Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Sanoma ostaa osuuksia TV-yhtiöistä Benelux-maissa

Uutiset, Elokuvat & TV, Media, | keskiviikkona 20.04.2011 - Toimitus

Sanoma on sopinut ostavansa SBS:n televisiotoiminnan Hollannissa ja Belgiassa ProSiebenSat.1:ltä yhdessä vahvojen paikallisten kumppanien kanssa. Sanoma arvioi kirjaavansa kaupasta noin 900 milj. euroa liikearvoa.

Hollannin kaupassa Sanoman kumppani on Talpa Media ja Belgian kaupassa Corelio sekä Wouter Vandenhaute & Erik Watté. Yritysjärjestelyn arvo on yhteensä 1 225 milj. euroa. Hollannin yritysosto edellyttää maan kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Yritysjärjestely arvioidaan saatavan päätökseen kesän aikana.

SBS:n Hollannin toiminnot ostetaan yhdessä Talpa Median kanssa siten, että Sanoma saa 67 % ja Talpa Media 33 % yhteisyrityksen osakkeista. Talpa Media on tv-alan yrittäjän John de Molin sijoitusyhtiö. Belgiassa Sanoman kumppanit ovat mediakonserni Corelio sekä Wouter Vandenhaute & Erik Watté, Flanderin johtavan tv-tuotantoyhtiö Woestijnvisin perustajat. Kukin partneri omistaa 33,3 % yhtiöstä.

Ostettujen yhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2010 oli 404 milj. euroa ja liikevoitto noin 110 milj. euroa (pro forma, luvut tilintarkastamattomia), ja ne raportoidaan jatkossa osana Sanoma Media -liiketoimintaryhmää. Hollannin toiminnot sisältyvät Sanoman lukuihin kokonaisuudessaan. Hollannin nykyinen johto jatkaa yhtiössä ja raportoi hallintoneuvostolle, johon Sanoma nimittää neljä jäsentä ja Talpa Media kaksi jäsentä. SBS:n Belgian toiminnot tulevat osaksi De Vijveriä, jonka toimitusjohtajaksi tulee Wouter Wandenhaute. Yhtiön uuteen hallitukseen tulee kolme jäsentä kustakin osakasyhtiöstä.

"Sanoman tavoite on rakentaa vahvat asemat tärkeimmillä mediamarkkinoillamme. Tämän merkittävän tv-toiminnan oston myötä Sanomasta tulee johtava mediatoimija Hollannissa ja merkittävästi vahvempi Belgiassa. Vahvat brändimme, sisältöosaamisemme aikakauslehdissä ja korkeatasoiset digitaaliset toimintomme yhdistettynä SBS:n televisiotoimintaan ja kumppaniemme luovaan ohjelmaosaamiseen ovat täydellisiä rakennuspalikoita muuttuvassa mediaympäristössä ja mahdollistavat perinteisten medioiden rajat ylittävien uusien palvelujen ja ratkaisujen tarjoamisen", sanoo Sanoman toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen.

"Uskomme, että yhdistämällä mediatoimintojamme uudella tavalla luomme tulevaisuudessa todellista uuden sukupolven mediatarjontaa."

"Olen iloinen, että saamme kumppaneiksemme menestyvät paikalliset tv-tuotantotalot. Talpa Median ja Wouter Vandenhauten & Erik Wattén kautta saamme ensiluokkaista sisältöä. Yhtiöillä on osaamista kansainvälisesti menestyvien konseptien ja parhaiden paikallisten tv-ohjelmien kehittämisessä. Tämän ansiosta voimme kehittää hankittuja televisiokanavia edelleen", Kaukonen jatkaa.

"Aikakauslehti-, verkko- ja mobiililiiketoimintamme yhdistettyinä televisioon mahdollistavat sen, että Sanoma Media voi tarjota kuluttajille Hollannissa ja Belgiassa inspiroivaa ja nautinnollista tietoa ja viihdettä missä tahansa, milloin tahansa, ja juuri sillä tavalla kun he haluavat", sanoo Sanoma Median toimitusjohtaja Eija Ailasmaa. "Uusi tarjontamme antaa meille mahdollisuuden olla kehittämässä mediamarkkinoita etujoukoissa."

"Television osuus ihmisten median parissa käyttämästä ajasta on edelleen suuri. Mainostajille tv tarjoaa tehokkaimman kanavan tavoittaa nopeasti suuri joukko kuluttajia. Lisäksi television avulla voidaan tavoittaa hyvin kohdennetutkin yleisöt, aiempaa paremmin myös verkossa", Sanoma Entertainmentin toimitusjohtaja Anu Nissinen sanoo.

"Olemme erittäin tyytyväisiä siitä, että ostajaksi löytyi vahvat, perinteikkäät mediatalot. Toivotamme Sanomalle ja sen kumppaneille menestystä", ProSiebenSat.1:n toimitusjohtaja Thomas Ebeling sanoo.

 Hollannin johtava mediayhtiö

SBS on Hollannin toiseksi suurin televisioyhtiö mainosmarkkinaosuudella mitattuna. Sen liikevaihto vuonna 2010 oli 316 milj. euroa. Kaupassa Sanoma ja Talpa Media saavat televisiokanavat SBS 6, NET5 ja Veronica (27 % televisiomainosmarkkinoista) sekä tv-lehtiliiketoiminnan. Nämä yhdistettyinä Sanoma Median olemassa oleviin vahvuuksiin tekevät Sanomasta yhden Hollannin johtavista mediatoimijoista, jolla on erittäin mielenkiintoinen monimediatarjonta. Talpa Median arvokas televisio-osaaminen sekä parhaat paikalliset sisällöt ja tv-persoonat mahdollistavat SBS:n katselu- ja mainososuuksien kasvattamisen.

"Vahvojen brändien talona Sanoma on erinomainen kumppani. Talpa Content- ja Talpa Productions -yhtiöt saavat tässä kaupassa kolme uutta tv-kanavaa, joille ne voivat kehittää ja tuottaa formaatteja. Lisäksi meillä on valtavasti yhteistyömahdollisuuksia Sanoman lehtien ja verkkopalvelujen kanssa. Sekä mediaan keskittyvänä sijoittajana että sisällöntuottajana olen erittäin iloinen tästä ainutlaatuisesta mahdollisuudesta", John de Mol toteaa.

 Johtava televisiotoimija Flanderin alueella

 Belgiassa SBS toimii hollanninkielisillä markkinoilla, joilla se on toiseksi suurin kaupallinen televisiotoimija. SBS:n liikevaihto Belgiassa oli 88 milj. euroa vuonna 2010. Yhtiöllä on televisiokanavat VT 4 ja VIJFTV, joilla on 27 % osuus Flanderin alueen televisiomainosmarkkinoista. SBS:n ostaa De Vijver, jonka omistajiksi tulevat Sanoma, Corelio ja Wouter Vandenhaute & Erik Watté yhtä suurilla omistusosuuksilla. SBS:n Belgian toimintojen lisäksi De Vijver omistaa tv-tuotantoyhtiö Woestijnvisin sekä viikkolehti Humon.

 "Sanoma, Corelio ja Wouter Vandenhaute & Erik Watté ovat toisiaan erinomaisesti täydentävät kumppanit. Tämän järjestelyn toteuttaminen yhdessä edesauttaa mahdollisuuksiamme menestyä. Yhteisyrityksemme tuo uutta virtaa Belgian tv-markkinoille, mikä hyödyttää sekä katsojia että mainostajia", Corelion toimitusjohtaja Luc Missorten sanoo.

 

Kaupan yksityiskohdat

 

Yrityskaupan arvo on yhteensä 1 225 milj. euroa. Ostettujen yksiköiden yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2010 oli 404 milj. euroa ja liikevoitto 110 milj. euroa. Sanoma arvioi kirjaavansa kaupasta noin EUR 900 milj. euroa liikearvoa. Vuodesta 2012 alkaen järjestelyllä arvioidaan olevan myönteinen vaikutus Sanoman osakekohtaiseen tulokseen.

Sanoman taloudellisia neuvonantajia kaupassa olivat ING Corporate Finance ja Nordea (co-advisor). Lainopillinen neuvonantaja oli Clifford Chance LLP. Talpa Median taloudellinen neuvonantaja oli Bank of America Merrill Lynch ja lainopillinen neuvonantaja oli Allen and Overy.

Kaupan rahoitus

Hollannin ja Belgian toiminnot rahoitetaan erikseen. Sanoman oman pääoman ehtoinen osuus, 566 milj. euroa rahoitetaan uudella velalla. Kaupan seurauksena Sanoman konsolidoitu nettovelka, mukaan lukien oman pääoman ehtoinen rahoitus ja järjestelyyn kuuluva konsolidoitu velka, kasvaa arviolta noin 900 milj. eurolla ja on noin 1,9 mrd. euroa. Rahoituskokonaisuuden pääjärjestäjiä ovat BNP Paribas, ING Bank N.V. ja Nordea. Kauppa ei vaikuta Sanoman olemassa olevien luottosopimusten rahoituskustannuksiin. Sanoman rahoitusasema säilyy konsernin rahoituspolitiikan määrittelemien rajojen sisällä. Sanomalla on edelleen riittävästi liikkumavaraa rahoituskovenanttien suhteen.

Sanoman näkymät vuodelle 2011 paranevat

Kaupan myötä Sanoman liikevaihdon odotetaan nousevan jonkin verran ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan paranevan hieman vuonna 2011. Aiemmin liikevaihdon ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä odotettiin laskevan hieman, jos elokuvatoimintojen kauppa, josta tiedotettiin 21.3.2011, toteutuu. Kaupan seurauksena Sanoma Median liikevaihdon arvioidaan kasvavan merkittävästi ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä odotetaan paranevan hieman. Aiemmin liiketoimintaryhmän liikevaihdon arvioitiin olevan vuoden 2010 tasolla ja liikevoittojen ilman kertaluonteisia eriä laskevan hieman.

 


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: