Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje
uutisen kuva

Yleisradion harjoittama Facebook-yhtiön mainonta ärsyttää mielipidesivustoilla, koska yleisradiolaki kieltää Yleltä kaupallisten yhtiöiden mainostamisen.

Yle puolustaa Facebook-markkinointiaan

Uutiset, Media, | tiistaina 08.05.2012 - Toimitus

Yleisradio puolustaa tänään Kauppalehdessä pörssilistautuvan Facebook-yhtiön mainostamista ohjelmisssaan. KL:n mielipidesivuilla ihmetellään, miksi Yle on valinnut upporikkaan kaupallisen amerikkalaisen Facebook-yhtiön kumppanikseen. Miksi suomalaiset some-kanavat eivät ole mukana?

Ville Viljanen kirjoittaa KL:ssä, että valtio-omisteinen Yleisradio Oy on ryhtynyt varsin tiiviiseen kumppanuuteen Facebook-mediabrändin ja jättiyhtiön kanssa: Heti Yle:n nettisivujen etusivulla tarjotaan Facebookin mainosta ja mahdollisuutta ryhtyä Facebookin asiakkaaksi.

Yle:n tv-ohjelmissa (radiokanavia unohtamatta) lähes poikkeuksetta toistetaan Facebookin tuotenimeä ja markkinoidaan Facebookin palveluja fraseologialla "Facebookissa voit tehdä ohjelmaamme liittyen sitä ja tätä".

Yleisradiolta on mainonta kielletty yleisradiolain mukaan.

”Ymmärtääkseni kaupallisia tv-kanavia ohjeistetaan asettamaan ohjelmiinsa tuotesijoittelun yhteydessä lauselma "Ohjelma sisältää tuotesijoittelua." Yle:n olisi syytä menetellä samoin - jopa ihan vaalitenttejä sekä uutis- ja ajankohtaisohjelmia myöten”, Ville Viljanen kirjoittaa.

Yleisradion viestintäjohtaja Reija Hyvärinen Kauppalehdessä vastaa, että sosiaaliset mediat eivät ole enää uusi ilmiö, vaan ne ovat Suomessa jo vakiintunut tapa käyttää mediaa.

Yle haluaa olla sisältöineen siellä missä ihmiset ovat, ja tietyissä käyttäjäryhmissä sosiaaliset verkostot ovat "tapa olla". Ylen sisältöjen linkittäminen Facebookiin ja muihin sosiaalisiin yhteisöpalveluihin on Ylelle yksi tapa, jolla se toteuttaa läsnäoloaan suomalaisten keskuudessa.

Mitään Ylen sisältöjä ei tehdä vain Facebookiin, vaan Ylen verkkoon tekemät julkiset mediasisällöt ovat vapaasti kaikkien käytettävissä julkisessa internetissä. Facebook tai mikään muukaan yhteisöpalvelu ei maksa Ylelle näkyvyydestä.


Toimitus

Kommentointi

(Ei otsikkoa)

ylen boikotoija

22.09.2012

Facebookin jatkuva mainitseminen ja erityisesti sen väritetyn logon näyttäminen ruudussa useita kertoja illassa rikkoo selvästi Yleisradiolain 12 § mainonnan kieltoa. Kyseessä on selvä tuotesijoittelu. Mainosrahoitteiset kanavatkin joutuvat näyttämään "sisältää tuotesijoittelua" -ilmoituksen ohjelmissaan mutta eduskunnan televisio voi pitää pilkkanaan kaikkia lakeja.

Hyvärinen selittää: "Mitään Ylen sisältöjä ei tehdä vain Facebookiin"
..
"Ja parhaana esimerkkinä on varmaankin radiokanava YleX, jossa mainostetaan kuvia ja juttuja jotka löytyy vain kanavan Facebook-sivulta."

Hyvärinen selittää: "Yle haluaa olla sisältöineen siellä missä ihmiset ovat"
Yle olkoon siellä missä on ja antakoon ihmisten "löytää" ja käyttää palvelujaan jos haluavat. Itse en halua ylen lonkeroita tunkemaan siellä missä itse olen.

Muuten, autolla ylinopeutta ajokin ei ole mikään uusi ilmiö vaan vakiintunut tapa, mutta silti se on lailla kiellettyä ja siitä rankaistaan.

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: