Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

STT taas sotajalalla Yleä vastaan. Mediaviikko: STT väärässä

Uutiset, Media, | sunnuntaina 11.01.2009 - Toimitus

Suomen Tietotoimisto STT vaatii Yleä lopettamaan tekstiuutistensa ilmaisen jakelun kauppakeskusten mainostauluille, kirjoittaa HS tänään. STT epäilee Ylen rikkovan toiminnallaan EU:n valtiontukisääntöjä, kun se antaa julkisin varoin tuotetut uutiset ilmaiseksi hyödyntämään kaupallista mainontaa ja liiketoimintaa. Mediaviikko kommentoi: YLE:llä oikeus tiedonvälittämiseen

Ylen tekstiuutisia näkyy näyttötauluilla esimerkiksi Helsingissä kauppakeskus Kampissa ja Vantaalla viihdekeskus Flamingossa sekä Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Yle ei näe toiminnassaan mitään moitittavaa: “Meidän näkökulmastamme kysymys on uutistoiminnan markkinoinnista, jossa Ylen logolle ja uutistoiminnalle saadaan näkyvyyttä”, sanoo YLE Uutisten vastaava päätoimittaja Atte Jääskeläinen.

Lue HS:n juttu

Mediaviikko: YLE:llä oikeus tiedonvälittämiseen vapaasti

Suomen Tietotoimisto Oy ja sen taustalla olevat mediatalot ovat tällä kertaa väärin perustein nousseet sotaan Yleisradiota vastaan. Yleisradiolla on osakeyhtiönä täysi oikeus jakaa uutisiaan muuallekin kuin sen omiin kanaviin, jopa ilmaiseksi, jos se niin haluaa.

STT väittää Yleisradion toimivan julkisin verovaroin. STT lisäksi arvioi, että YLE rikkoo EU:n valtiontukisäännöksiä ja vääristää kilpailua jakamalla aineistoaan ilmaiseksi eri tahoille.

Kun tarkasti arvioidaan Yleisradion asemaa, se ei toimi verovaroin vaan television katsojilta kerättävien lupamaksutulojen eli televisiomaksun avulla.

Lupamaksuja maksaa vain tietty osa suomalaisista, noin 1,9 miljoonaa taloutta. Sellaista maksua, joka perustuu vapaaehtoiseen palvelun ostamiseen ei voida pitää verona. Verot kohdistuvat valtion tai kunnan päätöksellä kaikkiin kansalaisiin pakottavasti.

Lisäksi on muistettava, että pelkästään Yleisradion radiolähetyksiä kuuntelevat eivät ole pitkään aikaan makseet mitään tästä palvelusta. Heitäkin on paljon. Joten mistään uudesta asiasta ei ole kyse, kun puhutaan Yleisradion joko mainostauluihin tai nettiin jakamasta ilmaisesta tiedosta. YLE ei voikaan periä maksua uutisten levittämisestä ilmaiseksi netissä, koska YLE ei ole tietoa myyvä firma samalla tavoin kuin yksityinen liikeyritys.

Yksityisten mediatalojen halun puuttua eduskunnan alaisen Yleisradio-yhtiön toimintaan ymmärtää, koska nyt YLE syö mediayhtiöiden liiketoimintaa. Yksityinen sektori kuitenkin pystyy vastaamaan kilpailuun tuottamalla parempia ja laadukkaampia uutisia ja muuta tietoa, josta yleisö on valmis maksamaan. Yleisradion tuottama tarjonta on viime kädessä poliittisen apparaatin laatimaa, eikä tyydytä kuin osaa kansalaisista. Yksityinen taho pystyy kilpailun keinoin vastaamaan YLEn ehkä härskiltäkin haiskahtavaan, tosin oikeutettuun toimintaan.


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: