Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

SanomaWSOY: Verkkomainonta kasvaa nopeimmin

Uutiset, Media, | torstaina 01.11.2007 - Toimitus

Verkkomainonnan arvioidaan kehittyvän selvästi muuta mediamainontaa nopeammin, arvioi SanomaWSOY osavuosikatsauksessaan. Yhtiö on avannut uusia verkkosivustoja Unkarissa ja Venäjällä sekä laajentanut toimintaansa verkkopelaamiseen. Myös muu mainonta on kasvanut ja niinpä yhtiö on saavuttanut ennätystuloksen, osin liiketoimien myyntienkin ansiosta.

SanomaWSOY on laajentanut digitaalisten palvelujen valikoimaa. Kolmannella neljänneksellä aloittivat esimerkiksi kuluttajasivusto Kirakat.hu Unkarissa ja taloussivusto rb.ru Venäjällä. Itäisen Keski-Euroopan ja Venäjän lisäksi uusia hankkeita ja yritysostoja on ollut myös Hollannissa ja Suomessa, jossa Sanoma Digital toi kesällä markkinoille ensimmäiset uudet palvelunsa ja SWelcom laajensi toimintaansa verkkopelaamiseen. Suomessa vuoden alussa on perustettu uusi tv-kanava ja kaksi uutta radiokanavaa. Syksyllä puolestaan aloitti maksullinen digi-tv-kanava.

Tammi-syyskuussa 2007 mediamainonta kehittyi useimmissa SanomaWSOY:n toimintamaissa myönteisesti. Mainonta Suomessa kasvoi TNS Gallup Adexin mukaan 6 %. Mainonta varsinaisissa sanomalehdissä lisääntyi 6 %, mutta kaupunkilehdissä vain hieman. Työpaikkailmoittelu kasvoi 23 %. Mainonta aikakauslehdissä nousi 3 % ja televisiossa 8 %. ZenithOptimedia ennustaa aikakauslehtimainonnan kasvavan vuonna 2007 sekä Hollannissa että Belgiassa 2 %, mutta laskevan hieman Unkarissa. Tshekissä kasvua odotetaan 8 %. Venäjällä mainonnan sanoma- ja aikakauslehdissä arvioidaan lisääntyvän 24 %. Verkkomainonnan arvioidaan kehittyvän kaikissa näissä maissa selvästi muuta mediamainontaa nopeammin.

SanomaWSOY-konsernin liikevaihto kasvoi 1.1.-30.9.2007 6,3 % ja oli 2 126,7 (1 999,8) milj. euroa. Liikevoitto parani 275,5 (218,5) milj. euroon. Liikevoittoon sisältyi 35,4 (4,3) milj. euroa merkittävimpiä kertaluonteisia myyntivoittoja, joista pääosa kertyi toisella neljänneksellä. Sanoma Magazines, Sanoma, SWelcom ja Rautakirja paransivat tuloksiaan. Kolmannella neljänneksellä konsernin liikevaihto oli 718,6 (688,2) milj. euroa ja liikevoitto nousi 88,5 (80,1) milj. euroon. Tulos osaketta kohden oli kolmannella neljänneksellä 0,36 (0,36) euroa.

“Monipuolinen liiketoimintakokonaisuutemme tasapainottaa vaihteluita neljännesten välillä. Vaikka epävarmuus tulevasta on kasvanut alkuvuodesta, markkinatilanne useimmissa toimintamaissamme vaikuttaa jatkuvan myönteisenä. Vuodesta 2007 tulee meille hyvä”, arvioi toimitusjohtaja Hannu Syrjänen.


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: