Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Yleisradioyhtiöt haluavat tekijänoikeudettomia sisältöjä

Uutiset, Media, | torstaina 04.06.2015 - Toimitus

Sisältöjen vapaa liikkuvuus on yksi tärkeä tavoite, kun luodaan yhtenäistä digitaalista markkinaa Eurooppaan. Yleisradioyhtiöt voivat ottaa merkittävän roolin sisältöjen ja julkisten palveluiden digitalisoinnissa. Näistä aiheista keskusteltiin, kun Euroopan komission varapuheenjohtaja Andrus Ansip ja Yleisradion toimitusjohtaja Lauri Kivinen tapasivat Ylessä torstaina.

Andrus Ansip on Euroopan unionin digitaalisista sisämarkkinoista vastaava komissaari.

Ansip ja Kivinen keskustelivat media-alan sääntelystä tulevaisuudessa ja etenkin tekijänoikeuksista. Juuri tekijänoikeudet ovat keskeisiä, kun komissio pyrkii luomaan edellytykset toimiville yhtenäisille digitaalisille markkinoille Euroopassa.

“Meidän on sallittava eurooppalaisille mahdollisuus kuluttaa sisältöjä yli valtioiden rajojen. Siksi tekijänoikeussääntelyn uudistus on digitaalisten sisämarkkinoiden luomisen ytimessä. Haluamme luoda laillisia tapoja kuluttaa digitaalisia sisältöjä”, komissaari Ansip toteaa.

“Uskon todella, että digitaaliset sisämarkkinat tuovat uusien liiketoimintamahdollisuuksien kautta hyötyä niin kuluttajille kuin koko luovalle sektorille.”

Tätä nykyä eurooppalaisten sisältöjen on vaikea ylittää rajoja jopa Euroopan unionin sisällä, kun taas Euroopan ulkopuolelta tuleva tarjonta on läsnä koko maanosassa.

“Yleisradioyhtiöillä on oiva tilaisuus olla digitalisoitumisen eturivissä kaikkialla Euroopassa, koska ne tavoittavat suuren osan väestöstä sähköisillä sisällöillä päivittäin. Näin ne voivat tasoittaa tietä sähköisille palveluille laajemminkin ja tuottaa hyötyä koko yhteiskunnalle”, Yleisradion toimitusjohtaja Lauri Kivinen sanoo.

Ansip ja Kivinen uskovat, että sisältöjen vapaaseen liikkuvuuteen löytyy teknisiä ratkaisuja.

“Yle Tunnus on hyvä esimerkki käytännöstä, jolla edistetään palveluiden digitalisoitumista”, Kivinen lisää.

Euroopan komissio julkisti toukokuun alussa 16-kohtaisen ohjelman Euroopan digitaalisten sisämarkkinoiden kehittämiseksi. Tavoitteena on muun muassa parantaa kuluttajien ja yritysten pääsyä digitaalisiin palveluihin kaikkialla Euroopassa sekä helpottaa valtioiden rajat ylittävää sähköistä kauppaa.

Yle Tunnus on käyttäjätunnus, jolla voi rekisteröityä Ylen verkkopalveluiden käyttäjäksi. Tunnuksen avulla muun muassa Yle Areenaa pystyy käyttämään monipuolisemmin.

Yle tarjoaa Yle Tunnuksen avoimesti niiden suomalaisten tahojen käyttöön, jotka hyötyisivät suuresta käyttäjäkannasta ja joille riittää kevyt tunnistautuminen.


Toimitus

Kommentointi

Myyvä otsikko mutta jutussa peruslätinää

Tango

05.06.2015

Olisi ollut kiinnostava tietää kotimaiseen kulttuuriin jo sääntöjensäkin mukaan panostavan Ylen kanta aiheeseen. Nyt tarjotaan perushuttua digitalisoinnista ja sisältöjen vapaasta liikkuvuudesta. Journalistienkin kannattaisi selvittää Ylen todellinen tahtotila. Kaikenlaista Epidemiaa siellä käy kaveeraamassa.


Nimi:

Otsikko:

Kommentti: