Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Suomessa aloitti alkuvuonna 14 uutta aikakauslehteä

Uutiset, Media, | perjantaina 24.08.2007 - Toimitus

Tämän vuoden puolella Suomeen on Aikakauslehtien liiton tietojen mukaan perustettu jo 14 uutta aikakauslehteä. Enemmistö uusista lehdistä syntyy erilaisten harrastusten ympärille. Tiiviit harrastusyhteisöt ja -verkostot kokevat oman lehden tärkeäksi, vaikka useimmilla on myös omat nettisivut keskustelupalstoineen.

Uusien harrastelehtien valikoima on hyvin monipuolinen. Useimmissa ovat taustalla liikunta tai erilaiset pelit. Muun muassa skeittaajat, kamppailulajien harrastajat, elämysretkeilijät sekä roolipelaajat tai pokerinpelaajat löytävät nyt haluamaansa tietoa omista lehdistään.

Aikakauslehdet pystyvät tarttumaan nopeasti ilmassa oleviin kiinnostuksen kohteisiin ja löytämään erilaisille kohderyhmille juuri heitä kiinnostavia aiheita. Uudet lehdet kuvastavat ja jopa ennakoivat hyvin tämän ajan ilmiöitä, toteaa markkinointi- ja tutkimusjohtaja Saara Itävuo Aikakauslehtien Liitosta.

Lukijoiden tiivis yhteisöllisyys antaa pienemmillekin lehdille hyvät lähtökohdat, sillä painosmäärät suurimmalla osalla näistä lehdistä ovat aloitettaessa olleet yleensä alle 30 000. Ero voimakkaasti kasvaneeseen asumisen lehtien ryhmään verrattaessa on suuri, sillä niissä aloituspainosmäärät liikkuvat vähintään 50 000:ssa.

Pojatkin lukevat

Poikien tunnetusti laimeampaa lukuinnostusta on viime vuosina herätelty monilla uusilla, lähinnä harrastuksiin liittyvillä lehdillä. Liikunnan lisäksi esimerkiksi autojen tuunauksesta, moottoripyöristä ja jopa traktoreista on omat lehtensä, jotka kiinnostavat erityisesti nuoria miehiä.

Yleensä ottaen suomalaiset ovat hyvin ahkeria aikakauslehtien lukijoita. Suomessa ilmestyy Kansalliskirjaston tilastojen mukaan noin 3 500 vähintään neljä kertaa vuodessa julkaistavaa aikakauslehtinimikettä. Lehtien sisällöt liittyvät lukijoiden kaikkiin elämänkaaren vaiheisiin.

Kesällä ostetaan enemmän irtonumeroita

Tyypillistä suomalaisille aikakauslehtimarkkinoille on se, että suurin osa lehdistä, peräti 94 prosenttia, tulee tilattuna ja kotiin kannettuna. Kesä on kuitenkin aikaa, jolloin irtonumeroiden kauppa on vilkkaampaa. Irtonumeroiden ostajat ovat oletettavasti keskimäärin nuorempia ja heitä kiinnostavat erityisesti asumiseen ja sisustamiseen liittyvät lehdet. Näiden ostamiseen innostavat varmastikin kesän asumiseen ja rakentamiseen liittyvät messut ja näyttely.

Uudet lehdet ja lehtinimikkeet vuoden 2007 alkupuolella:

+Auto, Plus-Viestintä Oy, 8 krt/v
Bansai, Egmont, 6 krt/v
Elämys, Apali Oy, 4 krt/v
Golf Digest, Yhtyneet Kuvalehdet, 8 krt/v
KG, Yhtyneet Kuvalehdet, 7 krt/v
Le Monde Diplomatique, Voima-kustannus, 4 krt/v
Olivia, Bonnier, 9 krt/v
Oma koti kullan kallis, Plaza Publishing Group, 4 krt/v
Poker Magazine, Monimediatalo Oy NTS, 6 krt/v
Raw, Soul Creations, 4 krt/v
Season Magazine, Almamedia ja Texmoda, 4 krt/v
Stadium Magazine, Forma Publishing,
Taaleri, Hämeen Sanomat, 4 krt/v
Tractor Power, LRF Media Ab, 5 krt/v


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: