Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Suuret mediasivustot hiipuvat hurjan kasvun jälkeen

Uutiset, Media, | tiistaina 22.07.2008 - Toimitus

Suomen suurimpien mediasivustojen kasvu on taittunut ja niiden lukijamäärät ovat kääntyneet selvään laskuun. Viime kesästä tämän vuoden kevääseen saakka kasvu oli miltei kaksinkertaista. Syvin lasku on kohdannut Ilta-Sanomia, joka on menettänyt kärkisijansakin Iltalehdelle 23 prosentin kävijälaskulla kevään huippuluvuistaan. Lukijat hajaantuvat nyt pienemmille sivustoille, joilla on yksilöllisempää tarjontaa.

TNS-Gallupin ylläpitämä mittaussivusto kerää kävijätiedot viikoittain. Viikolla 29 tänä vuonna Iltalehti on ykkönen 1,205 miljoonalla kävijällään. Mutta viikosta 14 eli vajaassa neljässä kuukaudessa luku on tipahtanut noin 19 prosenttia 1,481 miljoonasta.

Ilta-Sanomat, joka viikolla 14 rikkoi ennätyksellisen 1,53 miljoonan kävijän rajan, on pudonnut vieläkin enemmän eli 1,197 miljoonaan kävijään. Laskua on noin 23 prosenttia.

Pronssitilaa hallitsema MTV3:n sivusto on myös heikentynyt selvästi. Viikolla 14 sivusto keräsi 1,378 miljoonaa kävijää, ja viime viikolla luku oli reilusti alle miljoonassa eli 947.021 kävijää tarkasti.

Myös kärkikahinoissa pelaava HS.fi on kokenut laskutrendin. Viikolla 19 HS teki ennätyksensä 996.759 kävijällään. Viikolla 29 luku oli enää 815.587.

Lukijoiden käyttäytyminen muuttuu mainostajien kannalta entistä haasteellisemmaksi. Edes suuri sivusto ei voi enää kuvitella olevansa etulyöntiasemassa, koska netin tarjonta monipuolistuu. Kuluttajat hajaantuvat yhä erikoistuneimmille sivustoille ja löytävät niiltä kaipaamansa tiedon.

TNS-Gallupin tilasto


Toimitus

Kommentointi

Tero Lehto

23.07.2008

Lähetin palautteeni toimituksen mailiosoitteeseen, mutta se ei ilmeisesti tullut kaikille, joten laitan saman palautteen tällä kommenttilaatikollakin.
—clip—
Hei, uutisessanne ihmetellään, että suurten mediasivustojen kävijämäärät ovat
pudonneet neljässä kuukaudessa dramaattisesti, esimerkiksi vko 14:stä
29:ään:

http://mediaviikko.fi/artikkeli/2872/suuret-mediasivustot-hiipuvat-hurjan-kasvun-j228lkeen

“TNS-Gallupin ylläpitämä mittaussivusto kerää kävijätiedot viikoittain.
Viikolla 29 tänä vuonna Iltalehti on ykkönen 1,205 miljoonalla kävijällään.
Mutta viikosta 14 eli vajaassa neljässä kuukaudessa luku on tipahtanut noin
19 prosenttia 1,481 miljoonasta.”

En tiedä seuraako tiedotusvälineenne media-alaa (kuten nimestä voisi
päätellä), mutta tuo kesän lukujen kausiluontoinen laskuhan on jokavuotinen
toistuva ilmiö. Monet web-mediat myös vähentävät juttujaan kesällä, ja
joillakin on myös kesätaukoja.

Vaikkapa nyt IS:n kohdalta näkee, että samanlainen notkahdus oli viime
kesänäkin:
http://www.gallupweb.com/tnsmetrix/details.aspx?nid=179&week=29&year=2008&type=u .

TNS Metrixin asiakassivustolle sisäänkirjautumalla voi hakea pidemmän ajan
historiaa ja todeta, että kausivauhtelu on ollut ainakin koko 2000-luvun
samantapainen.

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: