Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Pelastaako maksumuuri ?

Media, | perjantaina 24.08.2012 - Paavo Vasala

Helsingin Sanomien päätös siirtyä maksumuurin käyttöön verkkolehdessään on iso muutos suomalaisessa mediakentässä. Aiemmin vapaata lukuoikeutta puolustanut lehtitalo on kääntänyt kelkkansa 180 astetta, kun se on huomannut, että muuallakin maailmassa peritään maksua verkkolukemisesta entistä useammin.

Maksumuurin käyttö on kuitenkin Hesarissa ilmeisesti vain osittaista. Osa aineistosta on vapaasti luettavissa.

Suomessa Kauppalehti on siirtynyt alkukesästä osittaiseen maksumuuriin, mistä saadaan kuulla kokemuksia vasta syksyn kuluessa. Maakuntalehdistä Keskisuomalainen on kokeillut maksumuuria, mutta sen tulokset lienevät varsin laihoja.

Maksumuuri on ollut käytössä Yhdysvalloissa talouslehti Wall Street Journalissa jo vuosikymmenen ajan. Tulokset ovat hyviä. Myös brittiläinen Financial Times on siirtynyt maksullisuuteen. Samaan aikaan kun paperilehden levikki laskee jatkuvasti reippaasti, digitaalisen version tilaukset ovat lisääntyneet. Nyt FT:n printin levikki on noin 600.000 ja digiversion reilu 300.000, missä on huhti-kesäkuussa kasvua 31 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. FT.fi tuottaa voittoa.

Talouteen ja muuhun erikoisalaan keskittyneet julkaisut voivat siis pystyttää maksumuurin saadakseen tuloja. Niiden tarjoama sisältö on sen verran ainutlaatuista ja monien työssä tarpeellista, että sisällöstä kannattaa maksaa. Näiden julkaisujen tulevaisuus näyttää valoisalta, toistaiseksi.

Mediayrittäjä Rupert Murdoch on innokkaasti ajanut maksumuuria lehtiinsä. Nyt hän on perääntymässä mm. New York Postin osalta iPadissa. Syynä lienee se, että sisältö ei sittenkään ole riittävän arvokasta ja iPad on erilainen jakelukanava ansaintalogiikaltaan kuin nettiselain. Uudet teknologiset sovellukset voivat vielä muuttaa pelikenttää olennaisesti varsin nopeastikin.

Maksullisuuden on käynnistänyt myös perinteinen New York Times, joka on pahassa ahdingossa paperilehdellään. Yhtiö on saanut maksullisia asiakkaita ilmeisesti noin 100 miljoonan dollarin edestä, mutta se ei paljon auta, kun tulojen tarve on moninkertainen, jotta lehti selviää jatkossa. Yleislehtenä NYT:n aineisto ei ole varsinaisesti uniikkia, joten sen kilpailutilanne on erittäin vaikea.

Maksumuureja ovat alkaneet pystyttää myös monet muut johtavat sanomalehdet eri puolilla Yhdysvaltoja. Vasta hieman myöhemmin nähdään, onko näistä toimista lehtitalojen pelastajiksi.

Yleisten sanomalehtien maksumuurien haasteena on juuri sisällön yleisyys. Miksi maksaa esimerkiksi Hesarille uutissisällöstä, joka on löydettävissä hetkessä ilmaiseksi mm. Yleisradiosta, Uudesta Suomesta, MTV3:sta? Lisäksi STT levittää nopeasti uutiset myös kymmenille muille ilmaisille nettisivustoille. Täytyy lisäksi huomata, että radio ja televisio lähettävät varsin taustoittavia uutisia ja ajankohtaisohjelmia runsaasti.

HS:n maksumuuri on todella haasteellinen, enkä jaksa uskoa, että HS:n nykyisen, entisestäänkin viihteellistyneen sisällön takia maksullista nettiversiota kannattaa ostaa. Niin uniikkia sisältöä, että HS päihittäisi esimerkiksi Yleisradion, ei yksinkertaisesti uutisrintamalla ole olemassa. Suomessa markkinatilanne on erilainen kuin niissä maissa, joissa verovaroilla ei kustanneta journalistista tiedonvälitystä. Jos HS palaa täysin heavy usereita palvelevaksi laatulehdeksi, ostajia saattaa ilmaantua, mutta silloin sisältö on ihan muuta kuin nykyisessä Hesarissa.

Kauppalehden kuitenkin oletan menestyvän, koska sen sisältö on riittävän painavaa ja erikoista liike-elämää seuraaville lukijoille. Taloussanomien kepeä ja puolihuolimaton talousuutisointi on vain eduksi Kauppalehden etenemiselle.

 


Paavo Vasala

Yhteiskuntatieteiden maisteri, (tiedotusoppi) Tampereen Yliopisto. Työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Perustaja ja osakas sekä hallituksen puheenjohtaja Koodiviidakko Oy:ssä vuodesta 2005. Liiketoimintana digitaaliset markkinoinnin ja viestinnän pilvipalvelut, Viidakko-tuotteet, verkkomedian uutisseuranta Webnewsmonitor.com, Somemonitor.com sekä tiedotepalvelu ePressi.com. Wasala Oy:n kautta toimina viestinnän konsultointi ja yrityskehittäminen, rahoitus. Megalon Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja, verkkokauppa.

Kommentointi

Jos...

Sepesusi

24.08.2012

...lehdellä on tarjota jotain niin uniikkia sisältöä, että sitä ei löydy suomen kielellä mistään muualta, maksumuuri voi periaatteessa onnistuakin. Maksun on oltava kuitenkin hyvin edullinen. Jossain USA:ssa näistä pikku puroista voi kertyä kohtalaisia summia, koska kielialueen populaatio on satoja miljoonia.Viisimiljoonaisen Suomen oloissa noista noroista ei isoa virtaa kuitenkaan voi syntyä kenellekään. Ei ainakaan edes lähelle sitä, mitä printtiversioista on aiempina vuosina saatu levikkituloina. Kustannusalalla nähtäneenkin Suomessa lähivuosina vielä lukuisia YT-kierroksia, itkua ja hammasten kiristystä.


Hesari on aktiivisesti hakenut malliaan

Petteri Numminen

24.08.2012

Helsingin Sanomat ei oikeastaan ole kääntänyt linjaansa 180 astetta, kuten kirjoituksen alussa todetaan, vaan se on pikemminkin poikkeuksellisen aktiivisesti hakenut oikeaa tapaa toimia kannattavasti myös verkossa.

Aika monelta on jo unohtunut, että HS.fi, silloin Verkkoliitteen nimellä, oli aluksi pitkään - useita vuosia - auki vain printtilehden tilaajille.

Samaa mieltä olen siitä, että nyt verkkoon on aika kehittää aivan uudenlaisia lukijoita kiehtovia palveluita, jotta kuluttajat saavat motivaatiota kavuta yli maksumuurin. "Tavallinen" uutistoiminta ja sinänsä hieno arkisto eivät tämän tavoitteen saavuttamiseen taida riittää.

Sitten on vielä mielenkiintoinen tekninen ongelma, mihin kukaan ei vielä ole kiinnittänyt huomiota: miten saada Google indeksoimaan sisältö, jos välissä on maksumuuri? Hakukoneen kautta tulee kuitenkin luultavasti kymmeniä prosentteja trafiikista Hesarillekin.

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: