Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Verkkomedian kasvu kannattelee Alma Mediaa

Uutiset, Media, | perjantaina 13.02.2015 - Toimitus

Alma Median panostus digitaaliseen kehitykseen tuotti tulosta vuonna 2014. Konsernin digitaalisten tuotteiden ja palveluiden liikevaihto kasvoi 12 %. Digitaalinen mainosmyynti lähes saavutti painetun median mainosmyynnin tason. Digitaalisten tuotteiden ja palvelujen osuus koko konsernin liikevaihdosta oli 32,0 % (vuonna 2013 luku oli 28,4 %).

Vuoden 2014 lopussa Alma Media päätti luopua Baltian maissa toimivasta asuntoportaali City24:sta. Alma Media keskittyy jatkossa ulkomailla digitaalisten rekrytointipalveluiden vahvistamiseen.


Suhdannekehityksestä riippumatta Alma Medialla on vankka asema monimuotoistuvassa mediakentässä digitaalisen osaamisensa ja vahvojen brändiensä ansiosta. Yhtiö panostaa merkittävästi monikanavaisten sisältöjen kehittämiseen, uusien mobiiliratkaisujen luomiseen, digitaalisten palveluiden kasvattamiseen, monipuoliseen datan hyödyntämiseen ja tuloksellisiin mainosratkaisuihin.


Alma Median rahoitusasema vahvistui merkittävästi kuluneen vuoden aikana omavaraisuusasteen noustessa yli 42 %:n. Yhtiö jatkaa vahvistuneen taseensa myötä investointeja kasvuun ja kansainvälistymiseen strategiaan sopivien mahdollisuuksien avautuessa.


Liikevaihto laski vuoden 2014 aikana 1,6 % 295,4 (300,2) milj. euroon.


Sisältöliikevaihto laski 4,5 % 110,1 (115,3) milj. euroon. Sisältöliikevaihdon lasku vertailukauden tasosta johtui painetun median levikkien pienenemisestä.


Mainosmyynnin liikevaihto laski 0,6 % 146,4 (147,3) milj. euroon. Painettujen lehtien mainosmyynti laski 7,8 % vertailukauden tasosta ja oli 73,7 (80,0) milj. euroa. Verkkomainosmyynti kasvoi 9,4 % 72,7 (66,5) milj. euroon.


Palveluliikevaihto oli 38,8 (37,6) milj. euroa. Palveluliikevaihtoon sisältyvät mm. Kauppalehti Tietopalveluiden, asiakasmedian ratkaisuja tuottavan Alma 360-ryhmän ja E-kontaktin liiketoiminnot sekä Alma Manun konsernin ulkoisille asiakkaille myydyt paino- ja jakelupalvelut. Palveluliikevaihdon kasvuun vaikuttivat erityisesti Kauppalehti Tietopalveluiden sekä Alma Manun parempi liikevaihto.


Kokonaiskulut laskivat vuoden 2014 aikana 4,5 milj. euroa eli 1,6 %, ja olivat 277,9 (282,4) milj. euroa. Kokonaiskuluihin sisältyvät katsauskauden poistot ja arvonalentumiset olivat 15,7 (18,3) milj. euroa.


Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 21,4 (24,2) milj. euroa eli 7,2 (8,0) % liikevaihdosta. Liikevoitto oli 20,7 (27,0) milj. euroa eli 7,0 (9,0) % liikevaihdosta. Liikevoittoon sisältyy nettomääräisesti kertaluonteisia eriä -0,7 (2,8) milj. euroa.


Tilikauden 2014 tulos oli 15,7 (16,0) milj. euroa, ja tulos ilman kertaluonteisia eriä oli 16,5 (18,1) milj. euroa.

Lue tilinpäätöstiedote


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: