Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Uudet keinot nousevat esiin mainonnassa

Media, | perjantaina 09.08.2013 - Paavo Vasala

Median murros ja printtimedian kuoleminen alkavat olla kuluneita aiheita. Kuolinuutisia tulee niin tiheään tahtiin, että kaatuneiden määrä ei enää hätkäytä. Katseet kannattaa kääntää siihen, miten mainonta hakee uusia muotoja ja kanavia ostajien tavoittamiseksi. Syntyy täysin uusia välineitä ja tapoja. On yksinkertaisesti pakko keksiä jotain fiksua, koska ilman mainontaa ja markkinointia yritykset eivät saa tuotteitaan kaupaksi.

Mainonnan merkitys kulutusyhteiskunnan ja markkinatalouden kannalta on olennainen. Ainoastaan kampanjointi ja tuotteiden sekä palvelusten aktiivinen tarjonta synnyttää kysyntää, joka pyörittää talouden rattaita. Vain harva hoksaa mennä hakemaan kaupan hyllystä tai netistä jotain tavaraa ellei siitä ole luotu haluttavaa mielikuvaa. Ihminen ei ylipäätään omatoimisesti osaa tarvita juurikaan mitään perustarpeiden päälle. Mainonta luo tarpeita.

Nokkelimmat mediatoimistot ovatkin jo löytäneet itselleen uuden palvelun: digitaalisen markkinointiviestinnän suunnittelun. Perinteinen mainoskampanjoinnin suunnittelu printtiin ja televisioon tai ulkomainontaan on laskevaa toimintaa. Markkinointiviestijöiden osaamisen vaatimukset ovat nousseet rajusti nettiaikakaudella.

Kuluttajan ja potentiaalisen ostajan tavoittamiseksi on tänä päivänä käytettävissä uusina välineinä tehokkaita sähköpostimarkkinoinnin työkaluja kampanjointiin ja jatkuvaan asiakassuhdeviestintään, digitaalisia mainoksia web-mediassa, Facebook-kanava, bloggareiden kanavat, tiedottamispalvelut online-median ja miljoonien web-sivustojen kautta, verkkokaupan sivustot, erikoisalojen yhteisökanavat webissä, omat vuorovaikutteiset sivustot höystettynä markkinoinnin automaatiolla eli ostohaluisten kuluttajien noukkimisella jatkuvan markkinointiviestinnän kohteiksi, digitaaliset hakupalvelut, mainosvideot netissä.  Listaa voi jatkaa huomenna, koska silloin on jo joku keksinyt todennäköisesti jonkin uuden keinon, joka tavoittaa lisää kuluttajia.

Median murros ei voi aiheuttaa mainontaan ja markkinointiin käytettävien rahojen vähentymistä, vaikka näinkin jotkut väittävät. Ilman mainospanostuksia tavarat jäävät myymättä. Nyt on syntynyt mainostajien puolella vain hetken hämmennys, mitä pitäisi oikeastaan tehdä. Moni markkinointiviestijä on ymmällään sormi suussa, mihin toimeen kannattaa tarttua. Kunhan tästä päästään kunnolla vauhtiin digitaalisessa markkinoinnissa, ja saadaan printti lopullisesti pois sotkemasta vanhoilla tavoillaan kuvioita, syntyy yritysten markkinoinnille kokonaan uusi ja parempi aikakausi. Tulevaisuus näyttää siis itse asiassa varsin valoisalta!


Paavo Vasala

Yhteiskuntatieteiden maisteri, (tiedotusoppi) Tampereen Yliopisto. Työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Perustaja ja osakas sekä hallituksen puheenjohtaja Koodiviidakko Oy:ssä vuodesta 2005. Liiketoimintana digitaaliset markkinoinnin ja viestinnän pilvipalvelut, Viidakko-tuotteet, verkkomedian uutisseuranta Webnewsmonitor.com, Somemonitor.com sekä tiedotepalvelu ePressi.com. Wasala Oy:n kautta toimina viestinnän konsultointi ja yrityskehittäminen, rahoitus. Megalon Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja, verkkokauppa.

Kommentointi

vanha mies miettii omiaan

sejase

09.08.2013

EI kuole ainakaan parinkymmenen vuoden aikana kokonaan - meidän ikäöluokkamme haluaa mustaa valkoisella ja valita milloin, mitä ja millaista lukee!
Nuorena tuollainen värikäs silmille hyppivä mainonta tehoaa, muttei enää väsymeille - kaiken nähneille silmille ole iloksi - saati hyödyksi. Neloskanavankin käännän heti maiosten kohdalla pois, kun meteli, pauke, huuto ja hyppivä ruutu on liikaal


yksi konsti ei toimi kaikissa tilanteissa

Jukka Saariluoma

09.08.2013

yhdessä asiassa olen täysin samaa mieltä, markkinointipanostus euromääräisesti ei voi pienentyä, jos kaupan halutaan pyörivän. Kaikkea rahaa ei kuitenkaan kannata nyt eikä tulevaisuudessa tunkea yhteen kanavaan, jää iso osa potentiaalisista ostajista tavoittamatta! Nykypäivän kuluttaja on vaativa, mikä tahansa nenille hyppivä markkinointi ei tehoa, kuluttaja odottaa relevanttia viestintää. Tämtä voi tehokkaasti välittää myös printissä nyt ja jatkossakin.

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: