Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje
uutisen kuva

Raportin mukaan Hesarin siirtyminen tabloidiin ei tuo onnea varmuudelta. Juttujen määrä on vähentynyt tabloidiin siirtymisen jälkeen. Hesarissa etenkin ulkomaiden ja urheilun osuus on pienentynyt merkittäväst.

Raportti: Tabloidiin siirtyminen riskipeliä

Uutiset, Media, | torstaina 05.12.2013 - Toimitus

Tampereen yliopiston Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskuksen raportin mukaan sanomalehden tabloidiin siirtyminen on ristiriitainen ratkaisu, jolla ei välttämättä voida varmistaa lehden selviytymistä. Ilmoittajat eivät ole ymmärtäneet, miksi puolikassivusta pitää maksaa koko sivun hinta. Raportissa on tarkasteltu Helsingin Sanomien ja Satakunnan Kansan tabloid-uudistusten onnistumista.

Esa Reunasen toimittamassa julkaisussa todetaan, että tutkimus ei anna yksiselitteistä vastausta siihen, kannattaako lehden siirtyä broadsheet-koosta tabloidiin. Lähinnä se vahvistaa, että sanomalehtialan yleiset trendit vaikuttavat lehtiin sivukoosta riippu matta.

Lukijatutkimuksen mukaan kuitenkin lehden pieni koko sinänsä miellytti ihmisiä, mutta samalla lehden sisällön koettiin pikemminkin heikentyneen kuin parantuneen. Hiukan kärjistäen, nuorten joukossa tabloidi herätti uteliaisuutta, keski-ikäisten joukossa ärtymystä ja iäkkäimpien keskuudessa ehkä nostalgiaa broadsheetiä kohtaan, julkaisussa todetaan.

"Tutkimuksemme osoitti myös, että ilmoitusmarkkinoin nissa sivukoon muutos on iso haaste, ja siinä mitä ilmeisimmin on mahdollista myös epäonnistua. Toimitushaastattelujen perusteella tabloidiin vaihtaminen taas näyttäisi pikemminkin mahdollisuudelta kuin riskiltä: molemmissa tarkastelluissa toimituksissa uudistukseen oli suhtauduttu epäillen ja jopa vastustaen, mutta hankkeen edetessä tabloidiin oli tykästytty, ja haastatteluista syntyi vaikutelma, että avoimen valmistelun ansiosta tabloidi-uudistus jopa paransi toimitusten yhteishenkeä."

"Kaikkiaan tutkimuksen perusteella voikin yhtyä Hannu Pulkkisen (2008, 83) tiivistykseen, että formaatin muu tos sinänsä ei auta lehteä menestykseen, vaan mieluum minkin se voi olla katalyytti sisällön parantamiseen, johon lukijat sitten reagoivat positiivisesti. Tärkeää olisi siis saada lukijat vakuuttumaan sisällön parantumisesta."

Tämän tutkimuksen perusteella tabloidisaation pelko näyttää ainakin vielä toistaiseksi vaikuttavan lukijoiden odotuksiin, ja siksi sisällöllä vakuuttamisen olisi onnistu akseen oltava erityisen vakuuttavaa.

Lue lisää tutkimuksesta 


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: