook on kerännyt ja varastoinut käyttäjien biometristä dataa laittomasti.

MTV uudistaa brändejään

MTV Oy:n brändejä on uudistettu reilun vuoden aikana monipuolisesti. Uusina palveluina on lanseerattu mtv-suoratoistopalvelu (entinen Katsomo) ja MTV Uutiset Live, ja brändiuudistuksen ovat kokeneet niin MTV Uutiset ja MTV Urheilu, Sub kuin AVA. C More on käynyt läpi laajamittaista brändikonseptin uudistusta ja saanut uuden brändilupauksen: C More - Koukussa draamaan. Viimeisimpänä uuden kanavailmeen saa Suomen suurin kaupallinen tv-kanava MTV3, jonka ilmeen uudistaminen käynnistyi 6. elokuuta.

Avidly vaihtaa toimitusjohtajaa

Markkinoinnin palveluyhtiö Avidly on sopinut yhdessä toimitusjohtaja Jyrki Vaittisen kanssa, että Vaittinen lopettaa toimitusjohtajana. Väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi on nimitetty tästä päivästä eteenpäin yhtiön talousjohtaja Mikko Marttinen. Yhtiön hallitus on käynnistänyt uuden toimitusjohtajan haun.

Avidly avaa toimiston Kuopioon

Markkinoinnin palvelutoimisto Avidly jatkaa avaa toimipisteen Kuopioon. Kuopio on yhtiön kahdestoista toimipiste Suomessa.

Kaleva Media irtisanoo 30

Pohjois-suomalaisia paikallislehtiä viime aikoina hankkinut oululainen Kaleva Media aloittaa yt-neuvottelut jatkaakseen rakenneuudistusta ja sopeuttaakseen kulurakennetta. Kokonaisuudessaan tavoiteltu säästö vuoden 2020 loppuun mennessä on 4–5 miljoonaa euroa ja arvioitu vähennystarve on noin 30 henkilötyövuotta, Kaleva kertoo.

Fabrik lahjoittaa luonnonsuojeluun

Vastuulliseen markkinointiin ja viestintään erikoistunut toimisto Fabrik lahjoittaa vuosittaisessa Papukaija-projektissaan 10 000 euron edestä palveluitaan yhdelle voittoa tavoittelemattomalle organisaatiolle. Tänä vuonna Fabrikin lahjoitus käytetään Suomen Luonnonsuojeluliiton vesiteemavuosien viestintä- ja varainhankintakampanjan suunnitteluun ja lanseeraukseen.

UK käynnistää 100 M punnan PR-kampanjan brexitiä varten

PR-toimisto Engine on saanut UK:n uudelta hallitukselta 100 miljoonan punnan mainos- ja PR-kampanjan toteuttamisen. Kampanjan nimi on ”Prepare for Brexit”, jolla kansaa valmistellaan 31. lokakuuta tapahtuvaan eroon EU:sta.