Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje
uutisen kuva

Ilta-Sanomien mobiiliversio iPhonelle on toimiva ratkaisu.

Sanomalehtien ilmaiset mobiilisovellukset kummastuttavat

Media, | tiistaina 17.07.2012 - Paavo Vasala

Suomessa jo 34 sanomalehdellä on oma mobiilisovellus (”app”), jonka avulla lehteä voi lukea älypuhelimen tai tablettitietokoneen kautta. Kummallista, että sovellukset ovat ilmaisia, eikä niissä ole edes mainoksia. Ilmaistarjonta syö lehtien liiketoimintaa. Miksi varsinkin pörssilistatut lehtitalot ovat alkaneet tehdä tällaista sosiaalista journalismia? Osakkeenomistajien kannalta menettely on täysin käsittämätöntä.

TNS-Gallupin Metrix-mittauksessa suosituimmilla sanomalehtien mobiilisivuilla on jopa yli kaksi miljoonaa viikkokäyntiä. Suosituimmat sanomalehtien mobiilipalvelut on Ilta-Sanomilla (2 066 169 käyntiä viikolla 26), Iltalehdellä (1 614 228 käyntiä) ja Helsingin Sanomilla (1 624 228 käyntiä).

Sanomalehtien Liiton tuoreen selvityksen mukaan 20 päivälehdellä eli 4−7 kertaa viikossa ilmestyvällä sanomalehdellä on oma mobiilisovellus. Suomessa ilmestyy 48 päivälehteä.

Enintään kolme kertaa viikossa ilmestyvistä sanomalehdistä on 14 lehdellä oma mobiilisovelluksensa. Liiton jäsenlehdistä 133 sanomalehteä ilmestyy 1−3 kertaa viikossa.

Ilta-Sanomien mobiilisovellus on toiminnallisesti erinomainen ja visuaalisesti hyvä. Sisällöllisesti se on erittäin monipuolinen. Niinpä ei tule mieleenkään enää ostaa painettua lehteä kaupasta. Ei ole ihme, että lehden painosmäärä laskee kuin lehmän häntä.

IS kuitenkin elää irtonumerojen myynnistä ja lehden mainoksista. Mutta kun joka päivä mobiilisovelluksella on liki 300.000 ilmaislukijaa, bisnes vuotaa kuin seula. Nämä lukijat eivät tuota lehden tekijälle senttiäkään. IS:n mobiilisivuilla ei ole yhtään ulkopuolista mainosta. Voidaan päätellä, että mobiilisovellus tekee vain tappiota.

Lukijan kannalta mobiilisovellukset ovat miellyttäviä ja käyttökelpoisia. 

On kuitenkin pakko kysyä, miksi arvostetut lehtitalot tekevät hyväntekeväisyystyönä journalismia kuin laupiaat samarialaiset. Lehtitalojen pörssiosakkeita omistavien on syytä olla todella huolissaan, koska yhtiöt ovat luopuneet liiketalouden noudattamisen periaatteista tarkoituksellisesti.


Paavo Vasala

Yhteiskuntatieteiden maisteri, (tiedotusoppi) Tampereen Yliopisto. Työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Perustaja ja osakas sekä hallituksen puheenjohtaja Koodiviidakko Oy:ssä vuodesta 2005. Liiketoimintana digitaaliset markkinoinnin ja viestinnän pilvipalvelut, Viidakko-tuotteet, verkkomedian uutisseuranta Webnewsmonitor.com, Somemonitor.com sekä tiedotepalvelu ePressi.com. Wasala Oy:n kautta toimina viestinnän konsultointi ja yrityskehittäminen, rahoitus. Megalon Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja, verkkokauppa.

Kommentointi

Rautapupu

17.07.2012

Hmm mitäs lie Paavo Vasala ajatellut, kun ei ole tullut mieleen että app:sit todellakin ovat yleensä ilmaisia, mutta itse lehden tilaaminen yleensä on maksullista !


Monenlaista mainontaa

mobiilikäyttäjä

30.07.2012

Vai voisiko mainonta olla käyttäjän sijainnin mukaan kohdistettua?

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: