Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Selvitys: Median uutisiin ei luoteta

Uutiset, Media, | lauantaina 01.08.2015 - Toimitus

Suomi on tunnetusti maailman kärkimaa lehdistön vapaudessa, mutta siitä huolimatta yhdeksän kymmenestä suomalaisesta ei usko kaikkiin lukemiinsa uutisiin. Alma Median teettämä selvitys kertoo, että suuri osa vastaajista koki epäluottamusta lisääväksi tekijäksi sen, että medioiden kilpailu lukijoista on johtanut niin sanottuun ”klikkijournalismiin”, jossa uutisen tärkeyttä ja onnistumista mitataan sen saamilla klikkauksilla. Vastaajat kokivat, että lukijoita houkutellaan kärjistetyillä ja pahimmillaan harhaanjohtavilla otsikoilla. Myös lehdistön poliittiset sidokset ja taipumus esittää mielipiteet tosiasioina kyseenalaistettiin.

Koulussa opittu medialukutaito tekee suomalaiset kriittisiksi, mutta suuri syy epäluottamukseen on kasvava huoli uutisoinnin laadusta.

Noin 89 prosenttia suomalaisista ei usko kaikkiin lukemiinsa uutisiin, selviää Alma Median teettämästä kyselytutkimuksesta. Kyselyllä kartoitettiin suomalaisten mediakuluttajien asenteita ja mielipiteitä mediakanavien luotettavuudesta ja uutisten uskottavuudesta. Vain vajaa 6 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi luottavansa kaikkeen uutisointiin.

Suomessa kouluissa panostetaan lähdekritiikin ja medialukutaidon opettamiseen, mikä osaltaan selittää tulosta. Kielteisesti vastanneiden perusteluissa korostuivat terveen kriittisyyden ohella kuitenkin huolestuttavat teemat, kuten median viihteellistyminen, sen puolueellisuuden lisääntyminen ja kiihtyvästä julkaisutahdista johtuvat mahdolliset asiavirheet sekä kiristyvä kilpailu lukijoista.

Vaikka internetin myötä suuri osa uutisista tarjotaan sähköisissä kanavissa, luotettavimmiksi uutislähteiksi nousivat kaikilla ikäryhmillä TV-uutiset ja sanomalehdet. Vähiten luotettiin sosiaalisessa mediassa jaettuihin uutisiin.

Vastaajien mielestä uutisesta tekee epäilyttävän erityisesti epäuskottava sisältö (51 % vastaajista), lähteiden epäuskottavuus tai puuttuminen (45 %), median epäluotettavuus (39 %), asiavirhe tekstissä (36 %) ja huonosti kirjoitettu teksti (29 %).

Tulokset osoittavat, suomalaiset ovat laatutietoisia ja tarkkoja mediakuluttajia, jotka kaipaavat ammattimaisesti tuotettua uutissisältöjä ja arvostavat edelleen perinteisiä uutiskanavia. Uutistuottajien halutaan tarjoavan tasokasta journalistista sisältöä kanavasta riippumatta.

Tutkimusyhtiö Cintin toteuttamaan verkkopaneelikyselyyn vastasi 1036 15–70-vuotiasta suomalaista kesäkuussa 2015.


Toimitus

Kommentointi

Hätä arvon antaa

Kristel

17.07.2015

Jos jotain johtopäätöstä voisi tehdä toimittajan ammatin arvostuksen ja työn tulosten arvostuksen välille, niin siinäkin klikkijournalismi vaikuttanee.
Meillä toimittajan ammatin arvostus on laskenut jo hyvän tovin. Esimerkiksi Venäjällä ammattia arvostetaan. Liekö siellä arvostusta nostavat anna politkovskajat ja muut demokratian puolesta taistelevat toimittajat.

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: