Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Taloustutkimus: Yle ylivoimainen uutiskanava

Uutiset, Media, Internet, | perjantaina 04.06.2010 - Toimitus

Suomalaisista 53 prosenttia pitää Yleä Suomen uutistoimijoiden ykkösenä. Tämä käy ilmi Taloustutkimuksen toukokuussa tekemästä tutkimuksesta, jossa selvitettiin, mistä lähteistä suomalaiset seuraavat uutisia ja millaisia mielikuvia heillä on suomalaisista uutistoimijoista.

 

 Vastaajat saivat vastata spontaanisti kysymykseen ”Mikä on mielestänne Suomessa uutistoimijoiden eli uutisia tarjoavien medioiden ykkönen?”.

MTV3:a ykkösenä piti vastaajista 22 prosenttia. Helsingin Sanomat oli ykkönen 7 prosentin mielestä. Vastaajan asuinalueen valtalehti, STT, iltapäivälehdet, Nelonen ja muut uutistoimijat saivat 1 - 5 prosenti kannatuksen.

Yle on ykkönen kaikissa ikäryhmissä. Ykkösasema on sitä selkeämpi, mitä vanhemmasta ihmisestä on kyse.

Suomalaisten luottamus uutisiin ja niitä tekeviin organisaatioihin on sangen vahva. Suomalaisista 89 prosenttia katsoo, että Ylen uutiset ovat erittäin tai melko luotettavia. STT:tä pitää luotettavana 84, MTV3:n uutisia 75, maakuntansa valtalehteä 74, Helsingin Sanomia 68, Nelosen uutisia 55 ja iltapäivälehtiä 15 prosenttia suomalaisista.

 Suomalaisten tärkein uutislähde Ylen tv-uutiset

 

Tutkimuksesta käy myös ilmi, että suomalaisten tärkein uutislähde on Ylen televisiouutiset. 43 prosenttia suomalaisista pitää Ylen tv-uutisia lähteenä, josta he seuraavat uutisia säännöllisimmin ja mieluimmin. MTV3:n uutiset televisiosta on tärkein 20 prosentille. Oman alueen valtalehti -muu kuin Helsingin Sanomat - on merkittävin uutislähde 6:lle, Helsingin Sanomat 5 prosentille vastaajista. Ylen uutiset radiosta on tärkein neljälle prosentille, samoin iltapäivälehtien verkkoversiot.

 Tutkimuksessa kartoitettiin myös suomalaisten näkemystä uutisorganisaatioiden yhteiskunnallisesta merkityksestä. 68 prosenttia suomalaisista piti Ylen uutisia arvokkaana suomalaiselle yhteiskunnalle. STT oli arvokas 31 prosentin ja Helsingin Sanomat 23 prosentin mielestä. Vastaaja sai valita useita vaihtoehtoja.

 Tutkimukseen vastasi 977 suomalaista, jotka olivat iältään yli 15-vuotiaita. Otos painotettiin vastaamaan 15 vuotta täyttänyttä väestöä sukupuolen, iän ja kotipaikan mukaan. Tulosten virhemarginaali on kolme prosenttiyksikköä. Yle teetti tutkimuksen Taloustutkimus Oy:llä toukokuussa 2010.

 

 


Toimitus

Kommentointi

Sitä saa mitä tilaa

09.06.2010

Ylen uutistutkimukset tuottavat tilaajalleen aina näyttäviä tuloksia. Kannattaa kuitenkin tutustua hiukan tarkemmin siihen, mitä tutkimuksessa kysyttiin ja keneltä. On selvää, että jos riviin pannaan Ylen 20.30 uutiset ja niitä vastaan verrataan jotakin muuta yksittäistä uutislähetystä, tulee tuloksesta Ylen kannalta edullinen. Mutta jos pannaan vastakkain uutispalvelukokonaisuudet ja vastaajille selvitetään, mitä ne ovat, taitaa tulos muuttua olennaisesti. Onhan esimerkiksi iltapäivälehtien nettiuutispalveluiden suosio mittauksissa ylivertainen Yleen nähden. Hesarin ja MTV:n kokonaisuudet televisio-netti-radiopalveluineen ovat varmasti suositumpia kuin tuossa tutkimuksessa väitetään. Tietysti voi saivarrella ja sanoa, ettei Hesarilla ole omaa radiotoimintaa tai että Radio Nova ei ole MTV:n radio. Mutta käytännössä ne kuitenkin sitä ovat. Tulee näistä tutkimuksista aina mieleen muinainen Fiat-autojen mainos: Fiat - eniten myyntiään kasvattanut merkki Suomessa. Lähtötaso oli niin matala, että jo muutaman kymmenen auton lisäys toi ison kasvuprosentin. Samalla tavoin Radio Nova on mainostanut: "Kohdeyleisönsä merkittävin uutismedia." MTV panee uutistensa loppuun sloganin "Parasta uutispalvelua" ja sekin on fakta vaikka miten tutkisi. Tutkimustulokset näyttävät siis merittävästi riippuvan siitä, kuka kysyy, koska kysyjä päättää, mitä kysytään.

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: