Media löi yli Lehtomäen osakeuutisoinnissa - skandaalijournalismi yleistyy
| torstaina 23.09.2010 - Paavo VasalaSuomen media on nyt todella kuin sopulilauma, kuten ex-presidentti Mauno Koivisto kuvasi taannoin toimittajien joukkohysteriaa. Ympäristöministeri Paula Lehtomäen perheen osakeomistuksesta nostettiin etusivun uutinen, vaikka mitään rikottavaa ei ole tapahtunut. Kaikki mikä vähänkään, edes kautta rantain, liippaa huippupoliitikon mahdollista jääviyttä, vedetään otsikoihin.
Median on nyt katsottava peiliin. Uutisten todellisella painoarvolla ei näy olevan väliä, pääasia tuntuu olevan, että saadaan medialle lukijoita. Skandaalilehtien toimintatavat leviävät nyt jo arvostettuihin tiedotusvälineisiin kuten Yleisradion TV-uutisiin ja Helsingin Sanomiin.
On kansalaisten käsityskyvyn aliarvioimista, että ministeri Lehtomäen lähiperheen osakeomistus uutisoidaan kuin rikollisena tekona. Osakkeita saa omistaa jokainen suomalainen ja jopa ministerikin. Jos ministeri osallistuu päätöksentekoon, jääviydestä on olemassa tarkat säännöt. Osakeomistus on jokaisen oikeus.
Lehtomäki totesi TV-uutisille, että nyt on ajan henki sellainen, että nämä asiat nousevat julki. Taustalla on Matti Vanhasen epäselvyydet ja eroaminen pääministerin tehtävästä. Jostain syystä tämä oikeuttaa toimittajat nylkemään elävältä muutkin ministerit.
Mitä tiukemmaksi käy uutisvälineiden kilpailu, sitä hurjempia uutisankkoja tullaan näkemään. Ihmetystä herättää eniten, miksi Yleisradiokin lankeaa halpahintaiseen journalismiin. YLE otsikoi mm. web-sivuillaan, että ”Lehtomäki vaitonainen Talvivaara-omistuksistaan”. Hän nimenomaan ei ollut vaitonainen, vaan kertoi avoimesti eduskunnalle perheenjäsentensä merkittävästä osakeomistuksestaan. Miksi YLE vääristelee?
Lue YLEn uutinen
Kommentointi
Asiaa
23.09.2010
Naulan kantaan.
Lehtomäellä todella vaikea paikka
23.09.2010
Kaksi kysymystä: miten ministerin perhe sijoittaa noin huomattavan summan yhteen osakkeeseen? Ei vastaa tällaisen tavallisen keskiluokkaisen kansalaisen käsitystä sijoittamisesta ja siihen oleellisesti liittyvästä hajauttamisesta. Tuo siis oikeasti näyttää kummalliselta.
Mikä on ministerin uskottavuus kansalaisten silmissä, jos käsiteltäväksi tulee kaivosasioita ympäristönäkökulmasta?
Nämä kaksi kysymystä avaavat mielestäni aika hyvin sitä, miksi mediakin on ollut liikkeellä. Toki ministeri sukulaisineen saa osakkeita omistaa, mutta nimenomaan tämä omistus sisältää kansalaisia kummastuttavia piirteitä.
Juuri näin!
23.09.2010
Oikeassa olet. Tuntuu että medialla ei ole mitään muuta intressiä kuin repiä "skandaaliotsikoita" vaikka mitään negatiivista uutisoitavaa ei tosiaankaan ole. Olisikohan medialla rohkeutta/halua lähteä uutisoimaan tyyliin "Lehtomäki kertoo liikaa" ;)
Ei kertonut kaikkea
23.09.2010
Media oli ihan oikeassa. Jos puoliso ja lapset omistavat, sehän on käytännössä sama kuin itse omistaa. Esim. tiltarkastajana ei voi olla puoliso, jos itse on yrityksen hallituksessa. Eli jäävi on.
-Ja toisekseen on aika ihmeellistä, kun juuri sellaisessa yhtiössä on osakkeita, jonka toimintaan voi itse vaikuttaa.
-Ja kolmanneksi: Kepu taitaa olla jos minkälaisessa bisneksessä mukana, suruaddresseista teollisuushalleihin.
Kaikki ei ole kohdallaan silti
23.09.2010
Ympäristöministeriksi ei ole sopiva henkilö jolla on sidonnaisuuksia tämänkaltaiseen ympäristöä ja luontoa vahingoittavaan liiketoimintaan.
Rikollista tahi ei
24.09.2010
Toivoisin ympäristöministerin omaavan päinvastaisia ympäristöarvoja. Talvivaara on oleva ennakkotapaus mittaville uraanilouhoksille. Valtauksia on jo tehty paljon ja kysyntää maailmalla riittää Suomen uraanille!
Skandaalijournalismia
Mitta täynnä
24.09.2010
Olen ihan samaa mieltä siitä, että Yle ja muutkin arvostetut tiedotusvälineet ovat lähteneet jostain syystä mukaan skandaalijournalismiin. Ihan tavallisia asioita dramatisoidaan ja jauhetaan päiväkausia. Kyllästyttää moinen touhu. Täytynee lopettaa Ylenkin uutisten seuraaminen.
Jos mediasta löytyy toimittajia, jotka ovat niin puhtaita ja pyyteettömiä ja täysin ilman kytköksiä, niin hankkiutukoon ehdokkaiksi. Sama ehdotus muillekin, jotka taivastelevat eduskunnan menoa.
Sisäpiiririkkomus on lain noudattamatta jättämistä
Vapaan tiedottamisen puolesta
24.09.2010
Isokallio toi YLEn aamutelevisiossa hyvän näkökulman asiassa esille. Sisäpiiririkkomus on lain rikkomista olitpa hallituksessa tai et. Koskee kaikkia. Sisäpiiritietoa ei saa käyttää. Lehtomäki voisi puhdistaa häneen kohdistuvat epäilyt pyytämällä itse tutkintaa mahdollisesta sisäpiiririkkomuksestsesta.
Tällä kertaa media on toiminut aivan normaalisti, Paavo Vasala ei ottaessaanesille puolustelevan kannan pääkirjoituksessaan. Tulee väkisillä sellainen assosiaatio, että onko Mediaviikko Keskustapuolueen (Paavon oman) jatke ja puolustaja?
Pääkirjoituksessa on asiaakin. Hyvä journalismi ei ole ensisijaisesti juorujen ja skandaalien perässä juoksua. Media yleisellä tasolla on tässä mielessä osoittanut taantumista, joten PV on oikeassakin.
Kyllä Lehtomäki, Vanhanen ja Korhonen ovat lähtökohtaisesti itse omat sotkunsa käsikirjoittaneet. Jos heidän edesottamukset tulevat korostetusti esille ja profiloityvat Keskustapuolueeseen, on syyllinen haettava muualta kuin mediasta. Tämä on mielipiteeni.
tv itseoppinut
PS Ministeri Tarkka painotti tässä pari vuotta sitten eräässä haastattelussa, että sivistyneen ihmisen perusominaisuuksia on pieni, terve epäileväisyys. On kyettävä omilla aivoilla rakentamaan käsityksiä asioista, myös kirjoitetusta tekstistä olipa se Hesarin sivuilla tai sosiaalisen median "seinällä".
Tärkeää uutisointia
Kimmo Oksanen
24.09.2010
Tärkeintä olisi nyt tutkia, onko sisäpiiritietoa käytetty hyväksi, kun yhtäkkiä Talvivaaran osakkeet ovat muuttuneet kovin halutuiksi suvun sisällä. Jääviysasiat ovat yhdentekeviä, mutta sisäpiiririkos on rikos. Venäjällähän näitä asioita ei uutisoida eikä tutkita.
Pääkirjoitus
Kari
24.09.2010
En voisi olla enempää samaa mieltä pääkirjoituksen kanssa. YLE on todella alkanut soveltaa ns. keltaisen lehdistön menetelmiä. Todella vastemielistä!
Yle vaikuttaa myös yhä enemmän politisoituneelta sillä niin innokasta on jatkuva hyökkäys tiettyjä henkilöitä ja puolueita vastaan.
(Ei otsikkoa)
24.09.2010
Jos ympäristöministerillä tai kellä tahansa muulla ministerillä on kytköksiä sellaisiin teollisuuden aloihin, jotka ovat hyvin riippuvaisia valtion luvista ja päätöksistä, niin kyllä ne pitää nostaa esille. Kyllä media on vuosikymmeniä kaivanut esiin poliitikkojen kytköksiä, salailuja ja rikkomuksia, ei tässä ole mitään uutta.
Kiitos Paavo Vasala
Sijoittajan leski
24.09.2010
Paula Lehtomäki teki oikein, mutta ilmeisesti Suomessa ei saa tehdä oikein, jos muilla on kadehtimisen aihetta. Kokemuksesta tiedän, ettei keittiön pöydän ääressä kerrota kaikkea - eikä aina kysytä etukäteissuostumusta. Asioista kuulee jälkikatsauksina, on luotettava toisiinsa. Aviopareilla voi olla myös eri näkemyksiä, mutta ei silti tarvitse erota, erolapsia on liiankin kanssa.
Eikö suomalaisille kelpaa poliitikoksi muut kuin miljonäärit tai täysin varattomat henkilöt, jotka eivät ole parisuhteessa ja joilla ei ole sukulaisia tai ystäviä? Jos päätöksentekokyvyllä ei ole väliä, Suomen tulevaisuus on vaarassa.
Jäävääminenkö puhdistaa?
Jäävikö
24.09.2010
Kovasti ihmettelen kun jääväämistä harrastetaan. Itseasiassa pitäisi vain puhua omien etujen ajamisesta, jos siitä on kyse (toisten kustannuksella).
Asioiden valmistelu on näissä asioissa oleellista. Ainahan päätöstilanteessa voi itsensä jäävätä ja saada itselleen edullisen päätöksen - kyllä se valmistelusta kiinni. Siis puhukaamme vain rehdistä toiminnasta- jäävääminen ei ratkaise mitään - paremmin vaan suojelee. Mutta kyllä nyt on farisealaisuus huipussaan kuten valtioneuvos Ahti Pekkala sanoo. Menestystä Vanhaselle - härskiä on median puuhastelu.
Etelän median moraali
Perinjuurin kyllästynyt Kainuusta
27.09.2010
Onko todella perää ns. Etelän median plokkiutumisesta. Kaiki asiat mitkä vähnkin liittyvät keskustan puheejohtajiston toimintaan oli ne miten arkipäiväisiä tahansa, ovat otsikoiden arvoisia ja rikospoliisin sekä oikeuskanslerin tutkimusten suosittuja kohteita. Tutkimusten ja selvittelypyyntöjen käsittelyjen ajankohta osuu sattumoisin vaalien alle. Onhan merkillistä, että oikeuskansleri lakioppineena sai vaivoin vuodessa selvitettyä Vanhasen jääviyden, jonka olisi pitänyt sama asia selvittää kolmessa sekunnissa. Samoin Lehtomäen lähipiirin osakekaupat varmaankin pysyvät otsikoissa aina vaaleihin saakka, jotta ainoaan "puhtoiseen" keskustan ministeriin saadaan rikollisen leima. Olisikin korkea aika ns. skandaalilehdistön ja tv-n vastaavan journalismin ulkopuolella nostettaisiin vakavasti esiin keskustelu median moraalista ja lähipiirisidonnaisuuksista.
Yllättävä kanta
M
27.09.2010
Aika yllättävä kanta jääviyteen. On vaikea ymmärtää, että perheen koko omaisuus (?) pannaan kiinni kaivosyhtiöön tilanteessa, jossa vaimo voi vaikuttaa lupiin ym.
Todellakin asiaa
järki hoi
27.09.2010
Kyllähän poikkeavaa ajattelua, ei kyllä tarkoita että huonoa ajattelua.
Onhan selvä että lehtomäki harrasti avoimuutta. Eihän sen olisi tarvinnut mitään uutta ilmoitusta eduskuntaan viedä. Olisi vain jäävännyt itsensä jos tulee talvivaaran asioita käsittelyyn. Ei olisi tullut tämmöistä haloota.
Nyt oli pakko yrittää löytää tästä rikos. Ja sisäpiiritiedon käyttö sitä kyllä olisi. Vaan uskonpa että pienellä kirjoitetaan että tutkittu on mutta ei löytynyt mistä lehtomäkeä syyttää. Mediahan jo tuomitsi! Kukaan ei viitsinyt miettiä pitempään, ruumista pitäisi saada.
Jos suomeen tulee vielä jokin tasokas julkaisi niin voisin tilata. Nyt olen lopettanut kaikkien lehtien tilauksen kun tarjolla vain 7 paivää ja sen seuraajia. Ei edes nämä isot "vakaat" julkaisut pysy pois tästä jatkuvasta paskan etsimisestä. Eduskunnasta tehty täysi roistojen pesä. Onko ne roistoja???? Kohta ei mitään arvostusta kansanedustajilla, kuka täysjärkinen kohta sinne haluaa.
Ihmeellistä mollaamista
kasööri
27.09.2010
Tuntuu kuin nykyisin ei poliitikko tai virkamies saisi puhua mitään, jos tekee oikein ja ilmoittaa osakeomistukset nousee mahdoton juttu. ei enää tarvitse ihmetellä, miksi on salaillaan puolerahoitusta tai omistuksia, kun julki tuomisesta rangaistaan julkisuudessa. Tämä taas ruokkii ns. "liikemiehiä" joilla ei ole pienintäkään ymmärrystä itse bussineksesta. Ei siis harmaintakaan ajatusta.
Onko Vasala kepulainen?
Sepesusi
01.10.2010
Kovin outoa on Lehtomäen toiminnan puolustelu tässä asiassa. Yhtä outoa kuin se, että maan ympäristöministeri ylipäänsä on sekaantunut bulvaaniomistuksin uraanikaivosfirmaan. Ei kai Finanssivalvonta huvin vuoksi ole lähtenyt tapausta tutkimaan. Sitä paitsi laillisuuden ohella pitäisi aina myös pohtia, mikä on poliitikon moraali, varsinkin jos hän on minesterintehtävässä. Sitä kannattaa miettiä Lehtomäen lisäksi mm. nykyisen ja edellisen pääministerin rahoitussotkuja arvioitaessa.
Et ole kirjautunut
Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään
Kirjaudu sisäänEIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä
Nimi
Otsikko:
Kommentti: