Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Urheiluruudun JYP-raportista huomautus, YLE kiistää

Uutiset, Media, | keskiviikkona 14.11.2007 - Toimitus

Yleisradion kohua herättänyt toimittaja Jussi Saarisen Urheiluruudun raportti syyskuussa JYP-sponsoroinnista on Julkisen Sanan Neuvoston mielestä ollut hyvän journalistisen tavan vastainen. JSN pitää uutisointia piilomainontana. Yleisradio kiistää piilomainonnan, koska Yleisradiolla ei ole kaupallista intressiä asiassa, eikä toimittajaa ole “kestitty”.

Julkisen sanan neuvostossa ratkaisun tekivät Jari Lindholm (pj), Harri Aalto, Heikki Airaksinen, Jaana Hallamaa, Tarja Liuha, Jaakko Lähteenmaa, Eija Niinikoski ja Ville Pohjonen.

Ylen Urheiluruudun raportti 2.9.2007 esitteli jääkiekkojoukkueen vierailulla Valtran traktoritehtaalla.

Yleisradion uutisten vastaava päätoimittaja Atte Jääskeläinen toteaa, ettei juttu ole Yle Urheilun journalistisen linjan mukainen ja että Ylen käytäntönä on suhtautua sponsoreihin kriittisemmin kuin jutussa on tehty. Hänen mukaansa raportti ei kuitenkaan täytä EU:n televisiodirektiiviehdotuksen määritelmiä piilomainonnasta. Yle on ei-kaupallinen toimija, eikä sillä tai raportin toimittajalla ole ollut kaupallisia intressejä. Toimittajaa ei myöskään palkittu sponsorin tehtaalla erityisellä vieraanvaraisuudella.

JSN:n mukaan ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava (JO 19). Julkisen sanan neuvosto ei perusta päätöksiään EU:n direktiiviehdotuksille.

Urheiluruudun raportissa kerrotaan JYP-jääkiekkojoukkueen valmistautumisesta liigakauteen. Raportti on kuvattu joukkueen sponsorin tehtaalla, ja joukkue ja valmentaja esitellään esimerkiksi kokoonpanohallissa ja traktorin kyydissä.

Toimittaja vertaa joukkueen rakentamista ”huipputekniikalla varustetun traktorin valmistusprosessiin”. Traktoritehtaan ja jääkiekkojoukkueen hyveet samaistetaan, ja valmentajan tyyliä kuvitetaan vauhdikkailla traktoriotoksilla. Raportti esittelee sponsorin ja jääkiekkojoukkueen suhteen ihailevassa valossa ja mainostaa yritystä avoimesti. Julkisen sanan neuvoston mielestä raportti hämärtää ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston rajaa.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Yle Urheiluruutu on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja antaa Yleisradio/TV 1:lle huomautuksen.

Mediaviikon aiempi juttu aiheesta


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: