Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Viestintätoimistoilla myönteisimmät näkymät

Uutiset, Tiedotus, | perjantaina 05.04.2013 - Toimitus

Markkinointiviestintäalan yritysten suhdanteiden saldoluku on kääntynyt positiivisemmaksi. Yritykset arvioivat oman liiketoimintansa kehittymistä varsin myönteisesti. Vahvimmin omaan kasvuunsa uskovat media- ja viestintätoimistot, todetaan MTL:n suhdannebarometrissä.

Alan yritysten suhdanteiden saldoluku on nyt -20, kun vastaava lukema joulukuussa oli -39. Odotukset ovat kuitenkin negatiivisemmat kuin teollisuuden ja palveluiden odotukset Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n helmikuun barometrissä.

Koko toimialan suhdanneodotus (myyntikatteen saldoluku) on -1,2 %. Digi- ja viestintätoimistojen odotukset ovat myönteisimmät.

Alan yritysten luottamus oman myyntinsä positiiviseen kehitykseen on parantunut. 60 % vastaajista odottaa sen kasvavan, 32 % pysyvän ennallaan ja 7 % myynnin laskevan. Myös henkilökunnan kokonaismäärän kasvuun uskotaan. 41 % yrityksistä arvioi henkilökunnan määrän kasvavan, 46 % pysyvän ennallaan ja 13 % laskevan.

Viestintätoimistot uskovat erityisen positiivisesti uusiin rekrytointeihin. Jopa 52 % uskoo kasvattavansa henkilöstönsä määrää tämän vuoden aikana.

Vastaajista 66 % arvioi strategisten palveluiden kysynnän nousevan. Etenkin mediatoimistot luottavat näiden palveluiden kysynnän voimakkaaseen kasvuun. Myös digi-, viestintä- ja tapahtumatoimistot arvioivat strategisten palvelujen kysynnän nousevan seuraavan puolen vuoden aikana.

Suunnittelupalvelujen kysynnän uskotaan hieman laskevan, mutta pysyvän edelleen varsin hyvällä tasolla. Tuotantopalveluiden osalta yli puolet uskoo kysynnän pysyvän samana tai nousevan. Asiakastoimialoittain tarkasteltuna sekä kuluttajapuolen että B to B -markkinoille suunnattujen markkinointiviestinnän palveluiden kysynnän uskotaan kasvavan.

MTL-Barometrillä mitataan markkinointiviestinnän asiantuntijapalveluyritysten käsitystä toimialan suhdannekehityksestä lähitulevaisuudessa. Tutkimus tehdään neljännesvuosittain. Ensimmäisen vuosineljänneksen kysely lähetettiin 424 suurimmalle markkinointiviestintäalan yrityksen toimitusjohtajalle. Vastaukset kerättiin 5.3.-28.3.2013. Tulokset on painotettu yrityskoon mukaan. Tutkimuksen toteuttaa MTL:n toimeksiannosta tutkimusyritys Think If Laboratories Oy.

Esittelyaineisto on ladattavissa osoitteessa: www.mtl.fi/Barometri


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: