Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Yritysten mainetutkimus listaa tutut nimet kärkeen

Uutiset, Tiedotus, | torstaina 21.11.2013 - Toimitus

TNS Gallup on toteuttanut jo neljännen kerran tutkimuksen suomalaisten yritysten maineesta ja vastuullisuudesta suomalaisten eli ns. suuren yleisön keskuudessa.

Tutkimuksessa on analysoitu 59 yritystä kuudelta toimialalta: kauppa, pankki ja vakuutus, palvelut, energia, elintarvike, ICT ja muu teollisuus. Tiedot kerättiin syys-lokakuussa TNS Gallup Forumissa, web-kyselynä. Haastatteluja tehtiin 9 800 ja yritysarviointeja oli yhteensä yli 22 800. Tutkimus osoittaa, että vaihtelu maineen tasossa on edelleen suurta sekä eri toimialojen että yritysten välillä.

Uutena yrityksenä Rovio on noussut nopeasti listan kärkiryhmään.

Top 10 yritystä maineen osalta (ja jaetut sijat)


1. Kone
2. Rovio
3. Fazer-konserni
4. Fiskars ja Konecranes
5. Paulig
6. Alko ja Veikkaus
7. Wärtsilä
8. Valio ja Stockmann
9. Snellman ja Raha-automaattiyhdistys (RAY)
10. Altia ja Helsingin Energia

Vastuullisuuskuvaansa menestyksekkäästi edistäneet yritykset (kriteereissä painotettu tulosten positiivista kehitystä, mutta otettu huomioon myös vastuullisuuden sekä maineen taso):

Sinebrychoff
S-Pankki
Helsingin Energia

Tutkimusaineiston perusteella yrityksen vastuullisuuskuvan ja sen maineen välillä näyttää olevan selkeä yhteys. Mikäli vastuullisuuskuva on saanut kolauksen jossakin asiassa, se on usein suurin vaikuttava tekijä kokonaismaineen laskussa. Vastaavasti positiivinen julkisuus taloudellisen, sosiaalisen tai ympäristövastuullisuuden osa-alueella tai ”vain” nuhteettomuus muuten turbulentissa toimintaympäristössä on usein se asia, joka on nostanut kokonaismainetta ylöspäin.

Vuoden 2012 top 10 lista:

Vuoden 2012 viimeisellä kvartaalilla toteutetussa tutkimuksessa oli arvioitavana 57 yritystä ja yritysten arviointeja yli 22 000. Tutkimus osoittaa, että vaihtelu maineen tasossa on edelleen suurta sekä eri toimialojen että yritysten välillä.

1.Kone

2.Paulig

3.Fiskars

4.Fazer ja Konecranes

6.Alko

7.Stockmann

8.Snellman

9.Veikkaus

10.Orion ja Valio

Vastuullisuus mielletään monipuolisemmin kuin aiemmin. Kansalaisten spontaaneissa tulkinnoissa yritysten vastuullisuus yhdistetään kaikkein yleisimmin ympäristöasioihin, mutta myös yritysten henkilöstöstään huolehtimiseen ja taloudellisiin sekä verotuksellisiin teemoihin.


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: