Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Pekka Soini: suomalaismedian haastajat ulkomailta

Uutiset, Media, | keskiviikkona 12.12.2012 - Toimitus

Viestinnän Keskusliiton hallituksen puheenjohtaja Pekka Soinin mukaan suomalaisen median kilpailijat tulevat enenevässä määrin Suomen rajojen ulkopuolelta. Kotimaisen median pitää pystyä vastaamaan tähän uuteen kilpailutilanteeseen, hän sanoo. ”Aiemmin kilpailimme sen tutun suomalaisen tai Suomessa toimivan ulkomaalaisomisteisen mediayhtiön kanssa. Nyt verkon kilpailu on täysin globaalia ja isänmaatonta”, Soini huomauttaa.

Soinin mukaan suomalaisten mediayhtiöiden kannalta merkittävin haaste tulee mittakaavasta. ”Esimerkiksi joidenkin globaalien mediayritysten liikevoitto lähestyy Suomen valtion budjetin kokoluokkaa. Kotimaisen median kilpailuedut löytyvät muualta kuin teknologiaylivoimasta. Suomalaisen median menestystekijöitä ovat suomalaisille suunnitellut palvelut, vahvat sisällöt, tutut luotettavat brändit ja asiakkuudet. Niihin uskomme. Tälle pohjalle rakennamme palvelumme niin kuluttajille kuin media-asiakkaillemme”, sanoo Soini.

Kuluttajilta löytyy Soinin mukaan maksuhalukkuutta myös verkossa. Tästä on saatu jo selviä merkkejä, kun Helsingin Sanomat siirtyi digipalveluissaan maksullisuuteen muutama viikko sitten. ”Liikkeellelähtö on ollut erittäin hyvä”, Soini paljastaa.

Viestinnän Keskusliiton hallituksen puheenjohtaja Pekka Soini totesi 3. joulukuuta liiton syysseminaarissa, että kulunut vuosi finanssikriiseineen ja mediamainonnan laskuineen on ollut alalle raskas.

”Kun yhtälöön lisätään vielä tänä vuonna voimaan tullut lehtien veronkorotus ja laskevat levikkiluvut, on monissa yrityksissä jouduttu yt-neuvottelemaan alan tulevaisuuden ja uusien investointien turvaamiseksi. Mikäli yt-neuvottelujen perusteella on irtisanottu 5 % henkilöstöstä, on se luonnollisesti tehty, jotta 95 % työpaikoista ja yrityksen kilpailu- ja kehityskyky voitaisiin turvata”, muistuttaa Soini

 Soini kaipaa päättäjiltä oivallusta alan uudesta kilpailutilanteesta

”Media on elinkeino, joka työllistää suoraan ja välillisesti mittavan määrän suomalaisia. Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru on nostanut hyvin vahvasti esille digitaalisten palvelujen ja teknologioiden merkityksen Suomen tulevaisuuden menestystekijänä. Kannatan lämpimästi ministeri Kiurun aloitteita tällä alueella. Haluan kuitenkin muistuttaa, että media ei ole koskaan vain teknologioita tai vaikkapa laajakaistoja vaan näiden lisäksi ja ennen muuta ytimessä ovat kuluttajille tärkeät, relevantit ja laadukkaat suomalaiset sisällöt. Kehitetään näitä yhdessä ja rakennetaan uusia suomalaisia menestystarinoita, haastaa Soini.

 


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: