Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Printtimedian nollavero epäoikeudenmukainen verkkomedialle

Media, | lauantaina 28.05.2011 - Paavo Vasala

Sanoma- ja aikakauslehtien tilausmaksujen nollaverokannasta luopuminen on tärkeää mediayritysten tasapuolisen kohtelun vuoksi. Printtimedia saa muutoin jatkossakin verkkomediayrityksiin nähden epäoikeudenmukaisen kilpailuedun lainsäätäjän taholta. Verkkomediafirmat joutuvat maksamaan 23 prosentin arvonlisäveron koko toiminnastaan.

Sanoma- ja aikakauslehtien tilausmaksujen nollaverokannasta luopuminen on tärkeää mediayritysten tasapuolisen kohtelun vuoksi. Printtimedia saa  muutoin jatkossakin verkkomediayrityksiin nähden epäoikeudenmukaisen kilpailuedun lainsäätäjän taholta. Verkkomediafirmat joutuvat maksamaan 23 prosentin arvonlisäveron koko toiminnastaan.

Hallitusneuvottelujen aikana on noussut esiin ministeriön vaatimus lehtien verottamisesta samoin ehdoin kuin muutakin liiketoimintaa. On erittäin vaikea hyväksyä, että printtimedia saa vuodessa 200 miljoonan euron alennuksen veroihinsa liiketoiminnan harjoittamisesta. Suomessa printtitalot ovat edelleen hyvin kannattavia ja ne kykeneviä maksamaan tuollaisen summan keveästi.

Lehtien tilausmaksujen osuus on 40-60 prosenttia myynnistä. Mainosmyynnistä tulee sanomalehdissä edelleen suurin osa tuloista, mistä lehtiyhtiöt maksavat asianmukaisen arvonlisäveron, 23 prosenttia.

Media-alan järjestöt, Journalistiliitto ja Viestinnän Keskusliitto, ovat lähettäneet kiukkuisen kirjeen hallitusneuvottelijoille säätytalolle, jotta veroa ei koroteta. Perustelut ovat hyvin ontuvia, hataria ja vääriä. Sen sijaan printtimedian olisi kunnioitettava tasavaltalaista toimintapaa, jossa kaikki osallistuvat tasavertaisesti verojen maksuun. Nyt upporikkaat vanhat lehtitalot saavat aivan kohtuuttoman armonpalan verrattuna itsenäisesti markkinoille tuleviin pieniin verkkomediafirmoihin, jotka pulittavat jokaisesta eurosta 23 prosenttia valtiolle.

Toivottavasti hallitusneuvottelijat pitävät oikeudenmukaisuuden kunniassa ja asettavat lehdillekin 23 prosentin veron koko toiminnasta. Poliitikkojen ei ole mitään syytä alistua vanhan median painostukseen, jota se nyt harjoittaa säätytalon nurkilla.

Avuttomin yritys nujertaa hallitusneuvottelijoiden kaavailut oli HS:n pääkirjoitus, jossa verottomuutta koetettiin perustella mitä laajakantoisimmilla yhteiskunnallisilla syillä. Näihin ei ole aihetta uskoa, koska printtitalojen tarkoituksena on pelkästään ahneus pitääkseen itsellään väärin perustein 200 miljoonaa euroa veronmaksajien rahoja verkkomediayritysten kustannuksella.

 

 

 

 


Paavo Vasala

Yhteiskuntatieteiden maisteri, (tiedotusoppi) Tampereen Yliopisto. Työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Perustaja ja osakas sekä hallituksen puheenjohtaja Koodiviidakko Oy:ssä vuodesta 2005. Liiketoimintana digitaaliset markkinoinnin ja viestinnän pilvipalvelut, Viidakko-tuotteet, verkkomedian uutisseuranta Webnewsmonitor.com, Somemonitor.com sekä tiedotepalvelu ePressi.com. Wasala Oy:n kautta toimina viestinnän konsultointi ja yrityskehittäminen, rahoitus. Megalon Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja, verkkokauppa.

Kommentointi

Pieni korjaus?

28.05.2011

"verkkomediafirmoihin, jotka pulittavat jokaisesta eurosta 23 prosenttia valtiolle."

Jos verkkomedian veroton myynti on 1.23 euroa, niin valtiolle tästä pitää tilittää 23 senttiä eli 0.23/1.23 * 100 % = 18.7 %.

Itse juttu muuten täysin asiaa. Lisäksi järjetöntä on painettujen kirjojen 9% ALV samalla kun (ympäristöä selvästi vähemmän kuormittavasta) e-kirjasta peritään ALV:a 23% mukaan. Tämä veroetu joutaa ihan samaan roskakoriin kuin painettujen lehtien veroetu.


(Ei otsikkoa)

28.05.2011

Lainaus:
---------------------------------------------------------------------
Jos verkkomedian veroton myynti on 1.23 euroa, niin valtiolle tästä pitää tilittää 23 senttiä eli 0.23/1.23 * 100 % = 18.7 %.
----------------------------------------------------------------------
Pahoittelen mokaa, tarkoitin tietysti "Jos verkkomedian _verollinen_ myynti on...".

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: