Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Tabloid-krapula iskee

Media, | torstaina 05.12.2013 - Paavo Vasala

Tabloidiin siirtymisestä on tullut osalle mediaväestä kuin ihmelääke, jonka uskotaan parantavan kuoleman sairasta toimialaa. Tampereen yliopiston viestinnän laitoksen selvityksen mukaan tabloid-krapula iskee kuitenkin pahasti. Tabloidista ei ole tullut pelastajaa.

Raportin mukaan formaatin muutos sinänsä ei auta lehteä menestykseen, vaan mieluumminkin se voi olla katalyytti sisällön parantamiseen, johon lukijat sitten reagoivat positiivisesti. Tärkeää olisi siis saada lukijat vakuuttumaan sisällön parantumisesta, raportissa kirjoitetaan.

"Tämän tutkimuksen perusteella tabloidisaation pelko näyttää ainakin vielä toistaiseksi vaikuttavan lukijoiden odotuksiin, ja siksi sisällöllä vakuuttamisen olisi onnistuttava", tekijät toteavat.

Lukijat eivät ole vielä huomanneet laisinkaan sisällön parantuneen.

Tabloidiin siirtyminen on ollutkin enemmän yleisen trendin seuraamista kuin järkevää liikkeenjohtoa. On tehty mitä toisetkin, ajattelematta päätöksen seurauksia.

Helsingin Sanomien tabloid-uudistuksen voidaan katsoa epäonnistuneen pahemman kerran. Näin suoraan tekijät eivät asiaa ilmaise, vaikka raportissa todetaan, että juttujen määrä on pudonnut. Erityisesti ulkomaiden uutisten ja urheilun osuus on laskenut. Kotimaan juttujen pituuksia on lyhennetty.

Ilmoittajille tabloid on vaikea rasti.  Miksi maksaa puolikassivusta koko sivun hinta? Tätä ilmoittajat eivät ole käsittäneet, ja ihan syystä.

Kaikki sanomalehdet Suomessa eivät ole vielä siirtyneet tabloidiin, kuten Keskisuomalainen ja Kaleva. Niille voi ennustaa pidempää elinaikaa kuin niille, jotka vetävät omaehtoisesti narua kaulaan. Hesarin tulevaisuus näyttää tämän selvityksen valossa kyllä nyt erittäin synkältä. Paluuta lukijoita miellyttävään lehteen eli broadsheetiin Hesarilla ei ole.

Lue: Tabloidiin siirtyminen riskipeliä


Paavo Vasala

Yhteiskuntatieteiden maisteri, (tiedotusoppi) Tampereen Yliopisto. Työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Perustaja ja osakas sekä hallituksen puheenjohtaja Koodiviidakko Oy:ssä vuodesta 2005. Liiketoimintana digitaaliset markkinoinnin ja viestinnän pilvipalvelut, Viidakko-tuotteet, verkkomedian uutisseuranta Webnewsmonitor.com, Somemonitor.com sekä tiedotepalvelu ePressi.com. Wasala Oy:n kautta toimina viestinnän konsultointi ja yrityskehittäminen, rahoitus. Megalon Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja, verkkokauppa.

Kommentointi

En tyrmäisi tabloidiakaan

Vähän tuoreempi tiedotusoppinut

13.12.2013

Itse olen sitä mieltä, että tabloidiin siirtymistä ei voi teilata. Itse olen aina myös broadsheet-lehdentekijänä ajatellut, että broadsheet "käyttöliittymänä" on niin epämukava, että iltapäivälehtiä on aina ollut tästä syystä mukavampi selata.
Tabloidiin siirtyminen on varmasti parantanut lehtien luettavuutta ja käyttömukavuutta. Mutta sekään ei ole voinut pysäyttää vääjäämätöntä kehitystä, että ihmiset eivät enää halua/ehdi/jaksa lukea tai maksaa päivittäin ilmestyvää sanomalehteä paperisena kotiinsa. Vaan mieluummin itseä kiinnostavat uutiset selataan ilmaiseksi netistä, luetaan julkisissa liikennevälineissä ilmaisjakelulehdistä (kuten Metro).
Lehti ostetaan luettavaksi vain silloin, kun sille on tarvetta ja tällöin päädytään useimmiten sisällöiltään kevyempiin vaihtoehtoihin eli vaikkapa Ilta-Sanomiin.
Iltalehti tai Ilta-Sanomathan ovat tabloidikokoisia, eivätkä ole valittaneet kovinkaan suurta notkahdusta myynnissään. Eli tabloidista menestymättömyys tuskin johtuu.

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: