Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

TV:n katsominen ei enää kasva

Uutiset, Media, | keskiviikkona 03.02.2010 - Toimitus

Suomalaiset ovat saavuttaneet lopultakin television katsomisessa äärirajan. Yhteensä suomalaiset katselivat televisiota keskimäärin noin kolme tuntia päivässä eli yhtä paljon kuin vuonna 2008.

Vuonna 2009 miljoonan katsojan rajan rikkoi Nelosen Talent Suomi 1 076 000 katsojallaan. Subin Big Brotherin finaalilähetyksellä oli 784 000 katsojaa ja Tsunami-dokumentin Jimillä näki 519 000 suomalaista.

Myös YLE Teemalla tehtiin katsojaennätys, kun Tuulen Viemää -elokuvaklassikkoa seurasi 321 000 silmäparia. Urheilukanavan katsojaennätys puolestaan syntyi jääkiekon SM-liigan
karsintaottelulähetyksessä, jonka näki 219 000 katsojaa.

Suomalaisten kestosuosikki TV1:den Itsenäisyyspäivän vastaanotto oli viime vuonna katsotuin ohjelma 2 200 000 katsojallaan. Ohjelmaa katsoi viime joulukuussa peräti 400 000 katsojaa enemmän kuin edellisenä vuonna.

Suomen jääkiekkomaajoukkueen MM-kisaottelut sekä Euroviisu-lähetys keräsivät useita miljoonayleisöjä TV2-kanavalle. MTV3:n Suomessa kuvattua Amazing Race-jaksoa katsoi yhteensä 1 356 000 yli 10-vuotiasta suomalaista.

Vuonna 2009 katsotuimmat kanavat olivat edellisvuoden tapaan MTV3, YLE TV1 ja TV2, Nelonen ja Sub. MTV3:n katseluosuus oli 23 %, YLE TV1:n 22 %, YLE TV 2:n 18 %, Nelosen 10 % ja Subin 7 %. Jimillä ja YLE Teemalla oli molemmilla 3 %:n katseluosuus.

Televisiota katsottiin päivittäin keskimäärin 2 tuntia 56 minuuttia, joka on minuutin vähemmän kuin vuonna 2008. Maksukanavien tilaajia oli vuoden 2008 lopussa 640 000 taloutta (610 000 taloutta vuonna 2008).

Tutkimustulokset osoittavat, että television uudet katselumahdollisuudet, muun muassa tallentavat digiboksit ja netti-TV lisäävät television käyttömukavuutta, koska TV-sisältöön pääsee käsiksi silloin kun itselle parhaiten sopii.

Perinteinen televisio on silti ylivoimaisesti suosituin tapa nauttia
TV-tarjonnasta, niin meillä kuin muualla. Suomalaiset ovat viime vuosina panostaneet melkoisesti uusien vastaanottimien hankintaan, mikä omalta osaltaan kertoo perinteisen TV-vastaanottimen vahvasta asemasta, Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Sandell kertoo.


Toimitus

Kommentointi


Nimi:

Otsikko:

Kommentti: