Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje
uutisen kuva

Ylen Radio Suomi menettää koko ajan kuulijoita muille, vaikka onkin yksittäisistä kanavista ylimoimaisesti suosituin edelleen.

Radion kuuntelu pirstaloituu

Uutiset, Media, | keskiviikkona 13.02.2013 - Toimitus

Finnpanelin Kansallinen radiotutkimus kertoo radion olevan tärkeä media suurimmalle osalle suomalaisista. Vaikka suomalaiset ovat edelleen kanavauskollista kansaa, lisääntynyt kanavatarjonta on kasvattanut kuunneltujen kanavien määrää. Keskimääräinen kuunteluaika on yli kolme tuntia.

Radion asema mediakentässä on tuoreen tutkimuksen mukaan edelleen vankka. Päivittäin radio tavoittaa yli neljäviidesosaa kaikista suomalaisista, ja sillä on yli miljoona kuuntelijaa arkisin klo 7.00–16.30 välillä. Kolmannes alle 45-vuotiaiden kuuntelusta tapahtuukin työpaikalla.

Keskimääräinen kuunteluaika on 3 tuntia ja 7 minuuttia. Kuunteluaika jakaantuu lisääntyneen tarjonnan myötä yhä useamman kanavan kesken. Lähes kolmannes kuuntelee vähintään neljää kanavaa.Tästä huolimatta kansalaisten kiintymys omaan tuttuun kanavaansa on edelleen vahva. Vaikka jokaisella suomalaisella on asuinpaikastaan riippuen mahdollisuus kuunnella 13–24 eri radiokanavaa, kuuntelemme päivän aikana keskimäärin edelleen vain 1,5 kanavaa.

–Eri-ikäiset ihmiset kuuntelevat radiota eri tavoin: vanhimmat radionkuuntelijat pysyvät uskollisina omalle kanavalleen ja viihtyvät päivittäin pitkiä aikoja radion parissa. Alle 50-vuotiailla suosikkikanavien lista on pidempi ja he vaihtavat kanavaa useammin, toteaa Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Sandell.

Suomen kuunnelluin radioasema on YLE Radio Suomi, jonka kanavaosuus on suurin 35 prosentin osuudella. Radio Nova on puolestaan Suomen kuunnelluin yksityinen kanava 9 prosentin osuudella.


Toimitus

Kommentointi


Nimi:

Otsikko:

Kommentti: