Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Otavamedia otti käyttöön Googlen mittaustavan - markkina yhä sekavammaksi

Uutisen kuva

Hymy.fi -sivuston tiedot Otavamedia ilmoittaa nyt näin. Tiedot perustuvat Google Analyticsiin. TNS Metrix ilmoittaa Hymy.fi -sivuston kävijämääräksi vain noin puolet Googlen luvuista.

Uutiset, Media, | perjantaina 06.02.2015 - Toimitus

Verkkomedian käytön mittaaminen on muuttunut yhä sekavammaksi, kun Otavamedia irtaantuu joukosta ryhtymällä käyttämään omassa markkinoinnissaan Google Analyticsin mittausta, jonka tulokset poikkeavat olennaisesti TNS Metrixin luvuista. Näitä taas käyttää suurin oma medioista ja mainosmyyjistä. Esimerkiksi Otavamedian julkaiseman Hymy.fi -sivuston kävijät ovat Google Analyticsin mukaan lähes kaksi kertaa suuremmat kuin TNS Metrixillä.

Hymy.fi sivuston kävijät olivat viikolla viisi Otavamedian mittauksen mukaan 150358, mutta TNS Metrixin mukaan vain 88962. Otavamedia ilmoittaa "Istunto"-lukuna 268 380. TNS Metrix puolestaan tarkoittanee samaa asiaa ilmoittamalla "Käynnit" luvulla 227 112 eli noin 20 prosenttia vähemmän. Sivunäyttöjä TNS Metrix ilmoittaa 736 832, ja Otavamedia "Sivulatauksia" -lukuna 879 068 eli noin 20 prosenttia enemmän.

Mihin näistä luvuista voi oikein luottaa?

Verkkomedioiden mittaamista pidetään teknisesti helppona, ja osa luvuista onkin helppo todentaa. Silti esimerkiksi eri kävijöiden määrä perustuu mittauksissa usein edelleenkin arvioihi, Otavamedia perustelee ratkaisuaan.

Vielä muutama vuosi sitten yhtä päätelaitetta, yleisimmin pöytätietokonetta, käytti useampi eri henkilö. Nykyään yhdellä henkilöllä voi olla henkilökohtaisessa käytössään kaksi tai kolmekin päätelaitetta, eli tietokoneen lisäksi älypuhelin ja tablettilaite. Nyt avattavat verkkopalvelukohtaiset mittarit lisäävät mittaustiedon avoimuutta.

Verkkomedioiden seuranta kiinnostaa erityisesti mainostajia, mutta enenevissä määrin myös muita sidosryhmiä, esimerkiksi verkkokauppoja ja bloggaajia, jotka haluavat ajoittaa viestinsä oikea-aikaisesti.

– Uudella Digitieto-verkkosivulla haluamme vahvistaa verkolle luontaista avoimuutta. Kaikille avoimelta sivustolta löytyy ns. perusmittareiden lisäksi myös tuotekohtaista tietoa, jolla haluamme tuoda esiin kunkin median erityispiirteitä. Sivuston myötä panostamme entistä avoimempaan kävijätiedoista viestimiseen, jopa päivätasolla. Kehitämme sivustoa palautteen mukaan, lupaa Otavamedian Uudet liiketoiminnat -yksikön johtaja Jaakko Haapakangas.

TNS Metrix muutti pari vuotta sitten mittaustapaansa, joka ei ole tyydyttänyt kaikkia medioita.

TNS Metrix ilmoittaa olevansa Suomen johtava internet-sivustojen yleisömittaus. TNS Gallup julkistaa joka viikko tarkistetut viikkoluvut suosituimmille suomalaisille verkkosivustoille. Liikenneluvuissa noudatetaan yrityksen mukaan kansainvälisiä, levikintarkastusjärjestöjen vahvistamia kriteereitä sekä Suomessa IAB Finlandin laatimia suosituksia. Tämä varmistaa TNS Metrix -mittauksessa olevien palvelujen kävijälukujen vertailukelpoisuuden, yritys kertoo websivullaan.

TNS Metrix on selainpohjainen mittausjärjestelmä, jossa mittaus tapahtuu suoraan loppukäyttäjiltä mittauspalvelimille. Palvelu on maksullinen.


Toimitus

Kommentointi


Nimi:

Otsikko:

Kommentti: