Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje
uutisen kuva

"Me olemme media", sanoo tohtori David Weinberger. Kuluttajat maksavat fyysisestä mediatuotteesta, mutta eivät webistä, sanoo Monoclen perustaja Tyler Brulé.

Nettikeskustelut tulevat markkinointikanavaksi

Uutiset, Media, | torstaina 15.09.2011 - Paavo Vasala

Nettikeskustelut ja netin verkostot ovat muodostuneet tärkeäksi osaksi markkinointivalikoimaa. Mainontapäivässä Finlandiatalossa puhunut tohtori David Weinberger sanoi, että keskustelut ja verkostot ovat Yhdysvalloissa yhä tärkeämpi tietolähde, kun kuluttajat tekevät ostopäätöksiä.

Weinbergerin mukaan yritykset ovat rekrytoineet mm. Twitteriin omia keskustelijoita, jotka avoimesti ja läpinäkyvästi johtavat keskustelua eri aiheista. Tämä lisää kuluttajien luottamusta yritykseen. Esimerkkinä hän käytti Kodakia, jolle sosiaalinen media on tärkeä markkinoinnin väline.

Weinberger totesi, että internet ei ole media, vaan protokolla. ”Me olemme media”, hän sanoi.

Amerikkalaisen Monocle-aikakauslehden perustaja, julkaisija Tyler Brulé esitteli vuonna 2007 aloittaneen lehtensä konseptia, joka on onnistunut saavuttamaan oman lukijakuntansa globaalisti. Kirjan kokoinen lehti on painettu kierrätyspaperille.

Brulé sanoi, että kuluttaja maksaa fyysisestä mediatuotteesta, mutta ei webin informaatiosta.

Lehden brändiä vahvistaakseen yhtiö on perustanut pieniä putiikkeja eri puolille maailmaa isoihin kaupunkeihin, joissa myydään Monocle-tuotteita. Tänä syksynä Monocle avaa oman radiokanavansa Yhdysvalloissa ja netissä. Jopa oma radiovastaanotin Monocle-brändillä tuodaan markkinoille.

Printtimedian laskusuuntaa vastavirtaan kulkeva Monocle rakentaa liiketoimintaansa luovalla ja uudella tavalla, minkä mahdollistaa eri maista sijoittajina olevat perheyritykset. Brulé kertoi, että lehden liiketoiminta on voitollista. Painosmäärä on noin 200.000 kpl.

 


Paavo Vasala

Yhteiskuntatieteiden maisteri, (tiedotusoppi) Tampereen Yliopisto. Työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Perustaja ja osakas sekä hallituksen puheenjohtaja Koodiviidakko Oy:ssä vuodesta 2005. Liiketoimintana digitaaliset markkinoinnin ja viestinnän pilvipalvelut, Viidakko-tuotteet, verkkomedian uutisseuranta Webnewsmonitor.com, Somemonitor.com sekä tiedotepalvelu ePressi.com. Wasala Oy:n kautta toimina viestinnän konsultointi ja yrityskehittäminen, rahoitus. Megalon Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja, verkkokauppa.

Kommentointi


Nimi:

Otsikko:

Kommentti: