Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Kommentti: Matti Vanhasen PR-mylly jauhaa vinhasti

Tiedotus, | perjantaina 07.03.2008 - Paavo Vasala

Matti Vanhanen on paljastunut erinomaiseksi PR-mieheksi, itselleen. Sen jälkeen kun hän alkoi tuoda naisseikkailujaan mediaan, hänen suosionsa ja samalla keskustan suosio on noussut kohisten. Ilman navan-alusjuttuja anti-kepulainen Helsingin Sanomat ei olisi koskaan suonut Vanhaselle miljoonien eurojen arvosta ilmaista palstatilaa.

Webnewsmonitor.com-mediaseurannan tuorein selvitys ministereiden mediajulkisuudesta kertoo selvästi, kuinka Vanhanen hallitsee mediajulkisuutta ylivoimaisesti. Hän kahmii ministerien mediakakusta yli neljänneksen. Ilkka Kanerva ja Mauri Pekkarinen ovat mitalisijoilla, mutta kaukana perässä seitsemän prosentin osuudellaan.

Muut ministerit keräävät vain murusia mediasta. Jokainen kuitenkin tulee esiin jossain tiedotusvälineessä jollain tavalla. Kokonaisuudessaan median julkaisemien juttujen määrä ministereistä on ollut viikon kuluessa yllättävän suuri: 1425.

Suomessa hallituksen työskentelyä seurataan. Muut ministerit ovat esillä lähinnä ammattinsa puolesta. Vanhanen on vetänyt omalla tyylillään poliittisen mediamarkkinoinnin aivan eri sfääreihin. Se onkin enemmän viihdettä ja samalla hänen omaa poliittista vaalityötään. Vanhanen vie mediaa tässä kohtaa kuin pässiä narusta, eikä maksa mitään! Hän tekee kaiken mediatyön vapaaehtoisesti, eli siis toiminta on tarkoituksellista poliittista PR-toimintaa.

Vastaavaan naisjuttujen avulla ratsastamiseen on ryhtynyt myös Ranskan presidentti Nicolas Sarkozy, mikä on uutta Ranskassa. Hänen tunnettuutensa on kasvanut rajusti, mutta mielipidemittausten mukaan suosio on laskenut. Kun tulee jälleen vaalit, Sarkozy on kuitenkin vahva ennakkosuosikki, koska kaikki hänet muistavat. Harva lopulta murehtii silloin hänen naisseikkailuitaan. Tämä on sitä mediapeliä, kuten Paavo Väyrynen sanoi jo lähes 20 vuotta sitten.


Paavo Vasala

Yhteiskuntatieteiden maisteri, (tiedotusoppi) Tampereen Yliopisto. Työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Perustaja ja osakas sekä hallituksen puheenjohtaja Koodiviidakko Oy:ssä vuodesta 2005. Liiketoimintana digitaaliset markkinoinnin ja viestinnän pilvipalvelut, Viidakko-tuotteet, verkkomedian uutisseuranta Webnewsmonitor.com, Somemonitor.com sekä tiedotepalvelu ePressi.com. Wasala Oy:n kautta toimina viestinnän konsultointi ja yrityskehittäminen, rahoitus. Megalon Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja, verkkokauppa.

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: