Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Turkulaisten Digitopia-hanke pohtii tulevaisuuden mainontaa

Uutiset, Tiedotus, | keskiviikkona 23.09.2015 - Toimitus

Turun ammattikorkeakoulun kipparoima Digitopia-hanke käynnistyy 30.9., kun Logomossa ruoditaan alan ykkösnimien johdolla, mitä on mainostaminen nyt ja tulevaisuudessa. Syksyn mittaan Digitopiassa mietitään laajemmin, millaista liiketoimintaa syntyisi, jos tänä päivänä tuntemaamme median ekosysteemiä ei olisikaan olemassa, vaan se syntyisi puhtaalta pöydältä.

Logomossa 30.9. järjestettävässä Mitä jos emme voi mainostaa? -tapahtumassa lauteille astuvat professori Alf Rehn, Hasan & Partnersin toimitusjohtaja, vastaava luova johtaja Eka Ruola, Cloetta Suomi Oy:n Brand Manager Sanna Teräväinen ja ToinenPHD:n luova johtaja Jani Halme. Tilaisuuden juontaa Maikkariltakin tuttu Nina Rahkola. Maksuton tapahtuma kerää Logomoon lähes 300 media-alan ammattilaista ja opiskelijaa ja käynnistää samalla Digitopian kiivaan syksyn.

”Median käyttötavat ovat muuttuneet arjessamme, ja digitalisaatio tuo koko ajan uusia mahdollisuuksia. Vanhaa kuitenkin katoaa, ja on tärkeää olla mukana. Digitopia kutsuu media-alan toimijoita hyödyntämään uusia avauksia”, sanoo projektipäällikkö Milla Järvipetäjä.

”Digitopiassa pohdimme median myllerrystä ja käännämme dystopiaa utopiaksi. Median käyttötavat muuttuvat ja vanhojen toimintamallien kadotessa on tärkeää ajatella ja toimia toisin. Mitä jos mediaa ei olisi lainkaan? Minkälaiseksi media muotoutuisi, jos se keksittäisiin tänä päivänä?”, Järvipetäjä jatkaa.

Turun AMK:n tiloissa 6.10 ja 5.11. järjestettävissä fundaarauspajoissa ryhdytään konkreettisesti haarukoimaan uusia innovaatioita. Työpajat vetää Demos Helsingin Johannes Koponen, jonka kiinnostuksen kohteena ovat erityisesti mediayritysten tulevaisuuden liiketoimintamallit.

”On kriittistä miettiä uusia mediakonsepteja, sillä median murros on vasta alussa. Digitalisaatio antaa valtaisat mahdollisuudet median ammattilaisille”, sanoo Koponen.

Digitopia-hankkeessa tavoitellaan niin sanotusti kuuta taivaalta. Media-alan rakennemurrokseen on etsitty lääkkeitä lukuisin hankkein, ja alan ongelmien kanssa panivat päivittäin lukuisat kivikovat ammattilaiset. Edelleen kaivataan kuitenkin ennakkoluulottomuutta ja rohkeita avauksia.

”Tämän kaltaiset hankkeet tarjoavat yrityksille ja esimerkiksi freelancereille lisäresurssia ja osaamista tulevaisuuden ratkaisujen löytämiseen”, linjaa Järvipetäjä.

Isojen ajatusten lisäksi Digitopian toimii myös pienimuotoisemmin ja hyvin käytännönläheisesti. Syksyllä Digitopiassa luodaan yhdessä varsinaissuomalaisten yritysten ja yhteisöjen sekä alan opiskelijoiden kanssa ketteriä konsepteja esimerkiksi sosiaalisen median sisällöntuotantoon.

Digitopian tiedote


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: