Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje
uutisen kuva

YLE teki pääuutisiin jutun Helsingin Sanomien toimittajan virheestä nöyryyttämällä päätoimittaja Mikael Pentikäistä, ja laittamalla hänet pyytämään anteeksi virhettä. Missä on YLE:n uutiskriteerit, kun näin mitätön asia nostetaan isoksi?

YLE teki Hesarin kärpäsestä härkäsen

| keskiviikkona 24.10.2012 - Paavo Vasala

Helsingin Sanomien ”valeuutinen” nostettiin kilpailevissa medioissa, ennen muuta Yleisradiossa oikein TV-uutisten ykkösuutiseksi. Onko Yleisradion päätoimittaja Atte Jääskeläinen kadottanut täydellisesti suhteellisuudentajunsa uutiskriteereistä, kun näin yksittäinen työvirhe nostetaan valtakunnan pääaiheeksi?

Helsingin Sanomien toimittaja teki tietenkin virheellisesti ja rikkoi journalistin ohjeita, kun laittoi ulkomaisesta julkaisusta lainaamansa sitaatit kuvitteellisesti etunimellä suomalaisen haastateltavan suuhun. Tämä menettely olisi kuulunut mainita tekstissä.

Jutun lopussa oli kuitenkin kerrottu ulkomainen kirjallinen lähde, josta sitaatit olivat peräisin. Siis kyseessä ei ollut aivan täydellinen harhautus, vaan harkitsemattomuus. HS:n päätoimittaja Mikael Pentikäisellä ei ollut luonnollisesti muuta mahdollisuutta kuin pyytää lukijoilta anteeksi ja valittaa.

Yleisradion tapa kohdella pääkilpailijaansa Helsingin Sanomia on vastenmielistä. Yle on meidän kaikkien veronmaksajien kustantama laitos, jonka tehtävänä on toimia tasapuolisesti myös yksityistä kotimaista mediaa kohtaan. Nyt Ylen uutisissa katosi järki ja kärpäsestä tehtiin härkänen.

Yleisradio kyllä mielellään ostaa ulkomaista kallista soopaa verorahoilla. Miksi Yleisradio syytää rahat ulkomaille eikä osta kotimaista? Miksi Yleisradio puffaa illasta iltaan amerikkalaisia pörssiyhtiöitä Facebookia sekä Twitteriä, vaikka yleisradiolaki kieltää kaupallisen mainonnan? Nämä ovat miljoona kertaa merkittävimpiä asioita pohdittavaksi kuin se, onko Helsingin Sanomissa julkaistussa jutussa nimi ”Timo” aito vai ei.


Paavo Vasala

Yhteiskuntatieteiden maisteri, (tiedotusoppi) Tampereen Yliopisto. Työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Perustaja ja osakas sekä hallituksen puheenjohtaja Koodiviidakko Oy:ssä vuodesta 2005. Liiketoimintana digitaaliset markkinoinnin ja viestinnän pilvipalvelut, Viidakko-tuotteet, verkkomedian uutisseuranta Webnewsmonitor.com, Somemonitor.com sekä tiedotepalvelu ePressi.com. Wasala Oy:n kautta toimina viestinnän konsultointi ja yrityskehittäminen, rahoitus. Megalon Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja, verkkokauppa.

Kommentointi

linkit tuli jälkikäteen

24.10.2012

Linkit uutiseen tuli jälkikäteen, kun asiasta nousi kohu. ylen käytös on kuitenkin huvittavaa. Uutinen olisi täyttänyt kyllä hyvin ajankohtaisen kakkosen tai vastaavan 10 minuttia. Silloin oltaisiin voitu pohtia toimittajia ylipäänsäkin ja kuinka toimittajat painavat heille syydettyjä kaupallisia tai virastojen tiedoitteita edes ajattelematta asiaa.

-Yksi totuus -


Ei tämäkään kannanotto ihan puolueeton liene

24.10.2012

kovasti vaikuttaa puolueelliselta. Itse seuraan mediaa, tilaan hesaria ja olen tilannut jo yli 10 vuotta. En pidä hesaria mitenkään totuuden torvena, ja paheksun erittäin paljon sitä että Suomessa missä sentään on vapaa media, suhteellisen, ja julkisen sanan neuvostokin olemassa, lehti laittaa muualta tulleita tarinoita suomalaisten suuhun.
Koska hesari on levikiltään ja netissä mikä on, on mielestäni oikeasti syytä nostaa esille tällainen käyttäytyminen. Yleensäkin journalistinen ammattitaito ja jonkinlainen ylpeys ammatista saisi mielellään olla, ja sitä kautta sitten fiktio fiktiona.

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: