Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Toimittajistako puffintekijöitä?

Uutiset, Media, | perjantaina 28.02.2014 - Paavo Vasala

Muttuuko journalismi mainonnaksi? Verkkomedian nousun seurauksena ja printtimedian syöksyn takia moni sisältö webissä sekä painetuissa lehdissäkin on nykyisin kaupallista mainostekstiä, jota jotkut erehtyvät kutsumaan journalismiksi. Sanoma Media Finlandin aloittama kaupallisten sisällöntuottajien koulutusohjelma yhteistyössä Valion ja Lancômen kanssa on herättänyt vilkasta keskustelua toimittajan etiikasta. Valmistaako Sanoma puffintekijöitä omassa talossaan?

Perinteisen journalismin kannattajat eivät hyväksy sellaista toimittamista, josta joku kolmas osapuoli on maksanut. Perinteiseen journalismiin kuuluu, että median kustantaja maksaa toimittajilleen palkan siitä, että he tekevät laadukkaita ja riippumattomia juttuja. Niiden ansiosta lukijat ovat niin kiinnostuneita kyseisestä mediasta, että mainostajien kannattaa sijoittaa maksettuja mainoksiaan niihin. Pelin säännöt ovat äärimmäisen selkeät.

Uusi aikakausi kuitenkin muuttaa median toimintoja. Uudet sisällön julkaisemisen tavat, kuten ns. sisältömarkkinointi ja brändijournalismi ovat fiksuja keinoja  välittää kaupallista viestiä lukijoille. Välityskanavat ovat tässä tapauksessa kuitenkin ilmaisia. Webin ilmaissivustoilla julkaistut toimittajien kirjoittamat kaupalliset tekstit eivät olekaan varsinaisesti journalismia, vaan mainontaa tai myynninedistämistä. Aineisto voi silti olla luettavaa ja tarpeellistakin kuluttajille, mutta näitä tekstejä ei pidä mielestäni sotkea journalismiin.

Journalismiin ei kuulu eikä saa kuulua kolmannen osapuolen maksua. Journalismin ja mainonnan raja ei voi häipyä, koska kyseessä on kaksi ristiriidassa olevaa asiaa.

Silloin kun kuluttaja maksaa median sisällöstä, on ehdottomasti saatava lukea ei-kaupallisin perustein laadittua tekstiä. On lukijan hämäämistä, jos toimittaja nostaa palkkaa kahdesta suunnasta. Sellaisen median sisältöön ei voida luottaa. Luultavasti Sanoma kuitenkin selvästi tuo ilmi mm. Gloria-lehdessä, mikä on advertoriaalia, mainostekstiä ja mikä on oikeaa journalismia. Ellei tuo, lehdestä ei pitäisi periä maksua kuluttajilta.

Asiakaslehdissä ja yrityksen web-sivuilla julkaisema aineisto on lähtökohtaisesti laadittu aina yrityksen markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta. "Brändijournalismi" tai oikeasti sitä pitää kutsua brändikirjoittamiseksi on järkevää, fiksua ja kannatettavaa toimintaa, jolle on yhä kasvava kysyntä ja tarve. Lukijat kyllä osaavat näissä tapauksissa erottaa, että kyseessä on firman mainosteksti ja suhtautuvat siihen asiaan kuuluvalla kriittisyydellä tarvittaessa.


Paavo Vasala

Yhteiskuntatieteiden maisteri, (tiedotusoppi) Tampereen Yliopisto. Työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Perustaja ja osakas sekä hallituksen puheenjohtaja Koodiviidakko Oy:ssä vuodesta 2005. Liiketoimintana digitaaliset markkinoinnin ja viestinnän pilvipalvelut, Viidakko-tuotteet, verkkomedian uutisseuranta Webnewsmonitor.com, Somemonitor.com sekä tiedotepalvelu ePressi.com. Wasala Oy:n kautta toimina viestinnän konsultointi ja yrityskehittäminen, rahoitus. Megalon Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja, verkkokauppa.

Kommentointi

Asiaa

Tassu S.

28.02.2014

20 vuotta asiakassuhdemarkkinointia ja asiakaslehtiä tehneenä olen prikulleen samaa mieltä. Vaikka teemmekin asiakaslehtiin myös laajoja, tyylikkäitä, informatiivisia ja objektiivisia keskustelunavauksia tai erikoisreppareita, niin eipä me niitä yrityksen kiperimpiä sattumuksia koskaan kerrota. Mutta lukijat sen tietävät - näin ainakin haluamme uskoa. ;)


Hyvä periaate

Risto Uimonen

01.03.2014

Paavo Vasalan kannattamasta linjauksesta ei voi luopua itsesääntelyn piiriin kuuluvissa lehdissä niin kauan kuin nykyiset Journalistin ohjeet ovat voimassa. Niissä vaaditaan tekemään selkeä ero journalistisen ja kaupallisen sisällön välille. JSN:n viime syksynä järjestämässä tilaisuudessa tiukka linja sai laajaa tukea. Kannattaa muistaa, että kuluttajaviranomaisetkin vaativat, että mainosten pitää erottua ilmoituksista. Aikakausmedia on sitoutunut siihenkin linjaan.


Nimi:

Otsikko:

Kommentti: