Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

New York Timesin nettisivusto täysin ilmaiseksi. Historiallinen ratkaisu.

Media, | keskiviikkona 19.09.2007 - Toimitus

Maailman suurimpiin lukeutuva sanomalehti New York Times on tehnyt historiallisesti kauaskantoisen ratkaisun. Se on avannut koko websivustonsa aineiston täysin ilmaiseksi luettavaksi. Maksullisuuden tavoittelu lopulta epäonnistui. Rahat se kerää kasvavalla mainosmyynnillä. Lue Mediaviikon arvio.

NYT:n päätös tulee ohjaamaan koko maailman lehdistön suuntaa: uutiset muuttuvat täysin maksuttomiksi ja ne rahastetaan vain mainostuloilla. Tämä avaa yrityksille toisaalta loistavan markkinapaikan. NYT:ssä sitä käytti ensimmäisenä hyväkseen American Express, jonka mainos jokaisen lukijan on pakko lukea ennen kuin sivusto aukeaa.

NYT:n ratkaisu on virstanpylväs sanomalehdistön historiassa. Lehdet lopulta taipuvat netin ankaraan toimintaympäristöön, jossa sisältö ei enää ole veloitettavissa suoraan lukijoilta. Kilpailu pakottaa jokaisen avaamaan sivustonsa tai muutoin media kuolee.

Vain pienissä maissa kuten Virossa, jossa Baltic News Service monopolin tavoin voi hallita markkinaa, saattaa ylläpitää sisällön rahastukseen perustuvaa mediatoimintaa. Mutta sielläkin vain oman aikansa.

Suurin syy avoimuuteen on NYT:n mukaan hakukoneiden laajentunut käyttö. Jos sisältö on suljettua, hakukoneet eivät pääse etsimään tietoa. Niinpä rekisteröitymistä vaativilla moni lukija jää kaappaamatta. Kukaan tuskin vuosikymmenen vaihteessa osasi kuvitellakaan, että äveriäät lehtikustantajat joutuvat nöyrtymään opiskelijapoikien lanseeraaman Google-nimisen hakukoneen takia.

NYT:n paperiversion levikki on arkisin ollut noin 1,1 miljoonaa ja sunnuntaisin 1,6 miljoonaa. Online-lehden version TimesSelectin on ostanut vain 227.000 lukijaa. Palvelu avasi pääsyn myös kolumneihin ja arkistoon. Maksun pulittaminen ei kuitenkaan iskenyt tulta kuluttajissa.

Voidaan odottaa, että maksuttomuuden suuntaus etenee kaikkialla maailmassa. Suomessa Taloussanomat on vienyt sisällön ilmaiseksi heikentäen rajusti Kauppalehden sivuston kannattavuutta. Helsingin Sanomilla on sentään vielä jotakin maksujen takana, mutta ennustan, että jo lähiaikoina Hesari päättää avata sivustonsa, koska muutoin Suomen ykköseksi noussut Maikkarin sivusto kasvaa jättiläiseksi ja kahmii kaikki parhaat nettimainokset sekä saman tien rahat.

Osa lehdistä sinnittelee maksuttomana siten, että julkaisee vain osan aineistosta netissä. Tämäkin tie johtaa lopulta umpikujaan, minkä NYT selkeästi osoittaa. Kaikki on oltava vapaasti luettavissa tai muutoin Tuonela korjaa satoaan.

Paavo Vasala


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: