Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

YT:t pyörivät lehtitaloissa, kassaan kilisee euroja

Media, | perjantaina 20.08.2010 - Paavo Vasala

YT-neuvottelut pyörivät kaiken aikaa lehtitaloissa eri puolilla maata. Varttuneimmasta päästä työnnetään väkeä kilometritehtaalle, koska yhteiskunta huolehtii heidän palkoistaan erottamisen jälkeen. Samaan aikaan kuitenkin lehtiyhtiöt kertovat hyvistä talousluvuistaan ja liikevoitoistaan. Mistä on kyse?

Lehtitalojen kannattavuus on siis edelleen hyvä, vaikka lukijoiden määrä vähenee koko ajan, jopa hurjaa vauhtia. Viimeksi Alma, Keskisuomalainen ja Hesari julkistivat mainiot tulokset. Mainosmäärät ovat kohtalaiset, hinnat pysyneet hyvinä ja varsinkin tilaushinnat ovat edelleen yhtä korkeita kuin ennenkin. Tietotekniikka vähentää valmistuskuluja ja paperin hinta on tippunut selvästi, joten mikäpäs on tienatessa. Toimittajien palkatkin ovat vuosien saatossa tipahtaneet "normaalitasolle" huippuajoistaan.

Suomi on kuitenkin harvoja maailman maita, joissa lehtimainontaa vielä harrastetaan näin laajassa mitassa. Muualla lehdet ovat kutistuneet ja mainokset siirtyneet suorajakeluun ja verkkoon sekä entiseen malliin televisioon. Meidän lehtiemme pelastajana on itse asiassa varhaisjakelu. Sitä ei tapaa muualta maailmasta.


Kun lehti pitäisikin ostaa kioskista, osto jää tekemättä, koska mitäpä sitä eilisen päivän kaikkialta luettuja uutisia enää uudelleen ostaisi. Vuositilaus on kuitenkin eri asia. Kerran maksettuaan lehden lukija saa sen säännöllisesti aamukahvipöytäänsä. Suomessa lehtien luku on enemmänkin vanha tapa, jota varttuneemmat mielellään pitävät yllä kuin muitakin perinteitä.

Kun seuraan lehtien uudistusmisprosessia nettisukupolven aikana, en voi välttyä ajatukselta, että kadoksissa on punainen lanka.  Monet maakuntalehdet ovat alkaneet revittää vähäpätöisistä aiheista isoja kuvajuttuja. Asiapitoinen journalismi on loppunut. Uutiskriteereistä ei ole enää tietoakaan. Perinteisiä lukijoita tämä kummastuttaa. Kuten eräs kokenut lehtien lukija totesikin, että ”nykyään lehtiä tehdään 15-vuotiaille tytöille, ja lehtiä lukevat kuuskymppiset ukot”.

Alma Median pohjoisen lehtiuudistuksesta kuitenkin voi vetää selvän ennusteen. Talous supistuu, kun lehti pienenee. Nyt sekä Lapin Kansa, Pohjolan Sanomat ja Kainuun Sanomat kutistuvat tabloid-kokoon ja sisältöä tuotetaan paljolti yhdestä toimituksesta. Lopputulos sisällöllisesti saattaa kuitenkin olla onnistunut, koska aineistoa todellakin voidaan syndikoida ja parantaa siten laatuakin.


Paavo Vasala

Yhteiskuntatieteiden maisteri, (tiedotusoppi) Tampereen Yliopisto. Työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Perustaja ja osakas sekä hallituksen puheenjohtaja Koodiviidakko Oy:ssä vuodesta 2005. Liiketoimintana digitaaliset markkinoinnin ja viestinnän pilvipalvelut, Viidakko-tuotteet, verkkomedian uutisseuranta Webnewsmonitor.com, Somemonitor.com sekä tiedotepalvelu ePressi.com. Wasala Oy:n kautta toimina viestinnän konsultointi ja yrityskehittäminen, rahoitus. Megalon Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja, verkkokauppa.

Kommentointi

Hyvän olon tunne

Jan

22.08.2010

Suomalaiset mediatalot ovat sisäänpäinkääntyneitä ja uudistaminen lepää monissa lehdissä muutaman ikihongan varassa. Eivät lehdet kiinnosta, jos yksittäisten toimittajien luovuus aidataan vain yksittäisten juttujen sisälle. Toimittajista on tullut virkamiehiä ja lehdet alkavat olla yhtä kiinnostavia kuin verottajan raportit.


Nimi:

Otsikko:

Kommentti: