Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Sanoman tappio viime vuonna 332 miljoonaa euroa

Uutiset, Media, | perjantaina 07.02.2014 - Toimitus

Sanoma Oyj teki viime vuonna rajun tappion, 332,3 miljoonaa euroa. Tulos heikkeni edellisvuodesta peräti 323,1 prosenttia. Henkilöstön määrä supistui 784:llä. Kuluvalle vuodelle yhtiö ennakoi myös heikkoja näkymiä.

Sanoma Oyj:n liikevaihto laski 6,6 prosenttia edellisvuodesta. Liikevaihtoa kuitenkin kertyi vielä 2,218 miljardia euroa.

Toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen arvioi, että vuonna 2014 Sanoma odottaa rakennemuutoksilla oikaistun liikevaihdon laskevan jonkin verran verrattuna vuoteen 2013. Liikevoittomarginaalin ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan olevan edellisvuotta alhaisemmalla tasolla (2013: 7,0 %).

Toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen kertoo, että yhtiö keskittää vastedes liiketoimintaa rakenteellisesti houkutteleville markkinoille ja digitaalisiin palveluihin. Liiketoiminnalla on kaksi peruspilaria: johtava monikanavainen kuluttajamedialiiketoiminta ja kasvava osuus digitaalisen median markkinoista niin Suomessa kuin Hollannissa, sekä ainutlaatuisesti asemoitu oppimisliiketoiminta useilla valitsemillamme markkinoilla.

Sanoman uudistumisessa on pohjimmiltaan kyse tarjontamme uudistamisesta. Tekemämme valinnat antavat meille mahdollisuuden keskittyä täysimääräisesti niille alueille ja liiketoimintoihin, joilla on paras muutos- ja kasvupotentiaali, Kaukonen sanoo.

"Hollannin aikakauslehtiliiketoiminnassa keskitymme valikoituihin vahvoihin aikakauslehtibrändeihin viidellä määritellyllä sisältöalueella. Lehtiportfolion järkeistäminen etenee suunnitellusti. Katsojaosuutemme Hollannin TV-liiketoiminnassa on säilynyt vuoden 2012 tasolla. Digitaalisten palveluiden myynti oli vahvassa kasvussa neljännellä neljänneksellä."

"Suomessa, maan suurin sanomalehti Helsingin Sanomat organisoi toimituksensa uudelleen ja julkisti useita journalistisia ja sisältöön liittyviä uudistuksia pyrkiessään yhä paremmin vastaamaan lukijoidensa tarpeisiin. Investoinnit videoalustaan ja digitaalisiin palveluihin ovat luoneet perustan digitaalisen kuluttajamedian uusille tuotoille. Sanoman digitaalisten palvelujen mobiilikäyttö ylitti työasemakäytön vuoden 2013 lopussa. Uusi yhdistetty Sanoma Media Finland parantaa yhteistyötä ja pyrkii yhdistämään monikanavatarjontansa edut."

"Vuonna 2014 jatkamme muutosstrategiamme toteuttamista. Kiihdytämme kehitysvauhtia kuluttajille, mainostajille ja opettajille suunnatuissa tuotteissa ja palveluissa. Konserninlaajuinen kulusäästöohjelma auttaa Sanomaa rahoittamaan tulevaisuuden kasvua varten tarvitsemamme investoinnit.”

Sanoman näkymät perustuvat kolmeen merkittävään tekijään: (1) tärkeimpien toimintamaiden heikon taloudellisen kehityksen ja printtimarkkinoiden alavireen vaikutus liikevaihtoon ja liikevoittoon, (2) Sanoman 100 milj. euron kustannussäästöohjelman vahva positiivinen vaikutus, ja (3) kasvavat panostukset digitaalisen liiketoiminnan kasvuun kuluttajamediassa sekä Learning-segmentin laajentumiseen tutorointimarkkinalle ja kehittyviin maihin.

Keskipitkän aikavälin näkymät

Strategisen uudelleenjärjestelyn edetessä Sanoma odottaa, että vuodesta 2016 lähtien rakennemuutoksilla oikaistu konsernin liikevaihto palaa kasvu-uralle. Liikevoittomarginaalitavoite ilman kertaluonteisia eriä on noin 10 % liikevaihdosta. Sanoman tavoitetaso nettovelan suhteelle käyttökatteeseen (EBITDA) on alle 3,5.

Sanoma Oyj:n pörssitiedote


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: