Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Sanomalehtikustantajat: Nettimainonta ei paikkaa printin menetyksiä

Uutiset, Media, | keskiviikkona 02.12.2009 - Toimitus

Lähiaikoina ei ole näköpiirissä, että sanomalehtien digitaalisen mainonnan tulot korvaisivat printin kokemaa menetystä. Paine uusien liiketoimintamallien keksimiseen kasvaa kovaksi mediateollisuudessa, toteaa Maailman sanomalehtien kustantajien liitto.

Liitto (WAN-IFRA) on pitänyt tällä viikolla vuosikokoustaan Intian Hyderabadissa. Pääaiheena on ollut maksullisuuden toteuttaminen nettimediassa.

Hakukoneet vievät valtaosan internetin mainonnasta. Vain muruset jäävät sisällön tuottajille. Viime vuonna maailman painetun median mainostulot olivat noin 182 miljardia dollaria. Digitaalisen mainonnan osuus sanomalehdissä oli alle kuusi miljardia dollaria.

PricewaterhouseCoopers ennakoi nettimainoksien myynnin kasvavan vuoteen 2013 mennessä vain 8,4 miljardiin.

Samaan aikaan kuitenkin printtimainonnan osuuden odotetaan kovasti supistuvan. PwC ennakoi, että vuonna 2013 printti ja digitaalinen mainonta tuovat yhteensä vähemmän tuloja kuin printti yhteensä viime vuonna.

Uusia liiketoimintamalleja siis kaivataan. Jos sanomalehdet haluavat säilyttää johtavan sisällön tuottajan asemansa, jonkun on maksettava sisällöstä, liitto huomauttaa. Ratkaisua sanomalehden kustantajat eivät kuitenkaan ole vielä keksineet.


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: