Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Sanomalle ajolähtö Venäjältä?

Uutiset, Media, | perjantaina 26.09.2014 - Toimitus

Venäjän duuma on hyväksynyt murskaäänin 434-1, että ulkomaalaisten mediaomistus on laskettava nykyisestä 50 prosentista kahteenkymmeneen. Venäjän median riippumattomuuden rippeetkin ovat sen jälkeen menneet. Lakia ajetaan voimaan pikavauhtia.

Laki merkitsee käytännössä median ulkomaisen omistuksen kansallistamista siltä osin, koska median osakkeille on vaikea löytää ostajaa. Tämän on huomannut mm. Sanoma-yhtiö, joka on hakenut ostajaa Venäjän liiketoimilleen jo tovin aikaa. Sanomalle tämä saattaa merkitä, että Venäjältä on pakko poistua häntä koipien välissä.

Mediaomistuksen tarkoituksena on estää Venäjän nykyhallinnon vastainen tiedonvälitys. Ottamalla myös ulkomaiset mediatalot haltuunsa presidentti Vladimir V. Putin pystyy kontrolloimaan laajasti Venäjän tiedonvälitystä. Tällä hetkellä valtio hallitsee jo televisiokanavia.

Venäjän suurimman talouslehden Vedomostin omistavat Finacial Times, Dow Jones ja Sanoma-konserni. Sanoman venäläisiä julkaisuja ovat myös Cosmopolitan, Esquire, National Geographic, Men´s Health sekä uutislehti Moscow Times.

Ruotsalainen Bonnier kustantaa Pietarissa talouslehti Delovoy Petersburgia. Ruotsalainen TV-yhtiö MTG omistaa 38 prosenttia venäläisestä TV-kanava CTC-mediasta, josta yhtiö joutuu luopumaan.

Lakiesityksen tekijä Vadim Dengin perustelee ehdotustaan, että uusi kylmä sota, informaatiosota edellyttää Venäjältä tiukentuvia toimia. Hän väittää, että länsi käyttää mediaa hyväkseen hyökätäkseen Venäjän hallitusta vastaan.

New York Timesin mukaan Vedomostin päätoimittaja Leonid Bershdisky pitää median ulkomaista omistusta ainoana keinona, joka on suojellut Venäjän median riippumattomuutta. Kun sekin loppuu, tämä pienikin suoja on kadonnut, hän murehtii.

Lakialoitetta vastusti ainoastaan Dmitry G. Gudkov, joka on osallistunut opposition mukana mielenosoituksiin.

http://www.hs.fi/ulkomaat/aihe/venajanmedia/


Toimitus

Kommentointi

info kulkee kyllä

Ossaus

26.09.2014

Kantaisikohan radio- ja televisiosignaalit käyttökelpisina nykyiseen Neukkulaan kuten ennenvanhaan?


Miksi

kyselijä

30.09.2014

Lainaus:
---------------------------------------------------------------------
"Kantaisikohan radio- ja televisiosignaalit käyttökelpisina nykyiseen Neukkulaan kuten ennenvanhaan?
"
----------------------------------------------------------------------
Miksi sinne pitäisi infota ja mitä? Ei kai se Neukkula ole Kokoomuksen veljespuolue, vallassa oligarkki diktaattori Putin.

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: